اعلام آمادگی چابهار برای تكمیل پروژه اقتصادی چین-پاكستان

اعلام آمادگی چابهار برای تكمیل پروژه اقتصادی چین-پاكستان یاری كالا: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از آمادگی این منطقه برای تكمیل پروژه اقتصادی چین - پاكستان اطلاع داد و اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار آمادگی خویش را به مقامات مسوول چینی و پاكستانی در جهت تكمیل پروژه اقتصادی سی پك (CPEC) اعلام نمود.


عبدالرحیم كردی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نشست كریدور اقتصادی چین و پاكستان به منظور تكمیل پروژه سی پك (CPEC) اظهار نمود: در این نشست اغلب مقامات پاكستانی و چینی حضور داشتند و در ارتباط با مناسبات سرمایه گذاری چینی ها در راه كاشغر به گوادر مسائل مختلفی عنوان شد و مباحث حمایتی و پشتیبانی مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: كاشغر - گوادر یك كمربند جاده ای است كه به گوادر وصل می گردد و هدف اصلی آن دسترسی به منابع انرژی خاورمیانه و هم بازارهای منطقه ای است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به مباحث مطرح شده از جانب ایران در این نشست، بیان كرد: در ارتباط با همكاری های چابهار - گوادر بعنوان حلقه مكمل پروژه CPEC، ظرفیت ها، پتانسیل ها، امكانات و زیرساخت های چابهار تشریح شد و در این نشست اعلام كردیم كه منطقه آزاد چابهار می تواند در جهت اقتصادی شدن پروژه مذكور گام بردارد كه این مسئله هم از جانب پاكستانی ها و هم از جانب چینی ها مورد استقبال قرار گرفت و قرار بر این شد تا با مطالعات علمی بیشتر حركت در راه اجرایی همكاری گوادر - چابهار بعنوان مكمل پروژه در دستور كار قرار گیرد.

كردی افزود: علاوه بر این در نشست مذكور مباحث مربوط به شهرك های صنعتی در كل این محور مدنظر قرار گرفت. دغدغه اصلی پاكستانی ها اشتغال و مشاركت جوامع محلی و هم مباحث زیست محیطی بوده و چینی ها هم مصمم برای توسعه سرمایه گذاری در این منطقه بودند.

به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، دالان اقتصادی پاكستان–چین مجموعه ای از پروژه های زیرساختی است كه هم اكنون در سرتاسر پاكستان در حال راه اندازی است. ارزش اقتصادی آن در ابتدا ۴۶ میلیارد دلار بود اما اكنون به ۵۴ میلیارد دلار رسیده است. این طرح اقتصادی مقرر است با راه اندازی شبكه های حمل ونقلی مدرن، تولید نیروگاه های انرژی، و تولید مناطق ویژه اقتصادی، زیرساخت های كشور پاكستان را به سرعت مدرن كند و اقتصاد آن كشور را قوت ببخشد. در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶، محموله های چینی از طریق زمینی به بندر گوادر پاكستان حمل شدند و از آنجا از طریق آبی به آفریقا و غرب آسیا فرستاده شدند، بدین سان این دالان اقتصادی تا اندازه ای عملیاتی شد.

طرح اجرای كریدور اقتصادی سی پك كه از سال ۲۰۱۵ شروع شده است شامل راه اندازی شبكه های حمل و نقل مدرن، راه اندازی نیروگاه های انرژی و تولید مناطق ویژه اقتصادی در سراسر پاكستان است. چینی ها قصد دارند با استفاده از بندر در دست راه اندازی گوادر در جنوب ایالت پاكستان، مواد خام مورد نیاز كارخانه های خویش را به چین منتقل كنند و در عوض از این طریق كالاهای خویش را به كشورهای منطقه ای و از آنجا به دیگر كشورهای جهان صادر كنند.




1397/08/04
16:47:10
5.0 / 5
4633
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان