مشكل ترخیص قطعات خودرو همچنان باقی است

مشكل ترخیص قطعات خودرو همچنان باقی است یاری كالا: به قول رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، همچنان مشكلات ترخیص قطعات خودرو از گمرك حل نشده است.


چندی قبل حجم زیادی از مواد اولیه و قطعات نیم ساخته قطعه سازان در گمرك مانده و ترخیص آنها با مشكل مواجه شده بود. این وضعیت باعث تولید مشكل در فرایند تولید قطعه سازان و در نتیجه خودروسازان شد.
طبق پیگیری ها برای اطلاع از آخرین وضعیت این موضوع، محمدرضا نجفی منش - رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی - در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: در بعضی موارد گمرك همكاری ها را شروع كرده اما همچنان ترخیص قطعات از گمرك به صورت كامل انجام نشده است.
وی ادامه داد: البته شایان ذكر است كه مشكل اصلی از جانب گمرك نبوده و مشكل مجموعه قواعدی است كه برای گمرك گذاشته شده و باعث گرفتاری شده و كار را متوقف كرده است.
نجفی منش خاطرنشان كرد: این مورد "دور باطل" است. اگر كالایی وارد شود، بایستی ارز آنرا بانك مركزی تخیص دهد. بخواهند ارز بگیرند باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت رجوع شود تا تخصیص صورت گیرد كه البته تخصیص و دریافت ارز به بانك مركزی ارجاع می شود؛ در نهایت هم بانك مركزی یا ارز نمی دهد یا اصلا ندارد كه تخصیص دهد؛ بنابراین دور، دور باطل باقی می ماند.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی افزود: هنگام ترخیص كالای وارد شده، شماره ارز دریافت شده از بانك مركزی طلب می شود، این شماره تنها زمانی در دست است كه ارزی دریافت شده باشد. ازاین رو وقتی ارزی تخصیص نیافته، شماره ای هم در كار نیست. ازاین رو ترخیص كالا صورت نمی گیرد و كالا همچنان سردرگم باقی می ماند.
وی در ارتباط با تولید ناقص خودروها هم اظهار داشت: تولید ناقص خودرو همچنان صورت می گیرد ضمن اینكه البته تولید به صورت كلی بسیار كاهنده شده و شاید به یك سوم ظرفیت هم رسیده است كه اگر هرچه سریع تر مورد بررسی قرار نگیرد، باعث گرفتاری های بیشتر خواهد شد.
نجفی منش با تاكید بر اینكه عمده فشار بر روی قطعه سازان است، اظهار نمود: طبق بررسی های انجام شده، در چند ماه اخیر حدود ۳۷ درصد نیروهای مشغول در قطعه سازی تعدیل شده اند كه دربردارنده خبری بسیار بد برای این صنعت و در نهایت كشور است.



1397/10/11
14:01:46
5.0 / 5
5018
تگهای خبر: ارز , بانك , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان