سبقت خارجی ها برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

سبقت خارجی ها برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان یاری كالا: زاهدان - سیستان و بلوچستان سرزمین هزاران گنج و ارتباط دهنده جمعیت 800 میلیونی آسیای میانه با 2 میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند فرصتی گرانبها برای سرمایه گذاریست بطوریكه سرمایه گذاران خارجی برای حضور و سرمایه گذاری در این میدان از یكدیگر سبقت می گیرند.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا دریافت ۱5 مجوز سرمایه گذاری خارجی با حجم حدود هزار و 260 میلیون دلار سیستان و بلوچستان را در رده سوم جذب سرمایه گذاری خارجی در كشور قرار داده است.
سیستان و بلوچستان با برخورداری از هزار و 100 كیلومتر مرز خاكی با كشورهای پاكستان و افغانستان و افزون بر 310 كیلومتر مرز آبی و ساحلی در دریای عمان و استقرار در كنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیكی مناطق ساحلی استان با كشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و كشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیكی، ژئواستراتژیكی و ژئواكونومیكی دارای اهمیت فراوانی است به صورتی كه شرایط ممتازی برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مركزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا را داراست.
در این میان بندر چابهار یكی از چهار راه های اصلی كریدور جنوبی تجارت جهانی به حساب می آید به صورتی كه این بندر به دلیل موقعیت استراتژیك خود و دستیابی به آب های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.
چابهار نسبت به سایر نقاط ساحلی ایران مزیت های خاص خویش را دارد به صورتی كه آب های عمیق در خلیج آن شرایط پهلوگیری كشتی های بزرگ و تولید تاسیسات بندری را فراهم می كند همینطور این بندر مهم ترین بندر تجاری خارج از حوضچه خلیج فارس است و از نظر سیاسی و راهبردی در مواقع جنگ و بحران های منطقه ای می تواند نقش تعیین كننده ای را ایفا كند.
همچنین قرار گرفتن چابهار در یك خلیج، موقعیت بندری ایده آلی برای توسعه فیزیكی در آینده به آن بخشیده است كه خیلی از بنادر دنیا از آن محرومند، سواحل و آب های كرانه دریای عمان به قول خیلی از كارشناسان با عنایت به محدودیت ها و اتمام سوخت های فسیلی فرصت مناسبی برای استحصال انرژی های نو است.
این استان با داشتن قابلیت ها و توانمندی های مختلف تا چندی قبل در اذهان عمومی استانی امنیتی تصور می شد درصورتی كه به جهت برخورداری از فرصت ها و موقعیت های مناسب اقتصادی و تولید امنیت پایدار به ایران كوچك با برخورداری از امنیت و ظرفیت های بالایی به حساب می آید كه در دیگر نقاط كشور نمی توان آن را یافت.
مهمتر از همه وجود مردمان خونگرم سیستانی و بلوچ است كه بعنوان مرزداران غیور با میهمان نوازی مشهورشان خیلی از هموطنان را جذب مهربانی های خود می كنند و همواره با پذیرایی مثال زدنی از میهمانان داخلی و خارجی سفر خوشی را برای آنان رقم می زنند.
خوشبختانه در سالهای اخیر و بعد از برجام ضمن تغییر نگاه ها به این استان زمینه برای حضور سرمایه گذاران بیش از گذشته فراهم گشته است كه نوید آینده روشن در منطقه می دهد.

***سیستان و بلوچستان در اجرای طرحهای سرمایه گذاری خارجی سوم شد
مدیر كل دفتر جذب و پشتیبانی از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان به علت موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاص در منطقه جنوب شرق كشور از ظرفیت های ویژه ای در زمینه های مختلف سرمایه گذاری همچون تولید انرژی های پاك و تجدید پذیر، طرح توسعه بندر، طرح های معدنی و صنایع فرآوری و طرح های توسعه ای دیگر همچون تولید فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز، حمل و نقل هوایی، دریایی و توریستی و گردشگری برخوردار می باشد.
ماندانا زنگنه اظهار داشت: این استان سال 96 از میان 31 استان كشور رتبه سوم عملیاتی و اجرایی شدن طرح های سرمایه گذاری خارجی را به دست آورد.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تا آخر سال ۹۶ موفق به دریافت ۱5 مجوز سرمایه گذاری خارجی با حجم حدود هزار و 260 میلیون دلار از سرمایه گذاران كشورهای كره جنوبی، افغانستان، آلمان، ایتالیا، تركیه، هند و چین شد.
وی ادامه داد: این سرمایه گذاری ها در زمینه نیروگاه های تجدید پذیر، كارخانه های فولاد سازی و بسته بندی آب، مشاركت در توسعه بندر چابهار و انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار بوده است.
مدیركل دفتر جذب و پشتیبانی از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با راه اندازی این طرح ها در آینده نزدیك ضمن انتقال فناوری به كشور؛ تحولات خوبی در بهبود فضای كسب و كار در این استان تولید خواهد شد.
وی اضافه كرد: سیستان و بلوچستان بر مبنای اعلام سازمان سرمایه گذاری خارجی در سال 95 هم موفق به كسب رتبه سوم جذب سرمایه گذاری خارجی شده بود.
زنگنه با اشاره به اینكه تا سه سال قبل هیچ گونه سرمایه گذاری خارجی در سیستان و بلوچستان به ثبت نرسیده بود اضافه كرد: پس از برجام با فراهم شدن شرایط حضور سرمایه گذاری خارجی و همینطور با تلاش مسئولان استانی در هدایت و رایزنی با سرمایه گذاران كشورهای مختلف امروز شاهد توفیقات خوبی در این بخش هستیم.

**چینی ها رغبت زیادی برای سرمایه گذاری در چابهار دارند
رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین (CPCIF) اظهار داشت: چابهار با عنایت به موقعیت جغرافیایی و داشتن اهمیت فراوان برای سرمایه گذاران مورد اقبال چینی ها قرار گرفته و تمایل زیادی برای حضور در این منطقه وجود دارد.
لی شوشنگ در سفر اردیبهشت ماه جاری به چابهار تصریح كرد: چابهار یك ظرفیت خوب برای سرمایه گذاران است.
وی با ابراز شادمانی از سفر به چابهار و دیدار از منطقه آزاد، بندر شهید بهشتی و شهرك پتروشیمی تصریح كرد: با كار و فعالیت و آماده سازی زیرساخت ها ظرف پنج تا 10 سال چابهار می تواند به توسعه برسد و مكانی مناسب برای فعالیت سرمایه گذاران باشد.
وی بیان كرد: خداوند به مردم این سرزمین بندر و دریا عطا كرده است كه باید بعنوان نعمت الهی برای آبادانی و توسعه منطقه از این ظرفیت ها بنحو شایسته استفاده كنند.
رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین اظهار داشت: بعد از برگشت نشست های متعددی با اعضای دولت و سرمایه گذاران كشور خود برگزار و ظرفیت های این منطقه را به آنان منتقل خواهیم كرد تا بتوانند سرمایه گذاری و حضوری فعال داشته باشند.
وی اظهار داشت: بندر، منطقه آزاد، پتروشیمی و دیگر صنایع می توانند به توسعه چابهار كمك كنند و بعد از بررسی نهایی، فعالیت هایی را در حوزه پتروشیمی چابهار آغاز خواهیم كرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار هم تصریح كرد: چابهار از بهترین موقعیت، ظرفیت و فرصت برای سرمایه گذاری كشورهای مختلف همچون چین برخوردار می باشد.
عبدالرحیم كردی اضافه كرد: چابهار می تواند جمعیت 800 میلیونی آسیای میانه را با جمعیت 2 میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند پیوند دهد.
وی بیان كرد: سازمان منطقه آزاد چابهار برای سرمایه گذاران مختلف همچون كشور چین معافیت مالیاتی 20 درصدی در نظر گرفته است و چینی ها می توانند در بخش های مختلف با امنیت و آسودگی خاطر در این منطقه سرمایه گذاری كنند.
وی ادامه داد: چابهار نقطه ای امن برای سرمایه گذاری و سرمایه گذاران است.
مدیرعامل شهرك پتروشیمی توسعه نگین مكران هم اظهار داشت: شهرك پتروشیمی چابهار در زمینی به مساحت هزار و 290 هكتار در حال ساخت است كه پیش بینی شده 6 واحد گاز متانول و اوره آمونیاك در آن راه اندازی شود.
محمدرضا موثقی نیا اضافه كرد: در مجموع سه میلیارد یورو در شهرك پتروشیمی مكران سرمایه گذاری خواهد شد.
وی اظهار داشت: آماده استقبال از سرمایه گذاران چینی برای سرمایه گذاری و همكاری لازم هستیم.
**چینی ها 80 میلیون دلار در ایرانشهر سرمایه گذاری می كنند
معاون استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سرمایه گذاران چینی در قالب شركت پارس كمپرسور ایران و برای اولین بار80 میلیون دلار در زمینه راه اندازی سایت كارخانه فشرده سازی گاز در ایرانشهر سرمایه گذاری می كنند.
نبی بخش داوودی تصریح كرد: با راه اندازی این طرح برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل تولید می گردد.
وی با اشاره به ظرفیت ها و زیرساخت های موجود در شهرستان ایرانشهر اظهار داشت: آب كافی و زمین های مستعد منطقه در كنار ظرفیت های جاده ترانزیت، راه آهن، فرودگاه، خط لوله گاز و نیروی كار مناسب این شهرستان را نسبت به سایر مناطق متمایز كرده است.
فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر ادامه داد: به صورت قطع سرمایه گذاری در ایرانشهر با دارا بودن ظرفیت های بالای سرمایه گذاری بهره وری در تولید را دوچندان می كند.
مدیر چینی طرح سایت فشرده سازی گاز در ایرانشهر هم با ابراز خرسندی و قدردانی از مسئولان و مردم منطقه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح مذكور به صورت 100 درصد با سرمایه گذاری 80 میلیون دلاری طرف چینی در بازه زمانی سه ماهه انجام می گردد.
جینگ وانگ اضافه كرد: بخش زیاد تجهیزات آن هم اینك در گمرگ بندرعباس در حال ترخیص و بخشی از آن هم به محل طرح گسیل داده شده است.
وی مهمترین هدف این طرح را فشرده سازی گاز طبیعی از خط لوله گاز ایرانشهر و پخش و انتقال آن با استفاده از تانكرهای مخصوص به واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه بخصوص نیروگاه های برق، واحدهای پتروشیمی و غیره منطقه چابهار ذكر كرد.
جینگ وانگ اظهار داشت: 800 دستگاه تانكر كار جابه جایی گاز فشرده از ایرانشهر را بر عهده خواهند داشت.
7316 **6081


1397/02/15
13:15:59
5.0 / 5
5291
تگهای خبر: تولید , دام , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان