استانی كه می توانند سر تا پایش را طلا بگیرند! بعلاوه تصاویر

استانی كه می توانند سر تا پایش را طلا بگیرند! بعلاوه تصاویر یاری كالا: قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار داشت: آذربایجان غربی قطب نخست طلا با داشتن بیشتر از 50 درصد كل ذخیره طلای شناسایی شده در كشور است.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، پریسا عابدپور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه آذربایجان غربی قطب نخست تولید طلا در كشور است، خاطرنشان كرد: هم اكنون آذربایجان غربی با دارا بودن 2 معدن طلا با 32 میلیون و 700 هزار تن ذخیره قطعی در رتبه نخست ذخایر طلایی كشور است.
قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان كرد: از 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده در كشور 51 نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است كه 20 نوع آن در مرحله اكتشاف و 31 نوع آن در مرحله بهره برداری است.

وی با اشاره به ذخایر با ارزش معدنی در استان اضافه كرد: مواد معدنی غیر فلزی همچون سیلیس با عیار 99 درصد و بیشتر، باریت با وزن مخصوص 4.26 گرم بر سانتیمتر مكعب، میكا با درجه خلوص بالا و ورقه های بزرگ، دولومیت با عیار بالای 22 درصد در منطق مختلف استان كه جزو ذخایر معدنی با ارزش هستند، وجود دارد.
عابدپور به پروانه های صادره در استان اشاره نمود و اظهار داشت: در 7 ماهه سالجاری تعداد پروانه اكتشافات صادره در استان 222 فقره، گواهی كشف 25 فقره با ذخیره قطعی 7 میلیون و 135 هزار تن است. در بازه زمانی فوق تعداد 465 فقره پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی یك میلیارد 212 میلیون و 468 هزار تن و با اشتغالزایی برای 5 هزارو 183 نفر صادر گردیده است.
قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه كرد: تعداد 68 فقره با میزان استخراج یك میلیون و 69 هزار و 507 متر مكعب مجوز برداشت موقت از ذخایر شن و ماسه استان برای استفاده در واحدهای تولیدی شن و ماسه و پروژه های عمرانی صادر گردیده است.

به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، از مجموع كل 100 هزار تن ذخیره قطعی طلا در جهان 0.5 درصد آن به تنهایی از معادن طلای تكاب در آذربایجان غربی استخراج می گردد. معدن طلای زره شوران با ذخیره 11 میلیون تن بزرگترین معدن طلای ایران است كه كارخانه استحصال طلای آن سالانه 500 كیلو شمش طلای 24 عیار تولید می كند.
این كارخانه كه فاز نخست آن در سال 93 به بهره برداری رسید برای 700 نفر فرصت اشتغال فراهم نموده است. ظرفیت اسمی این كارخانه 2 تن در سال است و با بهره برداری از فار دوم تا آخر سال 98 و تكمیل فاز نخست، تولید این كارخانه به 4 تن شمش طلا در سال خواهد رسید.
آذربایجان غربی با دارا بودن معادن غنی كانسنگ طلا صدرنشین جدول تولید این فلز با ارزش در كشور محسوب می شود؛ هم اكنون میزان ذخایر طلای مناطق معدنی آذربایجان غربی به 100 تن می رسد و این در حالیست كه با ادامه فعالیتهای اكتشافی در شهرستانهای ماكو، سلماس، شاهین دژ و سردشت میزان ذخایر افزایش می یابد.
آذربایجان غربی همینطور رتبه نخست كشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد و با ساخت واحد فرآوری و استحصال طلا در معدن زرشوران تكاب، سالانه 3600 كیلوگرم شمش طلا و بیشتر از 1200 كیلوگرم نقره تولید می گردد.
یك معدن بزرگ طلای "آق دره" هم در تكاب وجود دارد كه عیار كانسنگ آن نزدیك به پنج گرم در هر تن بوده و می تواند سالانه بالغ بر 2.2 تن طلا تولید نماید، معدن طلا و نقره باریكای سردشت و خرابه پیرانشهر هم تولید فلزات گرانقیمت را در این استان به نحو چشمگیر تقویت می كند.
علاوه بر این معادن، در شهرستانهای ماكو، سلماس، شاهین دژ و محدوده های دیگری از شهرستان تكاب رگه های معدنی طلا و نقره یافت شده كه در صورت بهره برداری از این معادن، آذربایجان غربی به رتبه های جهانی در تولید طلا و نقره دست می یابد.






1397/08/22
22:07:41
5.0 / 5
5043
تگهای خبر: ارز , اشتغال , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان