یك عضو كمیسیون كشاورزی مجلس:

اگر آبخیزداری، آبخوان داری و سدبندها عملیاتی شوند برای ذخیره آب گام موثری برداشته ایم

اگر آبخیزداری، آبخوان داری و سدبندها عملیاتی شوند برای ذخیره آب گام موثری برداشته ایم یاری كالا: یك عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: یكی از مواردی كه در برنامه پنج ساله توسعه ششم تصویب شده است، بحث آبخیزداری، آبخوان داری و سد بند هاست كه اگر این موارد عملیاتی شوند در مورد جمع آوری و جلوگیری از هدر رفت آب نتیجه خوبی خواهیم گرفت.


سید راضی نوری در گفت وگو با ایسنا در مورد ضرورت جمع آوری و جلو گیری از هدر رفت آب بیان كرد: از عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و سد بندها كه می توانند مانع هدر رفت آب شوند و هم چنین منابع زیر زمینی ما را غنی سازند در استان هایی كه در دشت ها و مناطق گرم واقع شده اند و شاهد باران های ناگهانی در این نقاط هستیم می توان به منظور بهره وری از آب باران بهره برد.

وی در ادامه اظهار داشت: انتقال تجارب از سایر كشور ها به خصوص كشور های توسعه یافته كه در این زمینه اقداماتی انجام داده اند و نتیجه خوبی گرفته اند، صد در صد در مدیریت صحیح منابع آبی موثر است و ریسك ما را كمتر می كند و در نتیجه سبب می گردد كه به موفقیت هایی دست یابیم. استفاده از تجارب كشورهای توسعه یافته و هم چنین علم و تكنولوژی روز دنیا می تواند اثرات موثری را بر روی مجموعه هایی كه در این زمینه فعالیت دارند و برنامه های وزارت خانه مربوط هم برای كشاورزان و هم برای منابع آب و خاك داشته باشد.

نماینده مردم شوش در مجلس بیان كرد: متاسفانه امروزه در اغلب شهرهای كشورمان از آب شرب برای آبیاری فضاهای سبز استفاده می گردد. بازگردانی و تصفیه آب فاضلاب ها می تواند حداقل برای آبیاری فضاهای سبز شهر ها مفید واقع شود و حتی در برخی از مكان ها اگر مطمئن شویم كه از نظر میكروبی هم مشكلی وجود ندارد می توان از این آب ها برای مصارف كشاورزی هم بهره برد.

نوری در ادامه اظهار داشت: مجلس هم پیشنهاداتی را به منظور مدیریت منابع آبی داده است. مطابق برنامه توسعه ششم تشویق به احیای قنوات و هم چنین تشویق به فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری مطرح شده است حتی برای این مسئله ردیف مستقل هم در نظر گرفته ایم.

نوری با اشاره به عدم حمایت كافی از طرح های داخلی بیان كرد: سهل انگاری و نادیده گرفتن مجموعه هایی كه در این خصوص فعالیت دارند و طرح های شركت های دانش بنیان در آینده اثرات مضری خواهد داشت. ما اگر از این مجموعه ها به خصوص جوانان مان حمایت كافی كنیم بر روی دلگرم شدن افراد در حال تحصیل و وارد میدان كردن آن ها نقش به سزایی خواهد داشت. ما اگر نظرات جوانان را به صورت علمی و كارشناسی اعمال كنیم، قادر خواهیم بود كه جامعه و به خصوص كشاورزان را به طرف كار های علمی و كارشناسی پیش ببریم و این امر به یك فرهنگ تبدیل شود. ورود طرح های جوانان و شركت های دانش بنیان به صورت علمی و كارشناسی در جهت مدیریت صحیح منابع آب، نقش موثری دارد.






1396/09/14
13:44:30
5.0 / 5
4887
تگهای خبر: دام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان