رئیس نقشه برداری كشور:

آزادسازی اطلاعات سبب اشتغال پایدار میگردد

آزادسازی اطلاعات سبب اشتغال پایدار میگردد یاری كالا: رئیس سازمان نقشه برداری كشور اظهار داشت: آزاد سازی اطلاعات می تواند خدماتی در بخش های مختلف اقتصادی و كسب و كارها عرضه نماید و این اقدام در حوزه معدن، كشاورزی، ساختمان و جمعیت سبب خلق ارزش افزوده و احداث اشتغال پایدار میگردد.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا، مسعود شفیعی روز دوشنبه در نشست با مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمان اضافه كرد: افراد می توانند با دسته بندی اطلاعات، تهیه نرم افزارها و با در اختیار گرفتن این اطلاعات و فروش به دستگاه ها و بخش خصوصی اشتغالزایی كنند.
وی با اشاره به اینكه سازمان نقشه برداری به دنبال آزاد سازی اطلاعات است اظهار داشت: برمبنای استدلال، اطلاعات را نمی توان در یك نقطه نگهداری كرد و اگر داده ها و اطلاعات به صورت شفاف در خدمت عناصر سرمایه گذاری و افراد قرار نگیرد مانع توسعه یافتگی و سبب احداث فساد در دستگاه ها میگردد.
رئیس سازمان نقشه برداری كشور اظهار داشت: تغییرات در حوزه فناوری بسیار سریع است و انتخاب روش تولید اطلاعات نیاز به رصد فضای پیرامونی، استفاده از فناوری روز و بهره گیری از داده های مكانی بستگی دارد و سازمان نقشه برداری اجرای این امور را تسهیل می كند.
وی با اشاره به روند كُند احداث سامانه اطلاعات مكانی در كشور اضافه كرد: از زمان ورود جی آی اس و سامانه اطلاعات مكانی به كشور تابحال نتوانستیم به درستی در تمامی حوزه ها از این ظرفیت استفاده نمائیم.
شفیعی عنوان كرد: تعداد خیلی از دستگاه های بزرگ و وزارت خانه ها همچون آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی فاقد سامانه اطلاعات مكانی مناسبی هستند.
وی بیان كرد: از برنامه چهارم و پنجم توسعه با وارد كردن مقوله زیرساخت داده مكانی در ادبیات توسعه و برنامه ریزی كشور بنا شد دستگاه ها سامانه اطلاعات مكانی داشته باشند كه این سامانه در مرحله برنامه ریزی و آمایش سرزمینی ایفای نقش می كند.
رئیس سازمان نقشه برداری كشور با اشاره به اینكه در برنامه پنجم توسعه اهتمام لازم به این سامانه نشد اظهار داشت: در دفتر آمایش سرزمینی برمبنای احساس نیاز سامانه «ساترا» در سال 93 ابداع شد و در این زمینه وب « جی آی اس» را برای رصد آمایش و توسعه ابداع كردند كه نتوانست نیازها را رفع كند.
وی با اشاره به اینكه استان ها با سامانه ساترا درگیر مشكلاتی هستند اشاره كرد: این سامانه با وجود هزینه ها نتوانست اهداف را محقق كند چونكه زمانی با اطلاعات می توان تصمیم گیری كرد كه دید فضایی، متولیان، لایه ها و استانداردها مشخص باشند كه در سامانه ساترا این فرایند مغفول مانده است.
شفیعی اظهار داشت: نظام اطلاعات پایه مكانی كشور برای پروژه های ملی اقتصاد مقاومتی تعریف شده و سازمان نقشه برداری كشور مسئولیت اجرای این پروژه ها را برعهده گرفت.
وی بیان كرد: سامانه زیرساخت داده های مكانی (SDI) مفهومی جهانی است و كشورها نظام اطلاعات مكانی خودرا بر طبق این سامانه تعریف می كنند و این سامانه بعنوان یك زیرساخت باید در ایران استقرار پیدا كند.
رئیس سازمان نقشه برداری كشور اضافه كرد: این سازمان 169 لایه اطلاعات مكانی را در سامانه خود تعریف كرده كه هر لایه مربوط به یك بخش و حوزه است و قابلیت ارتقا، توسعه و كامل تر شدن در این لایه ها وجود دارد.
وی افزود: تابحال استان های گیلان، مازندران و سمنان به سامانه زیرساخت داده های مكانی متصل شدند و در نقشه راه توسعه الكترونیك دولت به این سامانه اشاره شده و در بعضی استان ها كمیته ای زیر نظر استاندار در این زمینه شكل گرفته است.
شفیعی اظهار داشت: سازمان نقشه برداری وظیفه نظارت بر اجرای این سامانه دارد و اعتقاد داریم نظارت باید قبل از شكل گیری پروژه ها اتفاق بیفتد.
وی اشاره كرد: برخی دستگاه ها همچون بنیاد مسكن اعتبار بسیاری برای تهیه نقشه های روستایی به صورت زمینی هزینه كرده كه این نقشه ها قابلیت مطلوبی ندارند پس دستگاه ها می توانند از تكنولوژی ما در این زمینه استفاده كنند تا جلوی كارهای بی ضابطه گرفته شود.
رئیس سازمان نقشه برداری كشور اظهار داشت: امكان تغییر شكل و انتقال امكانات سامانه اطلاعات منطقه جنوب شرق به استان كرمان وجود دارد چونكه كرمان از نظر وسعت و ظرفیت ها در توسعه بسیار با اهمیت تر است.
وی افزود: ایستگاه ژئودینامیك در امتداد پایش زلزله و فرونشست زمین مورد استفاده قرار می گیرد كه بزودی این ایستگاه ها در استان كرمان باز توسعه می یابند.
7420/ 5054


1397/09/19
15:08:02
5.0 / 5
4422
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اشتغال , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان