بازار ۲ میلیارد دلاری قاچاق تلفن همراه چگونه از بین رفت؟

بازار ۲ میلیارد دلاری قاچاق تلفن همراه چگونه از بین رفت؟ یاری كالا: حدود ۹۵ درصد گوشیهای كشور پیش از طرح رجیستری به صورت قاچاق وارد كشور می شدند و الان طبق اعلام مسئولان، رجیستری، ارزش ریالی بازار قاچاق كه بیش از ۲ میلیارد دلار در سال بود و در حوزه اقتصاد به صورت غیرشفاف بین مجموعه هایی دست به دست می شد را به صفر رسانده است.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است كه در اولین سال فعالیت دولت دوازدهم، ضمن رساندن بازار ۲ میلیارد دلاری قاچاق گوشی همراه به صفر، شاهد ارتقای ۲۰ رتبه ای ایران در شاخص های بین المللی دولت الكترونیك بودیم.
محمدجواد آذری جهرمی با تاكید بر اینكه سنگ اندازی در تمام مراحل انجام طرح رجیستری تلفن همراه وجود داشته و همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: در هر مقطعی سنگ اندازی هایی انجام شد و حالا هم در اذهان عموم به تخریب طرح ادامه می دهند مثلا در مورد گرانی تلفن همراه می گویند چون طرح رجیستری انجام شده تلفن همراه گران شده در صورتیكه قبلا تلفن با دلار ۳۸۰۰ وارد كشور می شد و الان با دلار گران تر وارد شده و این ربطی به ثبت تلفن همراه ندارد.
وی ادامه داد: اتفاقا این پروژه یك جا خوب عمل كرد، عده ای ارز ۴۲۰۰ گرفتند كه گوشی وارد بازار كنند ولی آن را با ارز ۱۰ هزار تومانی فروختند، ولی ما با سند و مدرك دقیق مچ آن ها را گرفتیم.
او با اشاره به گزارش سازمان تعزیرات برای جریمه ۴۳ میلیارد تومانی شركت های متخلف وارد كننده گوشی همراه اظهار داشت: دولت الكترونیكی مشخص كرد كه چه كسی ارز دولتی گرفته، به كجا داده و چگونه آن را هزینه كرده است و با این مكانیزم این همه پرونده تخلفات وجود دارد.
وزیر ارتباطات با اشاره به حضور میدانی در بازار موبایل برای بررسی بالا رفتن قیمت گوشی تلفن اظهار نمود: دو دلیل برای بالا رفتن قیمت وجود دارد، یك بخش به علت بالا رفتن قیمت ارز است كه اجتناب ناپذیر است، بخش دیگر به علت كمبود گوشی در بازار است.
وی ادامه داد: در بازار موبایل سه دسته مشكلات را بدست آوردیم؛ یك دلیل این است كه واردكنندگانی كه جنس را وارد می كردند با عنایت به مشكلی كه برایشان پیش آمده، فرایند واردات را درست انجام نمی دهند كه مقرر است وزارت صمت این فرایند را با دید بازتری اصلاح كند. بحث دوم این است كه گوشی الان در گمرك موجود است اما كسانی كه گوشی را آورده اند، طبق مقررات چون ارز غیرتخصیصی است، گمرك آن ها را ترخیص نمی كند كه بانك مركزی مقرر است مشكل آن ها را حل كند. علت سوم توقیف ۱۲۰ هزار گوشی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است كه برای تعیین تكلیف آن ها با دادستان تهران مكاتبه كرده ام.
وزیر ارتباطات افزود: اگر این ۷۰۰ هزار گوشی آزاد شود، علت كمبود گوشی كه سبب گرانی شده حل می گردد اما واقعیت است كه قیمت گوشی به حالت قبل برنمی گردد چونكه ارز گران شده است.
آذری جهرمی خاطرنشان كرد: ضریب استقرار دولت الكترونیكی كه یك شاخص بین المللی به نام EGDR است، در طول برنامه ششم باید باید ۳۹ رتبه رشد داشته باشد كه ما در سال اول برنامه به گواهی سازمان های بین المللی ۲۰ رتبه رشد كرده ایم كه یك جلوه دولت الكترونیكی، طرح ثبت تلفن همراه بود كه جلوی قاچاق را توانست بگیرد، قاچاقی كه منابع بسیار زیادی را به همراه داشت.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه یكی از سوالات نمایندگان از رییس جمهوری در مورد قاچاق بود خاطرنشان كرد: دستاورد دولت دوازدهم مبارزه با قاچاق در این حوزه بود. با استفاده از فناوری اطلاعات به جای كارگروه و ستادهایی كه گاها خود هم آلوده می شدند می توان حوزه را مدیریت كرد.
محمدجواد آذری جهرمی اظهار داشت: مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتشان اعلام نمودند كه ما خوب بلد نیستیم دستاوردها را نشان بدهیم. خیلی از اتفاقات در حوزه دولت الكترونیك افتاده كه لازم است برای مردم به صورت مصداقی گفته شود و در هر صورت باید كوره راه ها بسته و نظام اداری گندزدایی شود، به خصوص در شرایط فعلی كشور لزوم اجرای این پروژه ها بیشتر از قبل است.
وزیر ارتباطات خاطرنشان كرد: دستاورد مهمی كه در یكسال اخیر و به خصوص در این ایام شاهدیم، اعتماد كردن نسل های اول و دوم انقلاب به نسل سوم بود و فكر می كنم با حضور در مجموعه دولت و در مقام وزارت، این تابو كه جوانان نمی توانند مدیریت كنند، شكست.
وی با بیان اینكه مهمترین پروژه كشور در بخش زیرساخت، شبكه ملی اطلاعات است اضافه كرد: شبكه ملی اطلاعات سه لایه عمده دارد كه متولی لایه زیرساخت آن وزارت ارتباطات است، در لایه خدمات وزارت ارتباطات در كنار دیگر دستگاه ها نقش دارد و لایه سوم محتواست كه وزارت ارتباطات در آن نقشی ندارد و دیگر دستگاه ها در آن دست اندركار هستند.
او با اشاره به دستاوردهای یكساله دولت دوزادهم در بخش زیرساخت شبكه ملی اطلاعات اظهار داشت: در بخش زیرساخت امكان دسترسی مردم به خدمات پرسرعت فراهم می شود، به صورتی كه هم اكنون تعداد ۱۲۴۲ شهر ما خدمات ۳g و ۴g مجهز شده اند و ما شهری را نداریم كه خدمات پهن باند موبایل نسل سوم و چهارم نداشته باشد.
وی ادامه داد: در این یكسال تعداد سایت های نسل سوم از ۲۶ هزار سایت به ۳۳ هزار و ۸۰۰ سایت ارتقاء پیدا كرد و سایت های نسل ۴، ۱۴ هزار بود كه به ۲۷ هزار سایت افزایش یافت و پوشش نسل سوم و نسل چهارم در كشور سراسری شد.
وزیر ارتباطات با تاكید به ضریب نفوذ ۱۱۰.۳۲ درصدی تلفن همراه در شهرها و روستاهای كشور اظهار داشت: از بعد زیرساختی ظرفیت پهنای باند شبكه انتقال داخلی كشور كه زیرساخت اصلی شبكه ملی اطلاعات است با رشد ۱۰۰ درصدی به ۲۲ هزار و ۱۹۱ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. ظرفیت شبكه IP كشور رشد قابل توجهی داشته و از ۴۳۰۰ به ۷۷۸۷ گیگابیت بر ثانیه رسید.
وی با اشاره به اینكه در حوزه ارتباطات بین الملل و اینترنت رشد ۸۰ درصدی را داشته ایم تصریح كرد: پهنای باند اینترنت كشور از حدود ۹۹۵ گیگابیت بر ثانیه به عدد ۱۸۰۵ گیگابیت بر ثانیه رسیده است كه رشد قابل توجه در حوزه اینترنت داشته ایم.
آذری جهرمی افزود: ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین الملل كه حوزهای استراتژیك برای كشور است، رشد ۷ برابری را تجربه كرده، یعنی از عدد ۵۵۸ گیگابیت بر ثانیه در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم به عدد ۳۸۴۴ گیگابیت بر ثانیه رسید.
او با اشاره به ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار كشور اظهار داشت: بر طبق برنامه ششم توسعه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید به خدمات پهن باند دسترسی داشته باشند و هم اكنون ما به ۳۱ هزار و ۸۸۶ روستا به این خدمات دست یافته اند و حدود ۵۴ درصد روستاهای ما به خدمات LTE متصل شده اند.
وی با ارائه آمار ۳۰۰۰ كیلومتری خدمات پهن باند در ابتدای دولت دوازدهم در جاده های كشور خاطرنشان كرد: هم اكنون ۵۸ هزار كیلومتر از جاده های كشور به خدمات نسل سوم و چهارم دسترسی دارند.
وزیر ارتباطات با بیان اینكه مجموع همه این اقدامات سبب شده كه تعداد مشتركین پهن باند كه ۳۴ میلیون بود به ۶۷ میلیون نفر برسد اظهار داشت: ما در یك سال از لحاظ شاخص های دسترسی كه بازار حوزه فناوری اطلاعات را تولید می كند، تركیه را پشت سر گذاشته ایم و هم اكنون به گزارش نهادهای بین المللی متوسط سرعت دسترسی مردم به شبكه در ایران به حدود ۲۳.۷۹ مگابیت بر ثانیه بر روی موبایل رسیده كه متوسط جهانی آن ۲۲.۸۱ مگابیت بر ثانیه است و ایران جایگاه ۵۸ را به خود مختص كرده است و تولید محتوا داخلی كشور در یك سال دو برابر شد و به عدد ۴۳۷ گیگابیت بر ثانیه رسید و این نشان داده است كه همزمان با رشد توسعه دسترسی ها میزان مصرف محتوای داخلی كشور معادل دو برابر را تجربه كند.
وی ادامه داد: این در شرایطی است كه ظرفیت اینترنت مصرفی كشور ۸۰ درصد شده، یعنی شیب رشد ارتباطات بین الملل به محتوای داخلی بیشتر بود و این به معنای پویایی صنعت فناوری اطلاعات در داخل است.
آذری جهرمی با تاكید بر برنامه های دولت برای جوان سازی مدیران اجرایی كشور و شاخص گذاری جوان تر كردن هشت ساله عمر مدیریتی كشور اظهار داشت: در دولت دوازدهم به صورت متوسط، سن مدیریتی را در وزارت ارتباطات هفت سال كاهش پیدا كرده است. انتصاب بانوان در مشاغل مدیریتی ۷۵ درصد در وزارت ارتباطات رشد داشته است كه البته به شاخص هایی كه باید برسیم هنوز فاصله بسیاری داریم.
وی در بحث توسعه خدمات الكترونیكی در مناطق كمتر برخوردار اظهار نمود: امسال به بیش از ۱۲۵۰ روستا از مجموع ۴۲ هزار روستای كه هدف گذاری شده خدمات الكترونیكی پست بانك ارائه شد.
آذری جهرمی با تاكید به ارتقای ۲۰ رتبه ای ایران در استقرار دولت الكترونیكی بر اساس گزارش سازمان ملل اظهار داشت: دولت الكترونیك به معنای تحول است و ما گام های بزرگی را در دولت الكترونیك برداشته ایم. زمانی كه سازمان ملل گزارش می كند كه ایران ۲۰ رتبه ارتقاء پیدا كرده، معنایش این است كه اتفاقاتی افتاده است.
او اضافه كرد: تلاش هایی را برای تغییر نظام ها شروع كرده ایم ولی همه مسایل موجود در حوزه ما هم با تكالیف قانونی كه برعهده مان گذاشته اند، قابل انجام نیست و باید فرآیندها اصلاح گردد و لازمه بعضی از این تغییرات تعامل قانونی و بین دستگاهی است.
او با اشاره به اینكه پیام رسان ها در لایه خدمات شبكه ملی اطلاعات قرار می گیرند اظهار داشت: سند مدونی در مركز ملی فضای مجازی در ارتباط با بسته های حمایتی از پیام رسان ها تدوین و ابلاغ گردیده و وزارت ارتباطات وظایفی را كه بر طبق سند باید انجام دهد، برای همه پیام رسان ها اعمال كرده است.
وی با بیان اینكه در دیماه ۹۶ حجم ظرفیت پذیرش كاربر پیام رسان های داخلی ۱.۵ میلیون نفر بوده كه امروز به ۱۵ میلیون مشترك رسیده است تصریح كرد: ظرفیت فعال استفاده كننده از پیام رسان های داخلی مجموعا ۱۰ میلیون نفر است كه به نسبت فعالیت خودشان رشد قابل توجهی داشته اند، سرویس های جدیدی را فعال می كرده اند و زیرساخت هایشان را ارتقاء داده و خدماتشان بهتر شده است.
آذری جهرمی با تاكید بر فتوای مقام معظم رهبری در مورد مبحث اعتماد در پیام رسان های داخلی اظهار داشت: وزارت ارتباطات با كمك مركز پژوهش های مجلس، پژوهشگاه قضایی لایحه ای را تحت عنوان صیانت از فضای مجازی به دولت ارسال كرده و هم اكنون در انتظار بررسی در كمیسیون لوایح دولت می باشد تا بعد از آن برای تصویب به مجلس ارسال شود.
وزیر ارتباطات كه در یك برنامه تلویزیونی سخن می گفت، با تشریح دستاوردهای وزارت ارتباطات پرداخت و با اشاره به اینكه مشكلات كسب و كارهای نوپا در حوزه زیست بوم و رشد است خاطرنشان كرد: به جهت اینكه زیست بوم را فراهم نماییم، گام های بزرگی برداشتیم؛ بخش اول این بود كه ساختار دولت را در سه ضلع نظام آموزشی، یك سازمان توسعه ای و تولید نهاد مالی برای پشتیبانی از این كسب و كارها عوض شود. دانشكده پست و مخابرات را بعنوان نهاد آموزشی به حوزه آوردیم، پست بانك را بعنوان نهاد مالی و سازمان فناوری اطلاعات بعنوان نهاد توسعه ای این بازار معرفی كردیم.
وی با اشاره به تامین زیرساخت مالی این كسب و كارها بیان كرد: با همكاری بورس، آیین نامه تامین مالی جمعی را تهیه كرده ایم. با كمیته امداد تفاهم نامه ای را امضا كرده ایم كه بتواند از این ظرفیت برای ترویج تامین مالی جمعی و سرمایه گذاری آن ها در این حوزه استفاده نماید. تفاهم نامه هایی با وزارت نیرو و جهاد كشاورزی تبادل كردیم و بر این اساس بنا را بر این گذاشتیم كه با اینترنت اشیاء، تكنولوژی های جدید، استفاده از ظرفیت اقتصاد دیجیتال و حركت به سمت ایران دیجیتال صرفه جویی ۳۵درصدی مصرف آب كشاورزی را هدف گذاری كردیم كه یعنی تولید بازار.
آذری جهرمی افزود: با وزارت نیرو تفاهم كردیم كه در زمینه اندازی گیری كنتورهای آب و برق به سمت هوشمندسازی برویم و هوشمندسازی مصرف داشته باشیم كه این خودش یك بازار بزرگ است برای این كسب و كارها كه در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و كلان داده ها فعالیت كنند.
وی در انتها اضافه كرد: آزادسازی داده ها را در دستور كار قرار دادیم، بخشی از اطلاعات وزارت ارتباطات را آزادسازی كردیم و به دنبال این هستیم كه سایر سازمان ها هم آزادسازی را انجام بدهند. منابع مالی وجوه اداره شده را در این حوزه قرار دادیم. ۳۱ مركز توانمندسازی در استان ها تولید كردیم و به شكلی با حركت به سمت دانشگاه ها تلاش كردیم ظرفیت آن ها را فعال نماییم.
به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، فایل مربوط به اقدامات انجام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این لینك قابل مشاهده می باشد.



1397/06/10
16:57:25
5.0 / 5
4515
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان