بلیت مترو یك مصوبه و دو تفسیر

بلیت مترو یك مصوبه و دو تفسیر یاری كالا: چند روزی می شود كه نرخ كرایه حمل و نقل عمومی ۲۰درصد افزایش یافته و محاسبه نرخ ها به صحبت این روزهای مردم بدل شده، اما در این میان آنچه كه بیشتر مورد توجه قرار گرفته، اعمال محدودیت زمانی برای مسافران مترو است؛ بگونه ای كه از این پس مسافران مترو با هر بلیت تنها می توانند دو ساعت از مترو استفاده كنند كه این تصمیم محل مناقشه ای را به وجود آورده است.



به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، روابط عمومی شركت بهره برداری تهران و حومه در مواجهه با سوالات و انتقادات در مورد محدود شدن زمان استفاده از مترو اعلام نمود كه اعتبار بلیت و نحوه استفاده مسافران از سامانه های حمل و نقل عمومی در سرتاسر جهان دارای قوانین خاصی است و از آنجایی كه خطوط مترو هم بخشی از سامانه حمل و نقل عمومی كلانشهر تهران است و می بایست حداكثر زمان و مسافت شروع و آخر سفرها در مترو تعریف شده و بر مبنای آن میزان هزینه استفاده از این سامانه به طور عادلانه كنترل و پرداخت گردد، این محدودیت ها در دیگر وسایل حمل و نقل عمومی همانند استفاده از سامانه اتوبوسرانی درون شهری و برون شهری و تاكسیرانی، اعمال می شده است.

طبق این گزارش، هم اكنون طولانی ترین مسیرهای مورد بهره برداری در خطوط متروی تهران و حومه مورد بررسی كارشناسان قرار گرفته و با عنایت به آنالیزهای انجام شده، حداكثر زمان سفر شهروندان از راه مترو كمتر از دو ساعت است؛ به صورت مثال مسافران ایستگاه گلشهر در ۴۵ متری گلشهر كرج واقع در خط پنج، تا ایستگاه قائم در اتوبان ارتش در شمال شرقی تهران كه در خط سه واقع شده، در بازه زمانی حداكثر ۱۱۰ دقیقه در سامانه مترو خواهند بود و بعد از آن از ایستگاه های مترو خارج خواهند شد.

در پاسخ مترو به سوالات و انتقادات آمده است كه با احتساب این زمان ها در سفرهای شهری زیرزمینی با یك بلیت، یك مسافر چند ساعت می تواند از مترو استفاده كند؟ اعتبار دو ساعت برای شهروندان و مسافران مترو زمان مناسبی است و هیچگونه بار مالی برای مسافران ندارد. اگر مسافری بیشتر از دو ساعت در خطوط مترو سفر داشته باشد، از مسافر تقاضا خواهد شد مجدداً بلیت تهیه نماید و در صورت بروز تأخیرهای طولانی، گروه های كنترل بلیت شركت بهره برداری مترو در جریان تأخیر به وجود آمده خواهند بود و این مورد را در زمان كنترل اتفاقی بلیت مسافران مد نظر قرار خواهند داد. همینطور تمامی تصمیمات اتخاذ شده هیچ گونه كسب درآمدی برای شركت بهره برداری متروی تهران ندارد.

پیروز حناچی - شهردار تهران هم در واكنش به اعمال محدودیت زمانی حضور شهروندان در متروی تهران اظهار نمود: اساساً فردی كه از شمالی ترین نقطه تهران به سمت جنوبی ترین نقطه آن با مترو عزیمت می كند، با كسی كه تنها دو ایستگاه را با مترو می رود، باید محاسبات شان متفاوت باشد. اساساً دو ایستگاه با ۱۰ ایستگاه متفاوت خواهد بود.

در مصوبه شورا محدودیت زمانی ذكر نشده است

پاسخ مترو و واكنش شهردار در حالیست كه غلامحسین آرام - معاون عمرانی فرماندار تهران - در واكنش به خبر اعمال محدودیت دو ساعته برای حضور شهروندان در مترو تهران و خرید مجدد بلیت، اظهار داشت: برای مترو همانند سال قبل محاسبه بلیت شهروندان بر مبنای مسافت خواهد بود و در مصوبه چیزی بعنوان محدودیت زمان ندیده ایم.

وی با تاكید بر اینكه تنها آنچه كه در مصوبه شورا آمده و مورد تأیید هیأت تطبیق قرار گرفته است، ملاك عمل محاسبه نرخ بلیط مترو خواهد بود، اظهار نمود: من در مصوبه چیزی با عنوان «محدودیت زمانی» ندیدم و تصور می كنم چنین مسئله ای به اشتباه عنوان شده است و صحیح نباشد، به هر ترتیب فرمانداری تنها آنچه كه در مصوبه وجود داشته باشد را می پذیرد.

این محدودیت در شورای شهر تهران مصوب شده است

در حالی معاون فرماندار بر تعیین مسافت به عنوان معیار احتساب بلیت اشاره دارد كه محمدعلی كرونی - دبیر كمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران- با تأیید این بند در متن مصوبه شورا كه توسط فرمانداری هم تأیید شده است، اظهار داشت: تبصره ایجاد محدودیت زمانی در متن مصوبه شورا بوده است. هرچند كه این تبصره به پیشنهاد شهرداری و برای ساماندهی دستفروشان در داخل مترو بوده است.

وی با اشاره به اینكه میانگین سفر مسافران در مترو هیچ وقت بیشتر از ۲ ساعت نمی گردد، اظهار داشت: مسافران واقعی با هر مبدا و مقصدی كه از مترو استفاده كنند، هیچگاه سفرشان بیشتر از دو ساعت نمی گردد و عمده این تبصره مربوط به دستفروشانی است كه با یك بلیت در روز، كل خطوط را سفر می كنند و به نظر می آید این پیشنهاد قابل تقدیر و پرارزش است.

كرونی در واكنش به سخنان آرام در خصوص اینكه این تصمیم در مصوبه شورای شهر تهران نبوده است، اظهار داشت: تبصره دوم پیوست شماره ۶ دقیقاً به این مورد اشاره شده است و فرمانداری هم این مصوبه را تأیید كرده است و اگر ایرادی در مصوبه بود به جای تأیید می بایست همان زمان اعتراض می كردند.









منبع:

1398/02/13
13:29:58
5.0 / 5
4214
تگهای خبر: ارز , شركت , شهرداری , فرش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان