نخستین بار در كشور

غنی سازی آرد با ویتامین D در خراسان جنوبی شروع شد

غنی سازی آرد با ویتامین D در خراسان جنوبی شروع شد به گزارش یاری كالا مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: اولین مرحله غنی سازی آرد با ویتامین D در خراسان جنوبی برای نخستین بار در كشور از امروز (یكشنبه) شروع شد كه امیدواریم با تعیین معیارها بتوانیم به صورت ملی این طرح را اجرایی نماییم.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا زهرا عبداللهی در كارگروه غنی سازی آرد با ویتامین D در خراسان جنوبی اضافه كرد: یكی از دغدغه هایی كه وزارت بهداشت در بحث ریز مغذی ها در كنار آهن و اسید فولیك دنبال می كند ویتامین D است كه امیدواریم با اجرایی شدن این طرح بخشی از كمبود این نوع ویتامین را در جامعه مرتفع نماییم.
وی افزود: برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك از 10 سال قبل در سطح ملی اجرا شد كه الان 330 كارخانه آرد كشور در این طرح همكاری می كنند.
عبداللهی با اشاره به اینكه فقر ویتامین D و كم خونی در تمام گروه های سنی كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: یكی از موثر و ارزانترین راهكارهای رهایی از این مشكل غنی سازی آرد با ویتامین D در كنار اسید فولیك و آهن است.
وی تصریح كرد: بررسی های 10 ساله مبین نتایج اثربخش در این حوزه می باشد و امیدواریم در بحث ویتامین D هم بتوانیم با اجرای این طرح به صورت ملی جلوی خیلی از بیماری های برگرفته از فقر آهن را با اجرایی شدن طرح بگیریم.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به اینكه در این طرح استانی، معیار ها به صورت كشوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: به علت وجود ظرفیت های همكاری بین بخشی و محوریت استانداری و علوم پزشكی خراسان جنوبی، در مركز تصمیم گرفتیم برای اولین بار این طرح در این استان اجرایی شود.
وی خاطرنشان كرد: خراسان جنوبی یكی از استان هایی است كه طرح غنی سازی آرد با ریز مغذی ها در سال های گذشته با نظارت دقیق معاونت غذا و دارو به خوبی صورت گرفته است و امیدواریم كه طرح غنی سازی آرد با ویتامین D هم همانند گذشته با قوت و به صورت علمی صورت گیرد.
عبداللهی بیان كرد: با اجرایی شدن این طرح فرایند كنترل كیفیت از كارخانه تا توزیع در چارچوب پروتكل مشخص و شفاف مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینكه توانمند سازی و ظرفیت سازی دانشگاه یكی از مهمترین اهداف این طرح است، اظهار داشت: پایش و نظارت دقیق این طرح بسیار قابل اهمیت است چونكه باید طرحی دقیق برای تولید برنامه ای ملی به دست آید.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اضافه كرد: شهرستان بیرجند نیازمند 21 هزار تن آرد در سال است كه از 2 كارخانه تامین می گردد.
وی افزود: آرد مورد نیاز برای این طرح 50 هزار تن است كه پرمیكس مورد نیاز حاوی آهن، اسید فولیك و ویتامین D توسط وزارت بهداشت و سازمان های بین المللی تامین و در اختیار كارخانه های آرد قرار خواهد گرفت.
عبداللهی افزود: تحویل پرمیكس به كارخانه آرد به صورت مجانی خواهد بود اما آرد سازی ها هم باید در نحوه میكس آرد و پرمیكس مواظبت كنند.
وی در مورد كیفیت آرد خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق بررسی های به عمل آمده گندم این استان از گندم های با « گلوتن» بالا است و اگر برخی نانوایی ها از افزودنی ها استفاده می نمایند بنا به عادت است چونكه این گندم نیازی به افزودنی ندارد.
3215 * 6054


1397/09/25
14:43:45
5.0 / 5
4622
تگهای خبر: ارز , بهداشت , تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان