تاکید بر تحول دیجیتال، پشتیبانی از تولید و عبور از زیان انباشته

تاکید بر تحول دیجیتال، پشتیبانی از تولید و عبور از زیان انباشته یاری کالا: نشست خبری بانک پارسیان به مناسبت روز خبرنگار، روز یکشنبه 19 مرداد 1404 با حضور مدیرعامل، قائم مقام مدیرعامل و تعدادی از مدیران ارشد بانک پارسیان در ساختمان مرکزی این بانک برگزار گردید.


مدیرعامل و تعدادی از مدیران ارشد بانک پارسیان در مراسم بزرگداشت روز گزارشگر در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه، به تشریح عملکرد یک ساله بانک و برنامه های آتی در عرصه های تحول دیجیتال، پشتیبانی از بخش تولید، فروش اموال مازاد و توسعه خدمات قرض الحسنه پرداختند و در آخر این برنامه، خبرنگاران حاضر پرسش های خویش را مطرح و پاسخ های آماری و شفاف از جانب مدیران بانک دریافت نمودند.
نشست خبری بانک پارسیان بمناسبت روز خبرنگار، روز یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ با حضور مدیرعامل، قائم مقام مدیرعامل و تعدادی از مدیران ارشد بانک پارسیان در فضایی رسمی و با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی این بانک انجام شد.
مدیران ارشد بانک پارسیان در سخنرانی های خود با تکیه بر اهمیت نقش خبرنگاران در پیشرفت آگاهی عمومی، به بیان اقدامات و دستاوردهای بانک پارسال و برنامه های آینده پرداختند. بخش قابل توجهی از اظهارات مدیرعامل و قائم مقام به شفاف سازی عملکرد، عرضه آمار دقیق و تشریح سیاستهای کلان بانک اختصاص داشت.
در ادامه نیز با حضور معاونین تکنولوژی های جدید مالی و اطلاعاتی، مالی و امور مجامع، شعب و پشتیببانی، حقوقی و وصول مطالبات و مدیر اعتبارات این بانک، پرسش های خبرنگاران در موضوعات متعدد مطرح و پاسخ های لازم عرضه شد.

حرکت به طرف سهولت خدمات بانکی و تقویت قرض الحسنه

دکتر جواد شکرخواه، مدیرعامل بانک پارسیان، در شروع سخنان خود با تبریک روز گزارشگر و یادآوری خاطره شهدای عرصه خبر، بر رسالت و نقش خطیر خبرنگاران در مدیریت افکار عمومی تاکید کرد.
وی ضمن آرزوی قبولی عزاداری های ایام محرم برای حاضران و تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی(ع)، اظهار داشت: سال قبل نیز در خدمت شما بودیم و در رابطه با مسیر پیش روی بانک پارسیان گفت و گو کردیم. امروز می توانم بگویم خیلی از اهدافی که آن زمان عنوان شد، حالا محقق شده است.
شکرخواه با اشاره به تلاش بانک برای شفافیت بیشتر و بهبود ساختار مالی، گفت: در یک سال گذشته، نسبت های مالی بانک پارسیان بشکل قابل ملاحظه ای بهبود یافته است. این مسیر، طبق برنامه ای که در نشست پیشین با رسانه ها اعلام نموده بودیم، با جدیت دنبال شد.
مدیرعامل بانک پارسیان با تأکید بر ضرورت تسهیل استفاده مردم از خدمات مالی اضافه کرد: ما بیشتر از آن که صرفاً به فکر افزایش سودآوری باشیم، به این می اندیشیم که مردم بتوانند نیازهای بانکی ضروری خویش را آسان تر و سریع تر برطرف کنند. در همین جهت، توسعه صندوق قرض الحسنه، ایجاد پلت فرم های آنلاین و عرضه خدمات در بستر مجازی همچون اقدامات مهم ما بوده است. سامانه تسهیلات مجازی “پارس وام” نمونه ای از این خدمات است که اخیراً رونمایی گردید.
وی با عرضه آمار عملکرد بانک در عرصه قرض الحسنه اظهار داشت: پارسال حدود ۷ همت تسهیلات قرض الحسنه در بخش های ازدواج، فرزندآوری و اشتغال در مناطق محروم کشور پرداخت کرده ایم واین در بانکهای خصوصی بی سابقه است. از ابتدا تا امروز، این رقم تابحال به بیشتر از ۲۵ همت رسیده و حدود ۴۰۰ هزار نفر از مردم عزیزمان از این تسهیلات بهره مند شده اند. این نشان داده است که بانک پارسیان به مسئولیت اجتماعی خود پایبند است و سیاستهای کلان کشور را با جدیت دنبال می کند.
دکتر شکرخواه با اشاره به شرایط اقتصادی ناشی از تحولات منطقه ای نیز بیان نمود: جنگ ۱۲ روزه اخیر و حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی، فضای ابهام و عدم اطمینان اقتصادی ایجاد کرد که طبیعی است بر تصمیم گیری های سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی اثر بگذارد. در چنین شرایطی، وظیفه ما ایجاد آرامش در جامعه و پشتیبانی از کسب وکارهاست.
مدیرعامل بانک پارسیان تاکید کرد: در رویارویی با مشتریان و خصوصاً بنگاه های کوچک و متوسط که به دنبال تامین مالی هستند، رویکرد ما تسهیل گری است نه سخت گیری. تمدید تسهیلات و همراهی با تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد تا شرکتها و کارگاه ها گرفتار وقفه در فعالیت و تولید نشوند.
شکرخواه با اشاره به اینکه بخش مهم دیگر ایجاد اطمینان فضای کسب وکار به عهده مسؤلان اقتصادی کشور است به تلاش ها و اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در ایجاد ثبات اقتصادی اشاره نمود و تمدید مهلت اظهارنامه مالیاتی را نمونه ای از همکاری دولت با فعالان اقتصادی دانست.
مدیرعامل بانک پارسیان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر توسعه جدی بخش فناورانه بانک پارسیان اظهار داشت: اقدامات خوبی از یکسال ونیم گذشته در موضوع امنیت اطلاعات در سامانه و پلت فرم ها انجام شده است و در چند ماهه گذشته اثرات خویش را به خوبی نشان داده است.
وی در آخر خاطرنشان کرد: بانک پارسیان درحال توسعه و تکمیل زنجیره خدمات آنلاین خود است تا حضور فیزیکی مردم در شعب را به حداقل برساند و امیدواریم بتوانیم تا آخر سال، سامانه ای جامع برای عرضه همه خدمات بانکی به شکل غیرحضوری برای اشخاص حقیقی و حقوقی راه اندازی نماییم.

عبور از زیان تا تحول دیجیتال

در ادامه این جلسه مصطفی ضرغامی، قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره بانک پارسیان، با اشاره به دیدگاه نظریه پرداز اجتماعی" یورگن هابرماس" در رابطه با خبرنگاران اظهار داشت: گزارشگر بانکی نقش واسطه ی ارتباطی آگاه و متعهد را بر عهده دارد که با خاصیت هایی شامل دانش تخصصی و خودآگاهی حرفه ای، به درک عمیق از نظام بانکی دست می یابد و این دانش را با زبانی ساده، قابل فهم و اثرگذار برای عموم جامعه ترجمه می کند و با تسهیل گفت و گوی عقلانی، پلی میان بانکها و مشتریان می سازد و به اعتماد و سلامت و پیشرفت نظام بانکی کمک می نماید.
وی با اشاره به اینکه شغل خبرنگاری به سبب اهمیت، اثرگذاری گسترده و ماهیت اجتماعی اش منحصر به فرد است، اضافه کرد: گزارشگر می تواند با یک خبر یا گزارش، امید یا ناامیدی را به جامعه منتقل کند و نقش برجسته ی در تصویرسازی از مسئولان ایفا نماید.
وی با عرضه گزارشی از عملکرد یک سال قبل بانک، اظهار داشت: سالی که گذشت، سالی بسیار مهم و سرنوشت ساز برای بانک پارسیان بود. فعالان حوزه اقتصادی و بانکی می دانند که این بانک با زیان انباشته مواجه بود، اما سال قبل اولین سالی بود که توانست به سودآوری برسد. این تحول بزرگ، اثر جانبی مهم دیگری نیز داشت و آن پیشرفت نسبت کفایت سرمایه بانک بود.
دکترضرغامی اضافه کرد: نسبت کفایت سرمایه بانک که طی چند سال گذشته منفی بود به بالاتر از چهار درصد رسید. در قالب الزامات ماده ۸ قانون برنامه هفتم توسعه اقتصادی، بر طبق این الزامات، بهمن ماه سال قبل مجمع عمومی فوق العاده بانک پارسیان انجام شد و برنامه پنج ساله آینده بانک به تصویب رسید.
ضرغامی افزود: بر طبق این برنامه، در افق سال ۱۴۰۷ سرمایه بانک به حدود ۱۰۰ همت خواهد رسید و نسبت کفایت سرمایه بالای ۱۲ درصد خواهد بود. هم اکنون، برمبنای استانداردهای کمیته بال، نسبت کفایت سرمایه برای نظام بانکی ایران بومی سازی شده و ۸ درصد تعیین شده است.

رشد ۸۶ درصدی درآمدها و جهش سودآوری

قائم مقام مدیرعامل بانک پارسیان اظهار داشت: سال قبل توانستیم حدود42 همت سود شناسایی نماییم. اگر تراز تلفیقی شامل بانک و شرکتهای وابسته و تابعه را درنظر بگیریم، میزان سود به ۵۳.۲ همت رسید. مجموع درآمدهای بانک نیز نسبت به سال قبل ۸۶ درصد رشد داشت.
وی اضافه کرد: بانک پارسیان چند هلدینگ و شرکت زیرمجموعه دارد که همچون آنها شرکت سرمایه گذاری پارسیان است که عمدتا در بخش معدن و صنایع معدنی فعال است. سال قبل با فروش «اپال کانی پارس»، موفقیت مالی مهمی برای بانک رقم خورد.
قائم مقام مدیرعامل بانک پارسیان، در ادامه با اشاره به پروژه های سرمایه گذاری بانک اظهار داشت: در اواخر سال 1402، پروژه بسیار عظیمی در عرصه صنایع مس در استان سیستان و بلوچستان شروع کردیم که با دریافت مجوزهای لازم و تامین منابع مالی، حالا درحال اجراست. این پروژه افق بسیار روشنی را برای بانک رقم خواهد زد.
وی اضافه کرد: هلدینگ مالی پارسیان نیز که متشکل از شرکت هایی همچون؛ تامین سرمایه، لیزینگ، صرافی و سایر شرکتهای در رابطه با فعالیتهای بانکی است، در سال ۱۴۰۲ سود خالص 3.8 هزار میلیارد تومانی داشت که این رقم پارسال به ۱۵.۳ هزار میلیارد تومان افزوده شد.

سهم ۴۰ درصدی صنعت از تسهیلات بانک پارسیان

ضرغامی با اشاره به حمایت بانک از بخش صنعت اظهار داشت: سال گذشته، از کل تسهیلات بانک، حدود ۴۰ درصد کل تسهیلات اعطایی بانک به بخش صنایع اختصاص یافت. برمبنای قانون برنامه هفتم و به تبع آن در قوانین بودجه سنواتی، نظام بانکی موظف به پرداخت تسهیلات تکلیفی است. در سال ۱۴۰۳ مجموع این تسهیلات تکلیفی برای نظام بانکی ۳۰۰ همت بود که سهم بانک پارسیان از این رقم، حدود ۲۵ تا ۲۶ همت، معادل ۸.۶ درصد کل تسهیلات تکلیفی بود. این در حالیست که سهم بانک در سال ۱۴۰۲ حدود ۵.۶ درصد بود. عمده این تسهیلات تکلیفی در بخش های اشتغال، ازدواج، فرزندآوری و مسکن پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، بانک پارسیان در عرصه تسهیلات راهبردی و استراتژیک نیز ورود جدی داشته و در سال ۱۴۰۳، حدود ۱۷.۷ همت تسهیلات به پروژه های تولیدی و طرح های عمرانی، عمدتا در بخش خصوصی، مختص کرده است.

توسعه خدمات نوین بانکی

قائم مقام مدیرعامل بانک پارسیان اظهار داشت: یکی از اقدامات بنیادی بانک از سال گذشته، تحول دیجیتال و گسترش زیرساخت های فناوری بوده است. نظام بانکداری نوین نیازمند بستر دیجیتال و پلت فرم های مدرن است و بدون آنها دستیابی به بانکداری پیشرفته ممکن نیست. در همین جهت، توسعه نئوبانک در دستور کار بانک قرار گرفت و مرحله اول پلت فرم اعتباری دیجیتال با عنوان «پارس وام» از آغاز سالجاری افتتاح شد که گام بسیار مهمی در دیجیتالی کردن خدمات بانکی به مشتریان به شمار می آید.
وی افزود: لازمه تحول دیجیتال و ارائه محصولات و خدمات در بستر دیجیتال، پیشرفت امنیت سایبری است، خصوصاً باتوجه به افزایش قابل توجه تهاجمات سایبری امسال. بانک پارسیان برای محافظت از داده ها و اطلاعات مشتریان، بخشی از پروژه عظیم «مرکز عملیات امنیت» (SOC) را به بهره برداری رساند که تحولی مهم در پیشرفت امنیت بانک به وجود آورده است.
ضرغامی اضافه کرد: در ادامه این مسیر، دو سامانه مهم دیگر نیز راه اندازی گردید، نخست؛ سامانه مبارزه با پولشویی که بانک پارسیان بعنوان نخستین بانک کشور مطابق دستورالعمل های مربوطه اجرا کرده و مقرر می باشد در نیمه اول شهریورماه به صورت رسمی معرفی شود. سامانه های طرح «نهضت ملی مسکن»، سامانه اختصاصی اعتبارسنجی اعتباری مشتریان با عنوان «ساپ»، سامانه پایش سپرده ها و سامانه جامع محاسبات تسهیلات بانکی است که به بهره برداری رسیده است. این ها مجموعه ای از ابزارهای نوین هستنند که می تواند مدیریت منابع و مصارف بانک را در بستر دیچیتال به ثمر برساند.

کاهش چشم گیر مطالبات غیرجاری

قائم مقام مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اقدامات این بانک در تعیین تکلیف مطالبات معوق اظهار داشت: متاسفانه به علل تاریخی، بانک پارسیان حجم بالایی مطالبات غیرجاری داشت که از سالهای گذشته رسوب کرده بود. با پیگیری ها و کوشش های واحدهای حقوقی بانک و با کمک سیستم قضایی، بخش قابل توجهی از این مطالبات تعیین تکلیف شد.
وی اضافه کرد: تنها در سال ۱۴۰۳، حدود1250پرونده مطالبات غیرجاری به ارزش حدود37 همت تعیین تکلیف شد. نسبت مطالبات غیرجاری مانده از اصل نیز از 13.7 درصد در سال 1402 به ۱۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۳ کم شد که شاخص بسیار مهمی در بهبود سلامت مالی بانک بشمار می رود.
پرسش های خبرنگاران و پاسخ مدیران بانک پارسیان
خبرنگاران حاضر در بخش پایانی نشست خبری، پرسش هایی در عرصه های مختلف از مدیرعامل و اعضاء هیأت عامل پارسیان مطرح نمودند که عمدتا بر محور دیجیتالی سازی خدمات بانکی، اجرای طرح نهضت ملی مسکن، فروش اموال مازاد و جزییات عملکرد مالی بانک متمرکز بود.
نخستین سؤال به روند دیجیتالی سازی پروسه اعطای تسهیلات اختصاص داشت. یکی ازخبرنگاران با اشاره به وعده های پیشین، خواهان توضیح شد که آیا بانک تا انتهای سال ۱۴۰۴ تمام تسهیلات شامل تکلیفی و غیرتکلیفی را به شکل غیرحضوری عرضه خواهد نمود یا خیر؟
پاسخ: زیرساخت ها و سامانه های لازم فراهم شده و هم اکنون بخش قابل توجهی از مشتریان می توانند بدون رفتن به شعب، از راه موبایل بانک یا سامانه های آنلاین بانک، درخواست و دریافت تسهیلات داشته باشند. هدف بانک پارسیان پوشش صددرصدی این خدمات به شکل غیرحضوری است، اما برای مشتریانی که مایل به رجوع حضوری هستند محدودیتی ایجاد نخواهد شد. این تحول علاوه بر سهولت دسترسی، منجر به کاهش چشم گیر هزینه های عملیاتی بانک خواهد شد.
درخصوص عملکرد بانک پارسیان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، باتوجه به مشکلات سامانه وزارت راه و شهرسازی در دو سال ابتدایی و درخواست عرضه آمار دقیق نیز اعلام شد: از زمان اتصال کامل سامانه وزارت مسکن به شبکه بانکی، تمامی پرونده های معرفی شده بررسی و پرداخت شده است. تابحال در بانک پارسیان برای نهضت ملی مسکن 3/5 همت انعقاد قرارداد انجام شده که 2/5 همت در بخش ودیعه مسکن مستاجرین و به بیشتر از 24 هزار متقاضی پرداخت شده است. تأخیرهای پیشین ناشی از مشکلات فنی سامانه بوده و بانک پارسیان در قالب سهمیه و ظرفیت ابلاغی، به تعهدات خود عمل کرده است.
موضوع فروش اموال و دارایی های مازاد نیز مورد سؤال قرار گرفت. برمبنای الزامات قانون برنامه هفتم توسعه و مقررات بانک مرکزی، بانکها موظف به خروج از بنگاه داری هستند. بانک پارسیان قبل از ابلاغ رسمی قانون، مبادرت به شناسایی و ارزش گذاری دارایی های مازاد کرده و کمیته تخصصی خروج از بنگاه داری تشکیل داد.
همچنین، پرسشی در رابطه با میزان تحقق برنامه های سال ۱۴۰۳ عنوان شد. مدیران بانک اعلام نمودند که با اجرای برنامه های اصلاح ساختار مالی و بهبود بهره وری، بانک پارسیان از زیان انباشته خارج شده و به سودآوری رسیده است. برمبنای آمار عرضه شده، نسبت کفایت سرمایه بانک که پیشتر منفی بود، حالا به بیشتر از ۴ درصد رسیده و رشد درآمدهای عملیاتی پارسال به ۸۶ درصد بالغ شده است. همینطور حدود ۴۰ درصد از کل تسهیلات بانک پارسال به بخش صنعت اختصاص یافته است.
ذکر این نکته ضروری است؛ نشست خبری بانک پارسیان در روز خبرنگار، علاوه بر تقدیر از نقش اصحاب رسانه، فرصتی برای عرضه تصویری شفاف از وضعیت مالی و عملیاتی این بانک بود. مدیرعامل و دیگر مدیران ارشد جزییات عملکرد، بر برنامه های آتی در عرصه تحول دیجیتال، پشتیبانی از بخش تولید، توسعه قرض الحسنه و تقویت سرمایه تاکید کردند.
پاسخ های آماری به پرسش های خبرنگاران نشان داد که بانک پارسیان در نظر دارد با تلفیقی از نوآوری، شفافیت و مسئولیت اجتماعی، جایگاه خویش را در نظام بانکی کشور تقویت کند.
به اجمال، این مسیر، مطابق برنامه ای که در نشست پیشین با رسانه ها اعلام نموده بودیم، با جدیت دنبال شد.
مدیرعامل بانک پارسیان با تکیه بر لزوم تسهیل استفاده مردم از خدمات مالی افزود: ما بیشتر از آن که فقط به فکر افزایش سودآوری باشیم، به این می اندیشیم که مردم بتوانند نیازهای بانکی ضروری خود را آسان تر و سریع تر برطرف کنند. تمدید تسهیلات و همراهی با تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد تا شرکتها و کارگاه ها گرفتار وقفه در فعالیت و تولید نشوند.
شکرخواه با اشاره به این که بخش مهم دیگر ایجاد اطمینان فضای کسب و کار به عهده مسئولین اقتصادی کشور است به تلاش ها و اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در ایجاد ثبات اقتصادی اشاره نمود و تمدید مهلت اظهارنامه مالیاتی را نمونه ای از همکاری دولت با فعالان اقتصادی دانست.
مدیرعامل بانک پارسیان در قسمت دیگری از سخنان خود با تکیه بر توسعه جدی بخش فناورانه بانک پارسیان عنوان کرد: اقدامات خوبی از یکسال ونیم گذشته در مبحث امنیت اطلاعات در سامانه و پلتفرم ها انجام شده است و در چند ماهه گذشته اثرات خود را به خوبی نشان داده است.
وی در آخر تصریح کرد: بانک پارسیان در حال توسعه و تکمیل زنجیره خدمات آنلاین خود است تا حضور فیزیکی مردم در شعب را به حداقل برساند و امیدواریم بتوانیم تا آخر سال، سامانه ای جامع برای عرضه همه خدمات بانکی بشکل غیرحضوری برای اشخاص حقیقی و حقوقی راه اندازی نماییم.
عبور از زیان تا تحول دیجیتال
در ادامه این جلسه مصطفی ضرغامی، قائم مقام مدیرعامل و عضو هیئت مدیره بانک پارسیان، با اشاره به دیدگاه نظریه پرداز اجتماعی یورگن هابرماس در ارتباط با خبرنگاران عنوان کرد: گزارشگر بانکی نقش واسطه ی ارتباطی آگاه و متعهد را بر عهده دارد که با خاصیت هایی شامل دانش تخصصی و خودآگاهی حرفه ای، به درک عمیق از سیستم بانکی دست می یابد و این دانش را با زبانی ساده، قابل فهم و اثرگذار برای عموم جامعه ترجمه می کند و با تسهیل گفت وگوی عقلانی، پلی میان بانک ها و مشتریان می سازد و به اعتماد و سلامت و پیشرفت سیستم بانکی کمک می نماید.
وی با اشاره به این که شغل خبرنگاری به جهت اهمیت، اثرگذاری گسترده و ماهیت اجتماعی اش منحصر به فرد است، افزود: گزارشگر می تواند با یک خبر یا گزارش، امید یا ناامیدی را به جامعه منتقل کند و نقش برجسته ی در تصویرسازی از مسئولان ایفا نماید.
وی با عرضه گزارشی از عملکرد یک سال قبل بانک، عنوان کرد: سالی که گذشت، سالی بسیار مهم و سرنوشت ساز برای بانک پارسیان بود. نظام بانکداری نوین نیازمند بستر دیجیتال و پلتفرم های مدرن است و بدون آنها دستیابی به بانکداری پیشرفته ممکن نیست.


منبع:

1404/05/23
12:44:53
0.0 / 5
20
تگهای خبر: آنلاین , ابزار , ارز , استاندارد
این مطلب یاری کالا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
پرسش:
= ۶ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان - با یاری کالا، خرید آسان، اطلاع رسانی به روز!