رئیس میز عراق پاسخ داد:
چرا دیگر عراق دومین بازار صادراتی ایران نیست؟
یاری كالا: رئیس میز عراق تصریح كرد: آمار تجاری هر كشور و میزان واردات و صادرات آن را باید با همان كشور سنجید.
به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، آمارهای گمركی ماه های دی و بهمن گویای آن می باشد كه كشور عراق از دومین بازار عمده وارداتی ایران به رتبه سوم نزول كرده است. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد كه در سال قبل تجار در كار با این كشور مشكلاتی را تجربه كردند. بعنوان مثال گاه تعرفه صادرات آبمیوه افزایش ۱۰۰ درصدی پیدا كرد و گاه شاهد رشد ۲۵ درصدی صادرات لبنیات به عراق بودیم. برهمین اساس در این مدت بیم آن می رفت كه بازار عراق از دست برود، موضوعی كه شاید آمارهای گمركی هم به شكلی آن را تایید كند.
محمد ابراهیم رضازاده در گفت وگو با ایسنا، به عرضه ی توضیحاتی در این خصوص پرداخته و اظهار نمود: نمی توان اظهار داشت كه اگر رتبه صادراتی یك كشور در جدول بازارهای عمده ما تغییر كند سهم بازار آن هم از دست رفته است.
رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت اضافه كرد: در سال های گذشته به واسطه ظهور و ورود داعش شاهد كاهش ۴۰ درصدی واردات كشور عراق بودیم و حال هم به واسطه خروج این گروه اگر ۴۰ درصد هم در واردات عراق افزایش صورت گیرد، شاید طبیعی باشد اما باید توجه داشت كه آنچه نقش اثرگذار و تعیین كننده دارد سهم ما از بازار كشور عراق است كه نشان دهنده ضریب نفوذ ما در این كشور همسایه به حساب می آید.
رایزن تجاری سابق ایران در عراق همینطور متذكر شد: ممكن است كه تغییرات صورت گرفته در جایگاه عراق ناشی از صادرات محصولی خاص به كشور امارات باشد كه به این واسطه جایگاه امارات با عراق تغییر كرده است. از جانب دیگر ممكن است این نوع اتفاق ها ناشی از تسهیلات تجاری باشد كه یك كشور در نظر می گیرد یا سختگیری كه از جانب كشورهای دیگر اعمال می گردد.
رضازاده ادامه داد: به هر صورت ما در بازار عراق وضعیت نسبتا مناسبی داشته ایم و در این مدت نه تنها سهم بازار ما كاهش پیدا نكرده بلكه در بهمن ماه امسال شاهد افزایش شش درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم.
وی اضافه كرد: اگر صادرات عراق را بررسی می نماییم باید این كشور را با خود عراق بسنجیم. البته باید به یك مبحث دیگر هم توجه داشته باشیم كه آیا باید در صادرات تنها به برخی مقاصد صادراتی خاص تمركز كنیم؟
رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت اظهار نمود: مدتی است از جانب سازمان توسعه تجارت این مورد در دستور بررسی قرار گرفته كه در كشورهای مختلف چه میزان ضریب نفوذ داریم و چه اندازه پتانسیل صادرات به این كشورها وجود دارد. در واقع در حال بررسی هستیم كه چرا تابحال در بعضی كشورها شركت های ایرانی حضور نداشته اند.
رضازاده در ادامه به عرضه آمارهایی از صادرات عراق پرداخت و اظهار داشت: در ۱۱ ماهه امسال حجم صادرات به این كشور همسایه معادل پنج میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار بوده است كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۸ درصد رشد داشته است.
رایزن تجاری سابق ایران در عراق همینطور متذكر شد: هم اكنون بیشترین تراز تجاری مثبت را با عراق داریم.
به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، پیش از این رایزن سابق ایران در عراق حجم صادرات غیرنفتی به عراق را سالانه ۶ میلیارد دلار اعلام نموده و اظهار داشته بود: این میزان صادرات ظرفیت افزایش تا ۲۰ میلیارد دلار را دارد كه ۳۷ درصد از بازار عراق را كالاهای مصرفی و مواد غذایی به خود اختصاص می دهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب