اعتباراسنادی نیروگاه سیكل تركیبی لامرد فارس افتتاح شد

اعتباراسنادی نیروگاه سیكل تركیبی لامرد فارس افتتاح شد یاری كالا: شیراز- مدیر نیروگاه سیكل تركیبی غدیر انرژی لامرد استان فارس اظهار داشت: اعتبار اسنادی یا تضمین سرمایه (ال سی) این نیروگاه افتتاح شد كه با این اقدام روند اجرای پروژه با شتاب بیشتری دنبال می گردد.


سید فریدالدین معصومی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه كرد: تامین مالی پروژه نیروگاه سیكل تركیبی غدیر انرژی لامرد مشابه سایر پروژه های B.O.O و B.O.T از دو محل آورده سرمایه گذاران (Equity) و وام (Debt) با نسبت های حدود 15 درصد آورده و 85 درصد تسهیلات است.
قراردادهای بی.او.تی (B.O.T) یا ساخت، بهره برداری و انتقال ( واگذاری ) به قراردادهایی گفته می گردد كه در آن شركت یا شركت هایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژه های سنگین ( به لحاظ مالی ) می كنند.
یكی از این امتیارات می تواند استفاده از سود پروژه یا در اختیار گرفتن برخی مستحدثات(بناها) باشد.
در قرارداد BOO كنسرسیوم مسئول ساخت و بهره برداری از پروژه است بدون اینكه مجبور باشد كه پروژه تولید شده را به دولت یا بخش دولتی واگذار كند.
در این قرارداد سرمایه گذار تمام اقدامات در پروژه را از طراحی تا خرید اقلام مورد نیاز و نصب و اجرا و راه اندازی را با استفاده از پیمانكار انجام و از آن بهره برداری می كند و مثلاً در حوزه نیروگاهی انرژی تولیدی خویش را به دولت یا مصرف كنندگان با انعقاد قرارداد می فروشد.
مدیر نیروگاه سیكل تركیبی عدیر انرژی لامرد اظهار داشت: تسهیلات این پروژه با استفاده از بانك Export-Import چین (اگزیم بانك چین) تامین اعتبار شده است كه با حمایت ها و پیگیری های وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد و دارایی و نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی گشایش اعتبار اسنادی این نیروگاه نهایی شد.
وی ادامه داد: با گشایش اسناد اعتباری این طرح شاهد اجرای پروژه و واریز سهم طرف چینی خواهیم بود.
مدیر نیروگاه سیكل تركیبی غدیر انرژی لامرد خاطرنشان كرد: هیات وزیران به منظور تجهیز و تدارك منابع مالی خارجی مورد نیاز جهت اجرای این پروژه به وزارت امور اقتصاد و دارایی اجازه داد به نمایندگی از جانب دولت برای لازم الاجرا شدن موافقتنامه مالی مربوط به پروژه احداث نیروگاه سیكل تركیبی لامرد بین بانك صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایران و اگزیم بانك چین، به مبلغ سه میلیارد و 591 میلیون و 317 هزار و 33 صدم یوآن چین، ضمانت نامه اختصاصی صادر كند.
معصومی اضافه كرد: كارخانه آلومینیوم جنوب از طرح های مصوب درحال اجرا در محدوده منطقه ویژه اقتصادی لامرد است كه برای تولید شمش آلومینیوم نیاز به برق دارد و برق این كارخانه توسط شركت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: برق تولید شده برپایه قرارداد فروش تضمینی برق ECA (مورخ 7 مرداد 91) فی درخلال شركت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالكو) و شركت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر توسط این كارخانه به مصرف خواهد رسید.
مدیر نیروگاه سیكل تركیبی غدیر انرژی لامرد اظهار داشت: شركت شانگهای الكتریك (SEC) پیمانكار EPC، آنسالدو ایتالیا و شركت SEC بعنوان سازنده تجهیزات اصلی نیروگاه، شركت فراگستر بیستون پیمانكار احداث خط، احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز هم توسط پیمانكاران مورد تائید شركت گاز اجرا می گردد.
معصومی اظهار نمود: احداث پست های 230 و 400 كیلو ولت در این نیروگاه در حال انجام می باشد كه هم اكنون اسكلت فلزی ساختمان های كنترل مركزی هر دو پست اجرا شده و همینطور سازه های گنتری به صورت كامل نصب شده اند.
وی تصریح كرد: فونداسیون تجهیزات و ترنچ های پست در حال تكمیل بتن ریزی است. فونداسیون اصلی ترانسفورماتورهای فوق سنگین پست تكمیل شده است كه با ورود دو دستگاه ترانسفورماتور فشار قوی در نیمه دوم خرداد ماه عملیات نصب آن ها هم اجرایی می گردد.
مدیر نیروگاه سیكل تركیبی غدیر انرژی لامرد اظهار داشت: سایر تجهیزات اصلی پست همچون كلیدها، برقگیرها و سكسیونرها در اواخر خردادماه وارد سایت خواهد شد و عملیات نصب آن ها هم اجرا می گردد.
معصومی خاطرنشان كرد: با بهره برداری از این نیروگاه در سایت انرژی بر لامرد هم 190 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم تولید خواهد شد.
وی ادامه داد: همینطور حدود 900 نفر در دوران احداث این نیروگاه مشغول بكار خواهند شد كه برای اجرای ماده 47 قانون برنامه ششم توسعه نیروهای متخصص بومی این شهرستان ها در اولویت استخدام قرار دارند.
مدیر نیروگاه سیكل تركیبی غدیر انرژی لامرد بیان كرد: دستور آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیكل تركیبی لامرد همزمان با سفر رییس جمهوری به استان فارس در اردیبهشت ماه 1394 توسط شركت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با سرمایه گذاری حدود 550 میلیون یورو (شامل هزینه های احداث نیروگاه، پست و همچنینnon-EPC ) صادر شد.
معصومی اضافه كرد: این نیروگاه بعنوان نخستین نیروگاه كشور با استفاده از توربین های گاز كلاس F، دارای راندمان 58 و نیم درصد خواهد بود.
وی ادامه داد: در این نیروگاه به علت بالا بودن راندمان، اتلاف انرژی كمتر و احتراق كامل تر و در نتیجه تولید آلایندگی كمتر، سبب آلودگی كمتر محیط زیست شده و از سویی درجه حرارت دود خروجی از توربین گازی كه حدود 600 درجه سانتی گراد است، در بویلر بازیاب تا حدود 190 درجه سانتی گراد كاهش یافته و آلودگی محیط را می كاهد.
شهرستان لامرد در فاصله 464 كیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
9254 /1876


1397/03/01
20:06:29
5.0 / 5
4598
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , تسهیلات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان