در نشست اعضای هیات مدیره انجمن صنعت تایر مطرح شد

با اهمیت ترین چالش های صنعت تایر چیست؟

با اهمیت ترین چالش های صنعت تایر چیست؟ یاری کالا: رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر، قیمت گذاری دستوری که منجر به زیان دهی صنعت شده، محدودیت در اجازه صادرات و در مقابل آزاد بودن درهای وارداتی، تعدد سامانه ها و یکپارچه نبودن آنها و بازدهی پایین صنعت تایر که میل به سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش داده را همچون با اهمیت ترین چالش های صنعت تایر کشور خواند.


به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، حمیدرضا عبدالمالکی در نشست خبری خود با اعضای هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران، ضمن اشاره به مشکلات صنعت محور اظهار نمود: صنعت تایر توانست با تولید حدود ۲۵ میلیون حلقه تایر در سال گذشته، رکوردی تازه از خود برجای بگذارد که از این تعداد حدود ۲۲ میلیون حلقه تایر سواری و الباقی تایر کشاورزی، سنگین، نیمه سنگین و معدنی بوده است. امسال نیز طی ۹ ماهه ابتدایی سال بیش از ۱۸ میلیون حلقه لاستیک تولید شده است و امیدواریم تا آخر سال از رکورد سال ۱۳۹۹ نیز عبور نماییم.
وی نیاز فعلی کشور به تایر را حدود ۴۰۰ هزار تن اعلام نمود و اظهار داشت: حدود ۳۰۰ هزار تن از این نیاز در داخل و ۱۰۰ هزار تن بوسیله واردات تامین می شود. این در حالیست که ارز مورد نیاز برای تولید هر کیلوگرم تایر در کشور ۰.۹ دلار و برای واردات حدود ۳.۵ دلار است. صنعت تایر یکی از صنایع اشتغال زا و پایدار در بین صنایع کشور است که هم اکنون حدود ۱۵ هزار نفر بصورت مستقیم و بیش از ۲۵۰ هزار نفر بصورت غیرمستقیم بوسیله زنجیره تامین آن، مشغول به کار هستند.

30 درصد ظرفیت صادراتی داریم
عبدالمالکی ضمن تاکید براینکه با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در این عرصه، علاوه بر قطع وابستگی در این عرصه، قادر به ایجاد ۳۰ درصد ظرفیت صادراتی نیز خواهیم بود، اظهار داشت: با همت صنعت تایر و با همکاری شرکت های دانش بنیان، ساخت بیش از نیمی از ماشین آلات مورد نیاز صنعت تایر و طیف وسیعی از قطعات تخصصی مورد استفاده، بومی سازی شده است. هم اکنون ۷۰ درصد نیاز کشور به تایر باری و اتوبوسی تمام سیمی در داخل تامین می شود. نیاز کشور در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار حلقه است که حدود ۴۰۰ هزار حلقه از این مقدار در داخل کشور تولید و بقیه بوسیله واردات تامین می شود.
این عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر قطع وابستگی به خارج را از با اهمیت ترین برنامه و اهداف پیش رو صنعت تایر دانسته و اشاره کرد: در همین راستا صنعت تایر در نظر دارد طی چهار سال آینده با سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، ظرفیت ۱۵۰ هزار تن به تولید کشور اضافه کند. همین طور دستیابی به بازارهای منطقه، افزایش صادرات با هدف ارزآوری و همین طور تامین ارزی مورد نیاز خود برای واردات مواداولیه نیز از دیگر برنامه های صنعت تایر است.
وی ادامه داد: هم اکنون ۳۰ درصد از مواداولیه مورد نیاز بوسیله واردات صورت می گیرد و با توجه به این که صادرات نیز تا مدتی پیش ممنوع بوده و بتازگی گشایش هایی انجام شده، امید است که بتوانیم دراین زمینه به خودکفایی بالایی دست یابیم. مجوز ۱۰ درصد صادرات تایرهای سواری و ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی داده شده است؛ چنانچه اخلالی در نظام تنظیم بازار داخل ایجاد نشود، این امکان وجود دارد که ظرفیت های صادراتی را تا حدود ۲۰۰ میلیون دلار سالانه که نیاز ارزی صنعت است، افزایش و نیاز ارزی خودرا بوسیله صادرات تامین نماییم.
رییس هیات مدیره انجمن تایر ایران ضمن تاکید بر این که برنامه صنعت، قطع کامل وابستگی است، تصریح کرد: در حوزه تامین مواداولیه مشکلی وجود ندارد؛ حتی اگر قرار باشد ۱۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید استفاده گردد. برنامه ریزی ها به شکلی است که علاوه بر پوشش کامل نیاز داخل، ظرفیت قریب به ۲۰۰ هزار حلقه ای هم برای صادرات ایجاد نماییم. این صنعت قادر به دست یافتن به خودکفایی کامل است، برای اینکه فناوری تولید انواع لاستیک را در اختیار داریم؛ البته تحقق این مهم، حمایت صندوق توسعه ملی، بانکها و وزارت صمت را نیز می طلبد.

قیمت گذاری دستوری تایر، بسیار مشکل ساز شده است...
این مقام صنعتی در تشریح با اهمیت ترین چالش های صنعت تایر، اظهار نمود: با اهمیت ترین چالشی که هم اکنون صنعت تایر با آن روبرو است و مشکلات عدیده ای را برای صنعت ایجاد کرده است، بحث قیمت گذاری دستوری است. هم اکنون این روند سبب خروج سرمایه از صنعت و زیان دهی خیلی از واحدهای تولیدی شده است. اطلاعات شرکتها بصورت شفاف در سامانه کدال مشخص است؛ تعدادی از این واحدها از سود ۱۷ تا ۲۰ درصدی در سال گذشته، به سود حدود دو تا سه درصدی در شش ماهه نخست امسال رسیده است؛ ادامه این روند سایر واحدها را هم زیان ده خواهدنمود.
عبدالمالکی ضمن اشاره با دو مصوبه سال قبل در خصوص این که تایر مشمول قیمت گذاری تثبیتی نمی شود، اشاره کرد: با این وجود اما بصورت مستقیم و غیرمستقیم، بارها سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سایر نهادهای دولتی و ذی ربط، مانع تراشی کردند و با بهانه های مختلف در پروسه قیمت گذاری دخالت کردند که منجر به زیان دهی صنایع تایرسازی کشور شدند. بتازگی نیز مصوبه ای صادر شده که بصورت کلی تایر سواری مشمول قیمت گذاری تثبیتی شده است؛ این مصوبه در تضاد کامل با مصوبه کمتر از یک سال پیش سازمان حمایت و بسیار عجیب است.
وی اشاره کرد: این درحالیست که قیمت دوگانه ای در بازار وجود ندارد و گاهی قیمت های بازار حتی پایین تر از قیمت مصوب کارخانه به فروش می رسد. کمبودی هم در بازار وجود ندارد؛ پس برای ما جای سوال است که چرا تایر مشمول قیمت گذاری تثبیتی شده است؟ یکی از گلایه مندی ها ما نیز این است که چرا در تصمیم گیری ها از بخش خصوصی و انجمن صنفی تایر مشورت گرفته نشده است و یکسویه تصمیم گیری می کنند؟
این عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر افزود: انتظار ما این است که مسئولان وزارت صمت هرچه سریع تر نسبت به آزادسازی و رقابتی شدن قیمت ها برمبنای عرضه و تقاضا، اقدام کنند؛ چونکه ادامه روند فعلی قیمت گذاری توسط نهادهای دولتی هرگونه سرمایه گذاری در این صنعت را برای سهامداران عمده با ابهام و تردید مواجه خواهدنمود.
عبدالمالکی اشاره کرد: قیمت گذاری دستوری، جلوگیری (تا چندی پیش) از صادرات و کاهش شدید نرخ بازدهی سبب شده تا صندوق توسعه ملی و همین طور بانکها تمایلی برای پرداخت وام و اعتبار به فعالان این صنعت نداشته باشند. وام برای طرح ها تخصیص پیدا نمی کند و حاضر به مشارکت نیستند. ای کاش قیمت گذاری دستوری و بر طبق ضوابط سازمان حمایت بود؛ اما سه ماه است که موضوع مورد بررسی قرار گرفته تا بر طبق قیمت تمام شده و حاشیه سود، (طبق ظوابط سازمان حمایت) افزایش قیمت صورت گیرد اما راه به جایی نداشته است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنعت تایر در ادامه در ارتباط با افزایش نرخ مواداولیه، اظهار داشت: در تایرهای سواری قیمت مواداولیه حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه می شود اما قیمت فروش به ازای هر کیلوگرم در تایرهای سواری ۵۴ هزار تومان است. کدام سرمایه گذاری تمایل دارد مواد اولیه را خریداری کند، متحمل هزینه دستمزد، هزینه مستقیم، سربار، استهلاک و... بپردازد و به قیمت بیش از ۶۴ هزار تومان برسد اما ۵۴ هزار تومان عرضه کند؟! این مدت چندماهه که فعالان دوام آورده و متوقف نشده اند، به جهت ذخایر راهبردی مواداولیه در انبارها بوده است که به اتمام رسید. با سیاست های وزارت صمت نرخ فروش، تماما با زیان هم راه است.
وی ادامه داد: در صورتیکه در یک سال قبل متوسط قیمت برخی مواد اولیه این صنعت همچون کائوچوی طبیعی ۲۶۱ درصد، کائوچوی مصنوعی ۱۳۰ درصد، دوده ۱۴۱ درصد، مواد شیمیایی ۱۰۰ درصد، نخ ۵۸ درصد، سیم ۹۰ درصد و مواد کمکی تولید ۷۰ درصد رشد داشته و همین طور نرخ دستمزد ۳۹ درصد بالا رفته است، اما اعلام می شود صنعت تایر خصوصاً در بخش تایر خودرو های سواری حق افزایش قیمت ندارد.
این عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر تصریح کرد: مقرر شده بود که طی دو مرحله افزایش ۳۰ درصدی قیمت در وهله اول ۲۰ درصد در مهرماه امسال و به فاصله دو تا سه ماه، ۱۰ درصد دیگر به قیمت ها اضافه شود که هیچکدام محقق نشده. هم اکنون شرایط بدتر شده و پیش بینی می شود که افزایش قیمت حداقل ۴۰ درصدی نیاز باشد. هرچه این افزایش به تعویق افتاد به ضرر مصرف کننده خواهد بود.
بگفته این مقام صنفی، دیگر مشکل اساسی صنعت تایر با آن دست و پنجه نرم می کنند، سامانه های موازی مختلفی است که دولت به راه انداخته است. سامانه جامع تجارت، سامانه بهین یاب، سامانه کالا، سامانه انبار و... هستند که در روند توزیع و فروش محصولات چه در داخل شرکت و چه در سطح نمایندگی ها و عوامل توزیع سردگمی ایجاد کند؛ پس پیشنهاد ما به دولت این است که تمامی این سامانه ها را یکپارچه کند. سامانه جامعی به نام سامانه جامع تجارت باشد.





منبع:

1400/10/30
10:58:48
0.0 / 5
334
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان