صدور 2000 مجوز شكار پرنده، علمی یا عشقی؟

صدور 2000 مجوز شكار پرنده، علمی یا عشقی؟ یاری كالا: اداره كل محیط زیست استان تهران، ۲۰۰۰ مجوز شكار پرنده صادر كرده است. تصمیمی كه طی روزهای اخیر، انتقادات بسیاری را مقابل سازمان محیط زیست برانگیخته است، خصوصاً اینكه بنا به قول اداره نظارت بر امور حیات وحش تهران، «صدور جواز شكار، بر اساس سرشماری و آمار دقیق از جمعیت پرندگان نبوده است و از طرف دیگر در مورد آنفلوانزای پرندگان باز نگرانی هایی وجود دارد.



به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، كیومرث كلانتری مدیر كل حفاظت محیط زیست استان تهران كه با عنایت به تفویض اختیارات سازمانی به ادارت كل محیط زیست، مسئولیت اصلی را در صدور ۲۰۰۰ مجوز شكار پرنده دارد، در مورد این تصمیم، به ایسنا می گوید: باید به درخواست شكارچیان قانونی پاسخ می دادیم، تابحال حدود ۲۰۰۰ مجوز شكار پرنده در استان تهران صادر گردیده است و شكارچیان مجاز تا اختتام دی ماه می توانند شكار كنند.

او همین طور با اشاره به جزئیات فنی شكار پرنده در تهران این طور توضیح می دهد كه مجوزهای صادر شده محدودیت زمانی، مكانی و گونه ای دارد همین طور بیشترین زمان مجوز شكار پرنده در استان تهران دو ماه و فقط برای روزهای پنجشنبه و جمعه است. مجوزهای شكار فقط برای مناطق آزاد است و هر شكارچی می تواند سه پرنده خشك زی و دو گونه آبزی را شكار كند.

این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران با تاكید بر اینكه غریزه شكارچی باید ارضا شود، در پاسخ به اینكه صدور ۲۰۰۰ مجوز شكار پرنده بر چه مبنایی بوده است؟ می گوید: بنا به اعلام رئیس نظارت بر حیات وحش استان تهران، این استان ظرفیت صدور مجوز شكار پرندگان را دارد. جالب اینجاست كه محمد كرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران باز در پایه به این پرسش ایسنا اعلام می كند كه آمار دقیقی از پرندگان این استان در دسترس نیست. اما شكارپرنده در تهران از ۱۵ آبان ماه شروع شده و تا اختتام دی ماه ادامه خواهد داشت.

در این باره علی تیموری مدیر كل حفاظت و مدیریت صید و شكار سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تایید صدور ۲۰۰۰ مجوز شكار پرنده در استان تهران، در پاسخ به اینكه آیا تهران ظرفیت صدور این تعداد پروانه شكار پرنده را دارد، به ایسنا می گوید: با عنایت به تفویض اختیارات به ادارات كل محیط زیست استان ها، دستورالعمل های شكار همچون تعداد پروانه شكار توسط مدیران كل تهیه و صادر میگردد.
صدور پروانه شكار در تهران تصمیم استانی بوده است
وی با تاكید بر اینكه ستاد مركزی در امور محیط زیست استان ها همچون صدور پروانه شكار دخالتی ندارد، اضافه می كند كه تشخیص این مسائل بر عهده استان ها است تا ضمن بررسی مسائل فنی مشخص كنند كه امكان صدور مجوز شكار در استان تحت مدیریتشان وجود دارد یا خیر.



مدیر كل حفاظت و مدیریت صید و شكار سازمان محیط زیست با اشاره به اینكه در استان تهران در حدود شش پارسال هیچ مجوزی برای شكار پرنده صادر نشده است و تعدادی زیادی برای دریافت پروانه شكار به محیط زیست بازگشت می كردند، تاكید دارد كه ادارات محیط زیست استان ها باید طبق مصوبات و قواعد شورای عالی محیط زیست اقدامات مربوط به صدور مجوز شكار را انجام دهند.

تیموری در پاسخ به این پرسش كه آیا با تفویض اختیار به استان ها، اختیارات كارشناسی به صورت كامل از مدیران ستادی محیط زیست سلب شده است؟ می گوید: این طور نیست و ما می توانیم روی دستورالعمل تهیه شده از طرف ادارات كل استان ها، نظارت داشته باشیم و در مورد آن اظهارنظر نماییم، همین طور می توانیم در حین شكار، به روند كار نظارت داشته باشیم. بررسی های ما نشان داده است كه صدور مجوز شكار در تهران خارج از قوانین نبوده است.

وی این طور ادامه می دهد كه پیش از تفویض اختیارات به ادارات كل محیط زیست استان ها، دستورالعمل های شكار توسط ستاد مركزی محیط زیست تدوین می شد؛ برای تعدادی از استان ها مجوز شكار پرنده صادر می شد و در تعدادی از استان ها مجوز صادر نمی شد.
پروانه شكار پرنده چند؟
مدیر كل حفاظت و مدیریت صید و شكار سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسش دیگری در مورد قیمت هر پروانه شكار پرنده در استان تهران می گوید: قیمت ها بین ۹۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان است و افزایش سالانه قیمت پروانه شكار باید برمبنای مصوبات مصوبات شورای عالی محیط زیست باشد.

اسماعیل كهرم فعال و كارشناس حوزه محیط زیست كه منتقد صدور مجوزهای شكار پرندگان در تهران است، در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این صدور مجوز شكار پرنده بر خلاف نظر كارشناسی سازمان دامپزشكی بوده است، می گوید: سازمان محیط زیست، برخلاف نظر سازمان دامپزشكی، جواز شكار پرنده صادر كرده است، چون این دامپزشكی اعلام نموده بود كه به سبب "آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان" نباید تا آخر اسفند امسال مجوز شكار پرنده صادر شود. از طرف دیگر در شرایط حاضر فروش مجوز شكار از راه دفاتر پیشخوان دولت صورت می گیرد، درحالیكه در گذشته صدور مجوز شكار پس از بررسی سوابق شكارچی و مجوز اسلحه شكارچی انجام می شد.
مجوز شكار پرنده بدون مطالعه صادر شده است
این فعال حوزه محیط زیست با تاكید بر اینكه پایه كلیه تصمیمات در حوزه حیات وحش، سرشماری است، می گوید: برای مثال اگر در سرشماری، تعداد قرقاول چهار در یك هكتار باشد، با در نظر گرفتن تعداد تلفات در زمستان، تنها برای یك پرنده می توانیم مجوز شكار صادر نماییم. متاسفانه مجوز شكار پرنده بدون مطالعه و داده های علمی صادر گردیده است، شكار این پرنده ها بر هیچ عدد و رقم و سرشماری متكی نیست و می توانم بگویم «عشقی» بوده است. شناسایی پرندگان تهران صورت گرفته است كه كركس، كبك، بلدرچین همچون این پرندگان است، اما سرشماری صورت نگرفته است، برای همین هم من نگران حیات وحش كشور هستم.



این پرنده شناس تاكید دارد كه مطالعات جمعیت یك دوره دو ساله مطالعاتی است كه پس از دوره دكترا طی می شود، در ایران كسی را نمی شناسم كه این دوره را گذرانده باشد. برای سرشماری، باید تهران را موزاییك بندی كرده و با حضور ۴۰ نفر، سرشماری پرنده های قابل شكار را شروع نماییم، در این صورت است كه می توانیم پس از پنج سال، عدد به نسبت معتبری را ارئه دهیم و اعلام نماییم كه برای مثال ۱۰ درصد این پرنده ها قابل شكار هستند.

كهرم با اشاره به اینكه تصمیم سازمان محیط زیست برای صدور مجوز شكار پرنده، در جهت عمل به منویات شكارچیان است، می گوید: در محدوده تهران این ظرفیت وجود ندارد كه شكارچیان به مدت دو ماه هر پنجشنبه و جمعه در مناطق حضور یافته و نسبت به شكار پرنده اقدام نمایند. از طرف دیگر با عنایت به تجربه ۵۰ ساله ای كه در محیط زیست دارم و با شناختی كه از شكارچیان دارم؛ اگر برای شكار سه یا چهار پرنده مجوز داده شود؛ خیلی بعید است كه شكارچیان به همان تعداد اكتفا كنند.

این كارشناس حوزه محیط زیست در ادامه صحبت هایش با اشاره به تصمیم جدید سازمان محیط زیست در خصوص ممنوعیت حضور محیط بانان پیمانی در عملیات گشت، می گوید: بتازگی اعلام نموده اند كه محیط بان های پیمانی حق حضور در گشت زنی را ندارند درحالیكه تعداد بالایی از محیط بان ها پیمانی هستند و با این بخشنامه، وسعت خیلی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست خالی از محیط بان میگردد و در این شرایط دست شكارچیان باز خواهد بود.

در چند ماه گذشته، صدور مجوز شكار پستانداران و پرندگان از طرف سازمان محیط زیست، منجر به مخالفت های بسیاری شده است، كه در این زمینه هم كهرم مدعی میگردد كه متاسفانه عده ای شكارچی در تصمیم گیری های سازمان محیط زیست دخیل هستند. زمانی در حوزه محیط زیست در میان كشورهای در حال توسعه از نظر فعالیت در حوزه محیط زیست قوانین محیط زیستی و حفاظت از تنوع زیستی و پرندگان و پستانداران حرفی برای گفتن داشتیم و یكی از كشورهای شاخص در این زمینه بودیم.

در مورد انتقادات اسماعیل كهرم به صدور مجوزهای شكار پرنده علیرغم ممنوعیت سازمان دامپزشكی، علی تیموری مدیر كل حفاظت و مدیریت صید و شكار سازمان محیط زیست به ایسنا، می گوید: سازمان دامپزشكی در مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اطلاعیه ای صادر نكرده است. ضمن اینكه با سازمان دامپزشكی توافق كرده ایم كه در صورت اعلام كتبی شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هر یك از استان ها، نسبت به لغو مجوزهای شكار اقدام گردد.



به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، در ماه های اخیر سازمان محیط زیست در حالی نسبت به صدور مجوز شكار چهارپا در مناطق حفاظت شده و سایت های تكثیر و پرورش و صدور مجوز شكار پرنده در مناطق آزاد تهران اقدام نمود كه این تصمیم همچنان با مخالفت هایی مواجه می باشد. در مورد آخرین اقدام محیط زیست، شاهدیم كه از ۱۵ آبان ماه، امكان شكار پرنده در تهران وجود داشته و هیچ اطلاع رسانی از طرف سازمان محیط زیست در این باره صورت نگرفته بود و این پرسش را در ذهن به وجود می آورد كه آیا سازمان محیط زیست نسبت به علمی بودن تصمیم خود اطمینان دارد كه در این صورت باید قبل از شروع شكار و حتی قبل از صدور مجوز شكار، این خبر را به صورت شفاف در اختیار رسانه ها قرار می داد.

دقت داشته باشیم؛ مهمترین دلیلی كه تابحال از طرف مسئولان محیط زیست كشور برای صدور مجوز شكار پرنده در تهران اعلام شده؛ این است كه طی پنج یا شش پارسال هیچ مجوزی برای شكار پرنده داده نشده بود، آیا این دلیلی قانع كننده است؟ شاید طی پنج پارسال جمعیت تهران ظرفیت صدور مجوز را نداشته است، بدین سبب به صرف اینكه تعداد مراجعات شكارچیان برای دریافت مجوز شكار بالا بوده؛ سازمان محیط زیست نمی تواند در مورد این امر مهم تصمیم بگیرد. ضمن اینكه برمبنای اعلام سازمان محیط زیست از جمعیت پرندگان تهران هیچ آمار دقیقی وجود ندارد و آیا این ادعای مسئولان محیط زیست كه خیلی از شكارچیان با وجود داشتن مجوز شكار، دست خالی از منطقه برمی گردند و مبادرت به شكار پرنده نمی كنند؛ ادعایی است علمی و قابل قبول است یا تنها برای آرام كردن انتقادات و اعتراضات مطرح می شود؟

از معاونت طبیعی سازمان محیط زیست بعنوان یكی از حساس ترین معاونت های این سازمان، كه مسئولیت حفظ تنوع زیستی كشور را برعهده دارد؛ توقع می رود كه با وجود تفویض اختیارات به ادارات كل محیط زیست استان ها نسبت به موضوعات كارشناسانه مثل شكار، تدقیق بیشتری داشته باشد و نظرات كارشناسانه خودرا بی هیچ ملاحظه ای به استان ها اعلام و در اختیار رسانه ها قرار دهد.

ایسنا- زینب رحیمی






1397/09/16
23:53:46
5.0 / 5
5413
تگهای خبر: دام , سازمان , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان