تدبیر دولت و تولید 8 هزار شغل در روستاهای استان مركزی

تدبیر دولت و تولید 8 هزار شغل در روستاهای استان مركزی یاری كالا: اراك - توسعه اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال بعنوان یكی از كلیدی ترین برنامه های دولت تدبیر و امید به ایجاد هشت هزار فرصت شغلی جدید در نقاط محروم و كم برخوردار استان مركزی منجر گردید.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا، در چهار سال نخست فعالیت دولت دولت تدبیر و امید، نرخ بیكاری به صورت متوسط معادل ۱۱.۱ درصد به ثبت رسید كه نسبت به میانگین بیكاری در دولت دهم كمتر است.
بر اساس آمار موجود، در 2 سال قبل به صورت میانگین در هر سال، 700 هزار فرصت شغلی جدید بوجود آمده كه تحقق این امر، بعنوان یكی از موفقیت های دولت دكتر روحانی به حساب می آید.
گام های استوار دولت در پیگیری 2 برنامه ملی با رویكرد تولید اشتغال پایدار و اشتغال روستایی با اختصاص 30 هزار میلیارد تومان هم از دیگر مولفه هایی كه می تواند به بهبود نرخ اشتغال در كشور كمك شایانی كند.
استان مركزی بعنوان چهارمین قطب صنعت كشور همچون مهمترین كانون های اقتصادی مطرح است كه با عنایت به سبقه صنعتی و برخورداری از مزیت های بخش خدمات و كشاورزی می تواند در توسعه اشتغال در كشور نقش آفرین باشد.
این استان بعنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده و با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست كشور در حوزه كشاورزی است كه 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان، در این حوزه فعال می باشند.
استان مركزی در با هفت و سه دهم درصد، پایین ترین نرخ بیكاری كشور در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص داد كه این امر نشان از تاكید دولتمردان به توسعه زیرساخت های اشتغال است.
استاندار مركزی در مورد سیاست های اشتغالزایی دولت معتقد است: سیاست هدفمند دولت تدبیر و امید، اشتغال آفرینی با استفاده از ارتباط بین واحدهای فناور و صنعت و همینطور سرمایه گذاری پایدار شغلی در روستاها است كه موفقیت های چشمگیری هم در این زمینه به دست آمده است.
سید علی آقازاده اضافه كرد: تقویت همكاری صنعت و دانشگاه در مسیر توسعه و تولید اشتغال مولد، از برنامه های اولویت دار دولت تدبیر و امید است كه بر این اساس امسال 12 شركت دانش بنیان با همكاری بخش صنعت و دانشگاه های استان بوجود آمده است.
وی اظهار نمود: از راهبردهای مثبت اقتصادی دولت تدبیر و امید، كنترل تورم 45 درصدی است كه تنش را از جامعه دور و آرامش را در بخش های مختلف همچون حوزه اقتصادی حكمفرما كرد.
استاندار مركزی اضافه كرد: دولت با همه توان كوشیده است ركود اقتصادی به پایین ترین سطح برسد و باآنكه هنوز تنگناهایی در عرصه اقتصادی وجود دارد اما دستاوردهای دولت در این بخش كم نیست.
آقازاده بیان كرد: تولید 16 هزار فرصت شغلی جدید با بهره برداری از 339 طرح اقتصادی با پیشرفت فیزیكی 60 درصد در نقاط مختلف این استان هدفگذاری شده است.
وی اضافه كرد: پارسال، بیش 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به 17 هزار واحد تولیدی در نقاط مختلف كشور تزریق شد كه سهم استان مركزی از این تسهیلات بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال به یك هزار و 60 واحد صنعتی بوده كه در جای خود حركتی بنیادین و اثربخش است.
آقازاده بیان كرد: امسال 859 واحد تولیدی تسهیلاتی بالغ بر 6 هزار و 937 میلیارد ریال دریافت نمودند كه بی گمان در تثبیت نرخ اشتغال استان اثرگذار خواهد بود.
وی افزود: از سال 1392 تا آخر دی ماه امسال، بیش از هشت هزار فرصت شغلی در نقاط كمتر برخوردار و روستایی استان مركزی بوجود آمده است.
استاندار مركزی اضافه كرد: ارزش صادرات غیر نفتی استان مركزی از ابتدای سال جاری تابحال بیش از 800 میلیون دلار برآورد شده كه این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 50 درصد رشد دارد.
آقازاده با اشاره به اینكه استان مركزی در انتها سال 95 بر مبنای اعلام مركز آمار ایران با هفت و چهار صدم درصد كمترین نرخ بیكاری را در كشور داشته است، اظهار نمود: طبق ارزیابی مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، استان مركزی رتبه دوم مساعد بودن فضای كسب و كار را در سطح كشور دارا است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزی اظهار داشت: در پنج سال اخیر، یك هزار و 104 فقره پروانه بهره برداری صنعتی با مجموع سرمایه گذاری 49 هزار و 802 میلیارد ریال در این استان صادر شده كه 14 هزار و 924 فرصت شغلی را به دنبال داشته است.
محمد رضا حاجی پور اضافه كرد: شمار جواز تاسیس های صادره در این مدت چهار و هزار و 659 فقره با سرمایه گذاری307 هزار و 216 میلیارد ریال و پیش بینی تولید اشتغال حدود 129 هزار نفر است كه با حمایت و همراهی دولت و محوریت بخش خصوصی می تواند در حوزه اقتصادی استان تحول آفرین باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزی بیان كرد: در پنج سال اخیر، كشورهای مقصد صادراتی استان مركزی از 46 به 73 كشور افزایش پیدا كرده است.
وی افزود: میزان حقوق دولتی دریافت شده در بخش معادن از سال 1392 تا دی ماه سال جاری یك هزار و 797 میلیارد ریال و پروانه های بهره برداری معادن 277 فقره با اشتغال یك هزار و 915 نفر و سرمایه گذاری یك هزار و 90 میلیارد ریال است.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی استان مركزی هم اظهار داشت: 6 هزار و 192 فرصت شغلی توسط دولت تدبیر و امید در پنج سال اخیر در شهرك ها و نواحی صنعتی این استان بوجود آمده است.
مصطفی آمره اضافه كرد: در دولت تدبیر و امید 446 واحد صنعتی در شهرك های صنعتی استان به بهره برداری رسیده درحالی كه در مدت فعالیت 25 ساله شركت شهرك های استان مركزی تا آخر دولت دهم، یك هزار و 264 واحد صنعتی در این این شهرك ها به بهره برداری رسیده بود.
وی، میزان سرمایه گذاری در شركت شهرك های این استان را تا پیش از دولت تدبیر و امید، 23 هزار و 170 میلیارد ریال عنوان نمود و اظهار داشت: در پنج سال اخیر 24 هزار و 625 میلیارد ریال سرمایه در نواحی و شهرك های صنعتی استان جذب شده كه درصد تغییرات این مهم به بیش از 106 درصد می رسد.
مدیركل دفتر روستایی و امور شوراهای اسلامی استانداری مركزی اضافه كرد: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا كنون بیش از هشت هزار فرصت شغلی در نقاط روستایی این استان بوجود آمد كه نقش مهمی در حفظ جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت این قشر به خصوص جوانان و نوجوانان به شهرها داشته است.
وی ادامه داد: 2 هزار فرصت شغلی در نقاط كم برخوردار و روستاهای استان مركزی در فاصله سال های 92 تا 94 بوجود آمده است.
مدیركل دفتر روستایی و امور شوراهای اسلامی استانداری مركزی در مورد سیاست های اشتغالزایی دولت اظهار داشت: طرح ارتقای تولید و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری سال قبل از جانب معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به استان های مختلف كشور همچون استان مركزی ابلاغ گردید و بر این اساس شرح وظایفی هم به دستگاه های اجرایی همچون كمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، اداره كل راهداری، امور عشایری و بسیج سازندگی عرضه شده است.
سعید فائض پور اضافه كرد: برنامه تكلیفی سال 95 استان مركزی پرداخت 350 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 2 هزار و 720 نفر بود كه بیش از 460 میلیارد ریال تسهیلات به كارگاه ها روستایی پرداخت و سه هزار و 35 شغل هم بوجود آمد.
وی ادامه داد: امسال هم تولید سه هزار و 638 فرصت شغلی به استان مركزی تكلیف شده كه تا آخر دی ماه 2 هزار و 89 فرصت شغلی محقق شده و پیش بینی می گردد آخر امسال از برنامه تكلیفی فراتر رود.
وی بیان كرد: امسال 110 طرح اشتغالزایی روستایی استان مركزی مشمول دریافت تسهیلات كم بهره شده است.
مدیركل دفتر روستایی و امور شوراهای اسلامی استانداری مركزی اضافه كرد: 27 طرح اشتغالزای روستایی استان به ارزش 100 میلیارد ریال، تسهیلات دریافت نمودند.
فائض پور ادامه داد: طرح های تولیدی كمتر از 10 میلیارد ریال در داخل استان و طرح های بالای 10 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری معرفی می گردند.
وی ادامه داد: طرح های اشتغالزایی روستایی استان در بخش های صنعتی، معدنی، كشاورزی، صنایع تبدیلی و تكمیلی، خدمات و بازرگانی، كارگاه های صنعتی خانگی و طرح های گردشگری می باشد.
2 هزار و 800 واحد صنعتی كوچك، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مركزی فعالیت می نمایند.
792 روستا از حدود یك هزار و 200 روستای استان مركزی از خدمات دهیاری برخوردار می باشند.
گزاش از: مصطفی مجللی نسب
3017/3075/


1396/12/02
13:42:54
5.0 / 5
5638
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان