عزم همگانی در زنجان برای تولید اشتغال پایدار در روستاها

عزم همگانی در زنجان برای تولید اشتغال پایدار در روستاها یاری كالا: زنجان - ایرنا - با ابلاغ آیین نامه اجرایی طرح توسعه و تولید اشتغال پایدار روستایی، تمام بخش های اقتصادی استان برای تحقق اهداف ترسیم شده این طرح، آستین همت بالا زده اند.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا، اوایل پاییز امسال بود كه مبحث اختصاص 1. 5 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی كشور برای اجرای طرح توسعه و اشتغال روستاییان اعلام گردید و مسئولان را برای اجرای بخش جدیدی از طرح اقتصاد مقاومتی به حالت آماده باش درآورد.
اوایل آذر سال جاری سهم استان ها از این میزان اعتبار ابلاغ گردید و استاندار زنجان خبر اختصاص 2 هزار و 850 میلیارد ریال از 120 هزار میلیارد ریال اعتبار را اعلام نمود.
بر اساس این خبر سهم شهرستان های ابهر با جمعیت روستایی 25 هزار و 414 نفر 176 میلیارد ریال، ایجرود با 36هزار و 642 نفر 255 میلیارد ریال و خدابنده با 129 هزار و 572 نفر 902 میلیارد ریال اعلام گردید.
سهم شهرستان های خرمدره با جمعیت روستایی 12 هزار و 583 نفر به 87 میلیارد و 600 میلیون ریال، زنجان با 90 هزار و431 نفر 629 میلیارد و 600 میلیون ریال، سلطانیه با جمعیت 29 هزار و 480 نفر به 205 میلیارد ریال، طارم با 46 هزار و 641 نفر به 324 میلیارد ریال و ماهنشان با 39 هزار و 425 نفر به 274 میلیارد ریال می رسد.
این ماجرا در جریان بود و مسئولان منتظر اعلام شیوه اجرای این طرح و نحوه اختصاص اعتبار بودند، تا آنكه جزئیات آن 20 دی ماه در همایش پشتیبانی از تولید و اشتغال در مناطق روستایی كه با حضور معاون امور روستایی معاون اول رئیس جمهوری برگزار و اعلام گردید.
رضوی در این همایش مدت زمان در اختیار استان ها جهت استفاده از 70 درصد اعتبار ابلاغ گردیده به هر استان را فقط 9 ماه اعلام نمود و برای مسئولانی كه مدت زمان رسیدگی به پرونده متقاضیان این طرح را 40 روز پیش بینی كرده اند، زیاد نبود.
مدیركل روستایی استانداری زنجان در گزارش از آخرین وضعیت اجرای این طرح از تولید سامانه ای از جانب اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان با نام 'كارا' برای متقاضیان استفاده از تسهیلات این بخش اطلاع داد.
فیضعلی محمودی اضافه كرد: فرمانداران ابهر، زنجان، سلطانیه و خدابنده جلسه هماهنگی با دستگاه های شهرستانی را برگزار كرده اند و باقی فرمانداران هم در حال هماهنگی برای برگزاری چنین جلسه ای هستند.
وی با اشاره به اینكه از بابت همكاری بانك ها هیچ مشكلی نیست، از انتشار فراخوان ثبت نام از متقاضان در سایت كارا كه جزئیات و رسته های مورد نظر این طرح در آن اعلام شده است، اطلاع داد.
محمودی تصریح كرد: شرایطی كه برای پرداخت تسهیلات این بخش در نظر گرفته شده است، باعث استقبال روستاییان می شود، ضمن آنكه بانك های تخصصی كشاورزی، پست بانك، تعاون و صندوق كارآفرینی امید كه اغلب با روستاییان مواجهند، برای همكاری با متقاضیان انتخاب شده اند.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان هم از اجرای تمام مقدمات لازم و انتشار فراخوان اطلاع داد و اظهار داشت: برای هر پرونده دریافتی یك هفته زمان برای توجیه پذیر بودن طرح، سه روز زمان بررسی در كمیته تخصصی و 30 روز زمان رسیدگی در سیستم بانكی پیش بینی شده است.
محمدرضا یوسفی افزود: متقاضیان می توانند به بخشداری ها و فرمانداری ها رجوع و در سامانه كارا ثبت نام می كنند.
وی تصریح كرد: كد كاربری از سایت كارا در اختیار دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها، بخشداری ها و بانك ها قرار گرفته است تا به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
یوسفی ادامه داد: رسته ها و زنجیره تولید آنها متناسب با ظرفیت های استان پیش بینی شده و در سایت قرار گرفته است و متقاضیان می توانند متناسب با این رسته ها و زیر مجموعه های آن، اقدام به عرضه طرح توسعه و اشتغال در قالب تعاونی كنند.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان تصریح كرد: هم اكنون تمام دستگاه های مربوطه و شبكه بانكی همكاری لازم و بر مبنای زمان بندی را برای اجرای این طرح دارند و امید می رود بتوان علاوه بر جذب تمام سهم این زنجان، بخشی از سهم جذب نشده دیگر استان ها را هم در اختیار گرفت.
استاندار زنجان پیش از این اعلام نموده بود كه برخی جهت استفاده از تسهیلات توسعه اشتغال پایدار روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر با نرخ سود پایین طمع و كمین كرده اند، برهمین اساس دفتر بارزسی و رسیدگی به شكایات مردمی بر روند ارائه این تسهیلات نظارت خواهد نمود.
نرخ سود تسهیلات توسعه و اشتغال روستایی شش درصد و مدت زمان بازپرداخت آن شش سال پیش بینی شده است و بر همین مبنا هم درویش امیری اعلام نموده است كه قانون و آئین نامه اجرایی، اجازه نمی دهد تا این اعتبار در خارج از این نقاط، هزینه شود و به دست اندركاران و تصمیم گیرندگان همه بخش های مرتبط تاكید گردیده است تا آئین نامه اجرایی این طرح، به صورت دقیق اجرایی شود.
زمان اجرای این طرح برای تمام استان ها تا آخر شهریور سال 97، تعیین شده است.
به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا، از جمعیت یك میلیون و 70 هزار نفری استان زنجان 350 هزار نفر آن (38 درصد) در 925 روستا ساكن هستند.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش


1396/11/03
13:58:49
5.0 / 5
5321
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , تسهیلات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان