اتصال دیناركوه و كبیركوه به امید گشایش روزنه ای از اعتبار

اتصال دیناركوه و كبیركوه به امید گشایش روزنه ای از اعتبار یاری كالا: تكمیل و بهره برداری از تونل كبیركوه(بزرگترین طرح تونلی غرب كشور ) در 170 كیلومتری جنوب ایلام پس از گذشت هشت سال از آغاز عملیات اجرایی، به اندازه تخصیص و جذب سه هزار میلیارد ریال اعتبار تا اجرای كامل و بهره برداری فاصله دارد، فاصله ای كه به سختی در استان طی میگردد.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا، اجرای تونل كبیركوه كه از آن بعنوان طولانی ترین تونل غرب كشور نام برده می شود، سال 1389 با حضور وزیر وقت راه و ترابری شروع شد و الان پس از هشت سال اجرا و حدود 150 میلیارد تومان هزینه، پیشرفت فیزیكی آن كمتر از 70 درصد عنوان میگردد.
این تونل حدود پنج كیلومتری، مقرر است با گذر از دل سخت و دشوار دینار كوه و كبیركوه، تسهیل گر ارتباط جنوب و شمال ایلام در قالب راه سوم یا میانه شود، راهی كه از كاركردهای راهبردی برجسته درون استانی و فرااستانی برخوردار می باشد.
راه میانه به موازات رشته كوه كبیركوه با گذر و اتصال ایلام از مسیر ملكشاهی - دره شهر - آبدانان به دهلران و موسیان به جنوبی ترین نقطه استان منتهی شده و سبب بهبود ارتباط این شهرستان ها در محدوده استانی ایلام میگردد.
بهره برداری از تونل كبیركوه و راه میانه فراتر از كاركردهای درون استانی، ارتباط جاده ای جدید و مناسبی بین استان های كرمانشاه، لرستان و خوزستان و باز مرز عراق در طرفین ایلام برقرار می كند كه بعنوان بخشی از كریدور ارتباطی مركز و شمال غربی به جنوب كشور حائز اهمیت می باشد.
همه این موارد مهم نتوانسته زمان اجرای این طرح را كمتر كند و تونل كبیركوه پس از گذشت هشت سال از آغاز اجرا هنوز در كمركش راه قرار دارد و این روند با امیدواری مردمی كه چشم به راه اندازی این تونل دوخته اند، ناهمخوان است.
اعتبار ناكافی و توپو گرافی خشن كوهستانی بعنوان علت تاخیر راه اندازی و كندی اجرای تونل كبیركوه در جنوب استان ایلام عنوان میگردد. دیگر آنكه عمده اعتبار تخصیصی و پیشرفت این طرح كه در دولت دهم كلنگ زنی شده در دولت های یازدهم و دوازدهم محقق شده است.
طول تونل اصلی كبیركوه بین شهرستان های دره شهر و آبدانان چهار هزار و 700 متر است كه تابحال از سمت آبدانان سه هزار و 250 متر آن حفاری شده است.
عملیات حفاری از سمت شهرستان دره شهر باز شامل هشت تونل كوچك به طول یك هزار و 600 متر بوده كه تابحال یك هزار و 350 متر آن حفر شده است.

*پیشرفت 67 درصدی تونل كبیركوه
فرماندار دره شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تونل كبیركوه بعنوان یكی از مهم ترین طرح های منطقه نام برد و گفت: اجرای این طرح بعنوان بزرگترین طرح تونلی غرب كشور تابحال 67 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.
علی اكبر شفیع زاده اضافه كرد: طرح تونل كبیركوه شامل 6 تونل كوچك و سه زیرطاقی به مجموع طول یك هزار و 600 متر تونل فرعی و چهار هزار و 700 متر تونل اصلی است كه در آینده استان را به بندرهای جنوبی كشور متصل و به روان سازی ترافیك در روزهای اربعین هم كمك می نماید.

**حفاری تونل امسال به اختتام می رسد
مدیر كل راه و شهرسازی ایلام باز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تابحال برای اجرای تونل كبیر كوه بعنوان یكی از طرح های ملی استان ایلام، 150 میلیارد تومان هزینه شده است.
علی اصغر كاظمی با اشاره به اینكه حفاری تونل امسال تمام می شود، اشاره كرد: این طرح برای تكمیل شدن نیازمند 300 میلیارد تومان اعتبار دیگر است.
وی با اشاره به تلاش و پیگیری جدی برای تامین اعتبار مورد نیاز این تونل، ابراز امیدواری كرد كه این پروژه كه از حیث اجتماعی دارای اهمیت و كاركردهای موثر است، با تخصیص مناسب و اعتبار لازم در دولت دوازدهم افتتاح شود.
/6034/7177/1630


1397/09/23
13:35:15
5.0 / 5
5141
تگهای خبر: هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان