سخنگوی دولت در نشست خبری مطرح كرد:

استفاده از پیام رسان خارجی حق شهروندی است، كاش جامعه ازتلاش های روحانی برای رفع حصر خبر داشت

استفاده از پیام رسان خارجی حق شهروندی است، كاش جامعه ازتلاش های روحانی برای رفع حصر خبر داشت یاری كالا: سخنگوی دولت اظهار داشت: اینكه پیام رسان داخلی هم در كنار پیام رسان های خارجی وجود داشته باشد از نظر دولت مشكلی ندارد اما اینكه یك شهروند ما بخواهد از پیام رسان های خارجی استفاده نماید را ما در چارچوب منشور حقوق شهروندی، حق آن شهروند می دانیم.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اهالی رسانه با اشاره به اینكه ما حدود ۱۸ هزار و پانصد میلیارد تومان به بیست و هفت هزار واحد كوچك تولیدی تسهیلات داده ایم، اظهار داشت: این میزان با استفاده از بانك ها تامین شد و حدود شش هزار و هفتصد میلیارد تومان هم به طرح خوزستان از جانب دولت داده شد و برای طرح های آب های مرزی هم سالی دو میلیارد دلار از جانب قرارگاه تخصیص داده می گردد.
وی اضافه كرد: حدود پنجاه هزار میلیارد تومان دولت برای طرح های توسعه ای و رشد اشتعال تخصیص داده است كه در كنار تسهیلاتی كه از جانب بانك ها داده شده است، در سال قبل وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید.
نوبخت تصریح كرد: امید ما به افزایش اشتغال در سال جدید به این جهت است كه میزان تسهیلات بانكی از هجده هزار و پانصد میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد.
وی اضافه كرد: همینطور 126 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جدید جایگزین 50 هزار میلیارد تومان سال قبل شده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش كه موضوع كاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی به كجا رسیده است، اظهار داشت: برای این بحث وزارت اطلاعات به دنبال شناسایی این افراد بوده تا جایگزینی ها در این زمینه صورت گیرد و ما حدودا مدیر دو تابعیتی دیگر نداشتیم. البته بازهم وزارت اطلاعات موظف به پیگیری این مورد است و سیاست دولت این است كه از مدیران دو تابعیتی استفاده نكند.
وی اضافه كرد: بخشی از منابع ما منابع انسانی است كه بر مبنای نوع نگرش سیاسی تقسیم بندی هایی می گردد اما بحث در دولت بر این است كه ما نمی خواهیم از یك جناح چه اصلاح طلب چه اصولگرا برای انجام امور استفاده نماییم. ما در داخل نه تنها حق نداریم از این نیروها صرفا بر مبنای نوع نگرش سیاسی استفاده نماییم بلكه باید از تمامی افرادی كه كارآمد هستند استفاده نماییم.
نوبخت تصریح كرد: بطور قطع این كار غیراخلاقی است كه ما احترام و آرزوی افراد را بریزیم و اسرار دیگران را افشا نماییم. اینكه كسی در خارج از كشور عكسی گرفته و حالا بیایم و آن را نشان بدهیم نادرست است و دولت هم باید از سرمایه های علمی ما حمایت كند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینكه سیاست سازمان برنامه و بودجه این است كه دستگاه هایی كه پولشان را در سال قبل نتوانسته اند به صورت كامل دریافت كنند، در سال جدید و ماه های ابتدایی آن از سهم خودشان، پولشان را زودتر دریافت كنند، اظهار داشت: بیشترین پول كشور صرف رفاه می گردد و بودجه رفاهی از جنس هزینه های جاری است و اینكه بودجه صدا و سیما را وصل نماییم به مشكلات بهداشتی و درمانی نادرست است. واقعیت این است كه هركدام از این دو بودجه های مخصوص به خویش را دریافت می كنند و بودجه بهداشت بطور قطع بیشتر از بودجه ای است كه دولت به صدا و سیما پرداخت می كند.
وی در پاسخ به این پرسش كه مبحث رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی كروبی به كجا رسیده است، اظهار داشت: بطور قطع دولت از این وضعیت كه آن ها در حصر باشند استقبال نمی كند آن هم در شرایطی كه تاكید كردم ما نیازمند انسجام و در كنار هم قرار گرفتن هستیم. دولت از خواسته رفع حصر حمایت می كند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی نماید. ای كاش جامعه مواضع و تلاش های رئیس جمهوری را در این زمینه می دانست اما به هرحال ما امیدواریم كه رسیدن به رفع حصر كه طی آن شاهد حضور فرزندان انقلاب در جامعه باشیم، نزدیك خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا تلگرام برخلاف سخنان رئیس جمهوری در شرایط نزدیك به فیلترینگ قرار گرفته است، اظهار داشت: موضع دولت در مورد فضای مجازی و استفاده از پیام رسان ها كاملا مشخص است. دولت به آزادی دسترسی به اطلاعات در این فضا هرچند كه باید قوانینی هم رعایت شود، اعتقاد دارد اما اینكه رقابت میان اپلیكیشن های داخلی و خارجی وجود داشته باشد و اینكه دولت برای تقویت پیام رسان های داخلی گام های حمایتی برداشت لازم بود اما دولت از جانب دیگر موضعش در برابر فیلترینگ هم مشخص است.
وی اضافه كرد: اینكه پیام رسان داخلی هم در كنار پیام رسان های خارجی وجود داشته باشد از نظر دولت مشكلی ندارد اما اینكه یك شهروند ما بخواهد از پیام رسان های خارجی استفاده نماید را ما در چارچوب منشور حقوق شهروندی، حق آن شهروند می دانیم.
نوبخت همینطور در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه موضع دولت درباره طرح كمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص این كه مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی بر عهده صداوسیما قرار گیرد، چیست؟ اظهار داشت: اطلاع نداشتم كه چنین طرحی در مجلس مطرح شده، بطور قطع اگر این طرح در مجلس بخواهد تصویب شود، دولت نماینده خویش را خواهد فرستاد اما تابحال این مورد در هیئت دولت مطرح نشده بود كه بخواهم از جانب دولت نظری را بیان كنم.
نوبخت همینطور با اشاره به اینكه پیش بینی منابع و مصارف بودجه در سال ۹۶ برابر با ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بود كه نسبت به منابع و مصارف سال ۹۵ افزایش ۱۳ درصدی داشته است، اظهار داشت: بر این اساس لایحه بودجه دولت صد درصد تحقق یافت اما بر مبنای بودجه مصوب مجلس، حدود ۹۲.۳ درصد محقق شد كه نشان دهنده پیش بینی درست دولت می باشد.
سخنگوی دولت اضافه كرد: پیش بینی نفت در بودجه سال قبل بین ۵۰ تا ۵۵ دلار برای هر بشكه بود كه بر مبنای گزارش ها در یازده ماهه سال ۹۶ قیمت هر بشكه نفت ۵۳ دلار و هر بشكه میعانات نفتی ۵۵ دلار بود.
وی با اشاره به اینكه كشورهایی هستند كه دشمنی شان با جمهوری اسلامی مشخص است، اظهار نمود: یكی از كشورهای بزرگ جهان در یك انتخابات دچار تحولی شد كه نظام آن به فردی سپرده شده كه پیمان شكن است و به پیمان های جهانی بی تفاوت است و حتی اطرافیان او هم نمی دانند كه چه تصمیمی می خواهد بگیرد اما ما منتظر تصمیمات دولت امریكا در ۲۲ اردیبهشت نیستیم و برای همه شرایط برنامه ریزی كردیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان كرد: ۱۰۰ میلیارد دلار ورودی و منابع بازار ارز است، درحالی كه مصرفمان كمتر از این مقدار است و بنابراین، فزونی عرضه به تقاضای دلار داریم اما سامانه 'نیما' كه امروز توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح می گردد، امكان قاچاق را كم و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می كند.
وی بیان اینكه تعهد داریم كالاهای وارداتی را با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش نماییم، اظهار داشت: برای برخی كالاهای اساسی كه با ارز مبادله ای ۳۸۰۰ تومانی وارد می شد، دولت با اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان یارانه این فاصله را پر خواهد نمود كه بر این اساس به وزارت جهاد كشاورزی ۱۹۸۰ میلیارد تومان، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۲۰ میلیارد تومان و وزارت بهداشت هم ۸۰۰ میلیارد تومان برای واردات كالاهای اساسی یارانه تخصیص خواهد یافت.
نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای مقابله با افزایش بهای مسكن و اجاره بها در تهران، اظهار نمود: سیاست دولت این است كه اداره بازار باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد، اما دولت می تواند برای كنترل بازار در شرایط خاص ورود پیدا كند. از نظر تعداد واحدهای مسكونی سالانه بین ۱ تا ۱.۵ میلیون واحد مورد نیاز است كه به همین تعداد هم مسكن ساخته می گردد اما مسكن هایی كه مورد نیاز مردم باشد، نیستند و سیاست مسكن در دولت در سال ۹۷ ساخت ۵۰ هزار واحد مسكن شهری و ساخت و ساز در بافت های فرسوده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره صحت خبر گروكشی یك نوزاد در یكی از بیمارستان های كرج به علت عدم پرداخت نشدن هزینه، اظهار داشت: این مورد را رد می كنم. این نوزاد دچار زردی بوده و بنابراین تحت مراقبت های ویژه نگهداری می گردد.
نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری، اظهار داشت: برای سال جاری وزارت جهاد كشاورزی تمایل داشت قیمت بیشتری را اعلام نماید، اما از طرفی اگر قیمت خرید گندم را افزایش دهیم آیا می توانیم نان را هم گران كنیم؟ بر همین مبنا بنا شد قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری، همان ۱۳۰۰ تومان به ازای هر كیلو باشد.
وی درباره جمعیت شاغلین در كشور، تعداد افراد وارد شده به بازار كار در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ را، ۷۹۷هزار و ۳۶۹ نفر اعلام و خاطرنشان كرد: از این تعداد، ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر شاغل شدند، ۶ هزار و ۸۰۷ نفر هم به جمعیت بیكار كشور افزوده شد.
نوبخت همینطور در پاسخ به این پرسش كه كاوه مدنی دوتابعیتی بوده یا خیر اظهار داشت: برخی از هم وطنان ما پاسپورت دیگری هم دارند. این افراد كه ملیت ایرانی خویش را نفی نكردند، از دوتابیعتی بودن كاوه مدنی اطلاعی ندارم و باید از وزارت اطلاعات بپرسم.
وی درباره اظهارات بعضی از نمایندگان مجلس و تاثیر آن در ناامید كردن مردم اظهار داشت: ما مردم فهیمی داریم، رسما فرد گردن كشی، رئیس جمهور آمریكا شده است. ما باید چه كنیم؟ آیا این نیست همه علاقه مندان نظام و كشور در برابر صف آرایی این ادم نباید در كنار هم باشیم؟ ما چه كسی را داریم؟ مگر به جز این است كه نیروهای داخلی را داریم؟ ما باید كنار هم باشیم در خارج هم مردم به كسی رای دادند كه در داخل دادیم، این كه بگوییم جلسه سران قوا نمایشی است و یا اقتصاد ما سیاه، داغان و شكسته است آیا ترامپ خوشحال نمی شود؟
نوبخت با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری درباره مدیران دولتی اظهار نمود: رئیس جمهور هیچ گاه همكاری یا عدم همكاری و هماهنگی خویش را منوط به ایفای نقش ریاست جمهوری نمی بیند ایشان با تمام توان امور را پیگیری می كنند. بله، آقای رئیس جمهور اگر این امر را بیان نمودند به علت آثار اجتماعی این مطلب است وقتی دولتمردان این گونه رفتار كنند به طبع همراهی و همكاری بهتری هم صورت می گیرد.
وی اضافه كرد: واجب كفایی است كه دولتمردان صحبت و شفاف سازی كنند. ما باید همه در كنار هم باشیم و خللی هم در كار پیش نیاید. آخر هفته هم مسئولان به استان ها در بین مردم برویم و در جلسه های ستادی و شورای برنامه ریزی شركت نمایند و در جریان امور باشند.
وی در واكنش به نامه اخیر احمدی نژاد اظهار نمود: همین مسئله حصر تاوان همان است. ما برای او چه سرمایه های فردی و چه سرمایه های مالی كشور را از دست دادیم.
نوبخت درباره وضعیت صرافی ها و نبود ارز در بازار اظهار نمود: ما به صورت روزانه جلساتی داریم و تمام موارد مربوط ارز و نیازهای ارز بررسی می گردد. بانك مركزی همه مواردی كه ثبت سفارش كرده اند، تصمیماتی گرفته است. ما در حال بررسی نقاط صدمه هستیم. از نظر دولت این كار به درستی انجام می گردد. ما برای ۸۰ میلیون نفر برنامه ریزی می نماییم و ممكن است یك میلیون نفر دچار محدودیت هایی شوند اما تلاش می نماییم مشكلات را رفع نماییم.
وی ادامه داد: با راه اندازی نیما و هماهنگی وزارتخانه های ثبت سفارش می كنند و بانك مركزی، مشكل عرضه چهار هزار و ۲۰۰ حل می گردد. بطور قطع خرید و فروش دلار بر پایه دلار ۵ هزار تومانی در حوزه ثبت و سفارش نداریم.
سخنگوی دولت درباره این مورد كه دلار از تبادلات تجاری ما حذف شود و اینكه آیا در این زمینه پیشنهادی از جانب دولت برای جایگزینی یورو وجود داشته یا خیر اظهار نمود: در شرایطی كه آمریكا بعنوان صاحب دلار اعلام می كند من اجازه نمی دهم ایران از پول من استفاده نماید ما چرا اصرار داشته باشیم از این پول استفاده نماییم. با عنایت به اینكه یورو هم یك ارز جهان شمول است ما می توانیم از یورو استفاده نماییم و كارمان را پیش ببریم و اراده نظام بر این است.
وی اضافه كرد: خیلی از كشورها هم به همین ترتیب عمل می كنند و با بعضی از كشورها هم كه بتوانیم مبادلاتمان را با پولهای ملی خود انجام می دهیم كمااینكه با كشورهای همسایه اینكار را انجام می دهیم و در آینده به جهت اینكه مسافرانمان از رفاهیات بهتری هم برخوردار باشند در این خصوص با برخی كشورها مذاكراتی داشته آیم.



1397/02/03
22:56:21
5.0 / 5
4672
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان