سودآورترین انواع آجیل كدامند؟

سودآورترین انواع آجیل كدامند؟ یاری كالا: آمارهای ۱۲ ماهه سال قبل گویای آن می باشد كه در این مدت یك میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار انواع خشكبار صادر شده كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل آن هفت درصد كاهش داشته است.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، خشكبار را می توان یكی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی دانست كه اهمیتی قابل توجه دارد. با این وجود سال قبل از نظر وزنی ۱.۸ درصد و از نظر ارزش هفت درصد كاهش صادرات در این بخش را شاهد بوده ایم. برای سال جاری هم اینگونه گفته می گردد كه با عنایت به گرمای زودرسی كه اوایل بهار امسال شاهد آن بوده ایم بخش قابل توجهی از محصولات این بخش زیان دیده است.
اما در بین اقلام مختلف خشكبار مانند سال های گذشته پسته و مغز پسته بیشترین ارزآوری را برای كشور داشته است. بدین ترتیب با صادرات ۱۲۶ هزار تن پسته و مغز پسته یك میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار درآمد ارزی برای كشور بوجود آمده و در نهایت می توان گفت ۶۶.۷ درصد از صادرات خشكبار سال قبل به این محصول مربوط بوده است.
با این وجود صادرات پسته در سال قبل از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۹ و ۸ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال قبلش كاهش پیدا كرده است.
خرما دیگر محصولی است كه با صادرات ۲۴۶ هزار تنی، ۲۵۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است. صادرات این محصول نسبت به یكسال قبل آن از نظر ارزش ۱۹ و از نظر وزن ۱۸ درصد افزایش داشته است.
سال قبل ۹۴ هزار تن كشمش هم صادر شده كه ارزش آن ۱۵۱ میلیون دلار بوده است، اما صادرالت این محصول كاهش قابل توجهی داشته و از نظر ارزش ۴۶ درصد و از نظر وزن ۳۰ درصد نسبت به سال قبل آن كمتر شده است.
انجیر دیگر محصولی است كه ۷۷ میلیون دلار ارزآوری داشته و صادرات آن بیشترین رشد را داشته و ۱۱۳ درصد بیش از سال قبل آن شده است.
نكته جالب این كه صادرات این محصول از نظر وزنی تنها ۱۹ درصد افزایش داشته و به عبارتی می توان گفت قیمت انجیر ایرانی در بازارهای صادراتی پنج برابر شده است.
بادام نیز با صادراتی در حد ۴۸۰۰ تن حدود ۴۳ میلیون دلار درآمدزایی داشته و صادرات آن نسبت به سال قبلش از نظر ارزشی ۲۵ درصد و از نظر وزنی یك درصد بیشتر شده است.
گردو دیگر محصولی است كه صادراتی در حد ۲۷۰۰ تن و به ارزشی حدود ۲۱ میلیون دلار داشته است. صادرات این محصول هم رشد خوبی داشته و از نظر ارزش ۹۷ و از نظر وزنی ۴۱ درصد افزایش یافته است.
برگه زردآلو نیز در سال قبل به میزان ۴۰۰ تن و با ارزش ۱.۱ میلیون دلار صادر گردیده است. صادرات این كالا از نظر ارزش هشت و از نظر وزنی شش درصد افزایش داشته است.
زرشك با صادراتی در حد ۳۰۰ تن بیش از ۱.۹ میلیون دلار درآمد ارزی بوجود آورده است هرچند كه از نظر ارزش ۱۱ و از نظر وزنی هفت درصد افت صادرات داشته است.
سایر انواع خشكبار هم در مجموع ۲۷ میلیون دلار صادرات داشته اند و در این بخش ها ۹۸۰۰ تن محصول صادر گردیده است كه از نظر ارزش ۱۰ و از نظر وزنی ۲۴ درصد كاهش یافته است.
در مجموع سال قبل ۴۹۵ هزار تن خشكبار صادر گردیده است كه این رقم نسبت به مدت مشابه آن در یكسال قبل ۱.۸ درصد كمتر شده است.
جدول زیر وضعیت صادرات خشكبار را در دو سال قبل نشان می دهد:




1397/03/19
21:49:50
5.0 / 5
5041
تگهای خبر: ارز , دام , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان