گفت وگو تفصیلی یاری كالا با تولیدكننده موفق ایرانی

آشتی با كالای ایرانی فرهنگ می خواهد

آشتی با كالای ایرانی فرهنگ می خواهد به گزارش یاری كالا در شرایطی كه تولید با انواع موانع و چالشها روبه روست، عده ای توانسته اند با برندسازی و تولید محصول باكیفیت نامی برای خود دست و پا كنند و حتی چشم به بازارهای صادراتی بدوزند. یكی از این محصولات، تخم مرغ تلاونگ است.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، تولید، موتور محركه اقتصاد هر كشوری است كه به حركت درآمدن آن، نیازمند توجه سیاست های دولت و همینطور حمایت همراه با افتخار مردم جامعه از مصرف محصولات داخلی است. اما نكته اینجاست كه برای محقق شدن پشتیبانی از كالای ایرانی، باید مصرف این نوع كالاها در افكار مردم از راه فرهنگ سازی نهادینه شود كه آن هم مستلزم آماده شدن شرایط خاص خودش است. در همین راستا خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به سراغ مهدی معصومی، مدیرعامل شركت صنایع تخم مرغ تلاونگ رفت و نظرات وی را در اینباره جویا شد. حاصل این این گفتگو در ادامه آمده است:
حالا چرا تخم مرغ؟!
اوایل انقلاب بحثی تحت عنوان جهاد سازندگی شكل گرفت تا همه مردم در تولید سهم داشته باشند. در آن زمان همه انقلابی و در تلاش بودند تا برای سازندگی كشور اقدام نمایند كه ما هم وارد این حوزه شدیم.
در سال ۱۳۶۱ كار تولیدی خویش را از یك مرغداری مخروبه شروع كردیم و به صورت جهادی آنرا راه انداختیم. یك مزیتی كه در این كار برای من وجود داشت این بود كه آنرا بلد نبودم و شغل خانوادگی من نبود. معلوماتی در این زمینه نداشتم كه سبب شد متخصص های این صنعت را پیدا كنم و از آنها برای كارهای اجرایی استفاده كنم و این عاملی برای این شد كه از همان روزهای اول بهره وری بالایی داشته باشیم چونكه بهترین متخصص ها را جمع كرده بودیم.
مقدار زیادی صنعت مرغداری را رشد و توسعه دادیم و الان ۱۰ تا ۱۵ شركت در صنعت مرغداری داریم. از روز اول بهره وری بالا و متفاوتی نسبت به دیگران در این عرصه داشتیم تا به جایگاهی رسیدیم كه در حوزه تغذیه، قفس، عرضه، فروش و برندسازی پیش قدم شدیم.
فعالیت مان را از تولید تخم مرغ شروع كردیم. در یك مقطعی هم، تولید مرغ گوشتی، دان، مكمل و كنسانتره را داشتیم. در سال ۱۳۸۰ برندسازی تِلاونگ را آغاز كردیم و در این زمینه نوآوری های خیلی زیادی انجام دادیم، بعنوان مثال، رنگ، بو و طعم تخم مرغ را تغییر دادیم.
چه شد كه به این صنعت روی آوردید؟
در ایران برای مرغ گوشتی فعالیت صنعتی بزرگی انجام نشده، درحالیكه واحدهای تولیدی تخم مرغ بزرگ و صنعتی هستند. مرغداری های گوشتی عموما واحدهای كوچك در نقاط مختلف هستند كه امكان توسعه ندارند. فعالیت ما بزرگ بود و به جهت اینكه آنرا به صورت سیستماتیك انجام دهیم، وارد این حوزه شدیم. در تولید مرغ گوشتی هم وارد شدیم اما زیاد جالب نبود و هم اكنون مرغداران گوشتی برای تامین دان، مكمل و كنسانتره مخاطب ما هستند.

آن زمانی كه وارد صنعت تخم مرغ شدید، فعالیتی در زمینه بسته بندی وجود داشت؟
خیر، برای نخستین بار در سال ۱۳۷۹، من به مكان های مختلف در خارج از كشور سفر كردم و بهترین بسته بندی (متعلق به كشور اتریش)، بهترین دستگاه های بسته بندی (متعلق به كشور هلند) و بهترین دستگاه های تبدیل تخم مرغ پاستوریزه كه متعلق به كشور دانمارك بود را، خریداری و وارد كشور كردم.
در سال ۱۳۸۰ تبلیغات تلویزیونی را برای برندسازی شروع كردم و در تبلیغات مطرح كردم كه ما تخم مرغی را تولید می نماییم كه خوش طعم و خوش رنگ تر است و تاریخ تولید دارد كه در واقع قابل ردگیری است.
در زمان آغاز به فعالیت رقیب هم داشتید؟
از اول معتقد بودم كه باید در این عرصه رقیب داشته باشم و تلاش كردم تا دیگران را آموزش بدهم و وارد این صنعت كنم. یك برند به تنهایی نمی تواند توسعه پیدا كند و تا زمانی كه همراه نداشته باشد، توان تغییر فرهنگ را ندارد. ما نماینده كمیسیون بین المللی تخم مرغ در ایران هستیم. ما صادرات را به صورت رسمی با برند تِلاونگ انجام دادیم.
وقتی این كار را شروع كردید، فكر می كردید كه موفق از آب دربیاید؟
بله، مطمئن بودم. كار تولید، فعالیت سختی است و همچنین، تولید محصولات كشاورزی از راه موجود زنده، كار را سخت تر می كند. از همه مهم تر كالاهای اساسی تحت نظارت های مختلف است و درباره محصولات ما بسیار حساسیت وجود دارد. با وجود اینكه درگیر این چالش ها بودیم، مطمئن بودیم كه موفق می شویم چونكه تنها كالای بی نام و نشان در سال ۸۰، تخم مرغ و معلوم بود كه ما باید وارد این حوزه شویم.
به این دلیل می گویم كه به چه دلیل مطمئن بودید كه موفق می شوید، چون با عنایت به اینكه تخم مرغ مانند میوه كیفیت و سالم بودن آن از ظاهرش قابل تشخیص نیست و می خواستید وارد صنعتی شوید كه این امكان را نداشت!
باید بپذیریم كه در جامعه، افراد سلایق مختلفی دارند و بابت این سلایق هزینه می كنند؛ ازاین رو ما باید متناسب به سلایق متفاوت تولید نماییم. ما در تولید كالاهای اساسی باید حداقل كیفیت را رعایت نماییم. این كیفیت چند بخش دارد، بخشی از آن به ظاهر محصول مربوط می شود كه ما تخم مرغی تولید می نماییم كه پوسته آن كاملا سالم می باشد. در بخش كیفیت داخلی تخم مرغ، محصولی را تولید می نماییم كه جیره غذایی، رنگ، طعم و بوی آن متفاوت می باشد.
ما تخم مرغی تولید می نماییم كه زمان و مكان تولید آن مشخص است. در محصولات غذایی، خیلی از آلودگی ها برای پس از تولید است. زنجیره تولید و توزیع كاملا باید حفاظت شود كه ما تابحال نگذاشته ایم تخم مرغ پس از تولید گرفتار آلودگی شود.
شما تفاوت تخم مرغ های تولیدی خویش را در داشتن تاریخ می دانید، درحالیكه پس از مدتی بر روی تخم مرغ های دیگر هم تاریخ تولید زده شد؛ این مورد صدمه ای به كار شما وارد نكرد؟
مفهوم برند بودن در اینجا مشخص می شود، آن كسی كه صاحب یك برند است و برای آن هزینه كرده، به كیفیت و اعتبار فعالیتش علاقه دارد. اما فردی كه فقط از روی اجبار باید بر روی محصولش تاریخ تولید بزند، برایش فرق نمی كند كه كیفیت محصولش چگونه باشد.
آیا همچنان می خواهید در زمینه تخم مرغ فعالیت كنید یا قصد ورود به حوزه های دیگر را هم دارید؟
ما یك طرح كلان در این زمینه داریم كه مصرف تخم مرغ را طی ۳ سال افزایش بدهیم. به وسیله فرهنگ سازی و تبلیغات، به مخاطب می گوییم كه برپایه استانداردها و علوم روز دنیا، امروز مصرف تخم مرغ برای انسان ها محدودیت ندارد. از همه مهم تر اینكه ما برای نخستین بار در دنیا، زرده و سفیده تخم مرغ را جدا كرده ایم تا به آن بعنوان یك ماده غذایی نگاه نماییم.
برای تولید غذاهای سلامت محور بر پایه مرغ و تخم مرغ، یك پروژه تبلیغاتی ۳ ساله با صداوسیما داریم. طرح تِلاونگ این است كه از راه فرهنگ سازی و تولید غذاهای آماده بر پایه تخم مرغ، مصرف تخم مرغ را معادل ۳۰ درصد افزایش دهد. ظرفیت تولید این محصول در كشور موجود است. برای بالا بردن مصرف ابتدا باید اطلاع رسانی نماییم كه ارزش غذایی این محصول چه قدر است. از همه مهم تر اینكه ما چگونه باید این را به مصرف كننده انتقال دهیم كه سوسیس و كالباس را مصرف نكند و به جای آنها تخم مرغ بخورد.
در این زمینه صادرات هم دارید؟
كشور تولیدی برای صادرات ندارد و مدت كوتاهی كه مازاد تولید داریم، مقداری صادرات صورت می گیرد. اگر برنامه بلند مدت برای صادرات داشته باشیم، كیفیت ارتقا پیدا می كند و تعادل قیمتی ایجاد می شود.

استقبال كشورهای دیگر از محصولات شما چگونه بود؟
در طول ۲۰ سالی كه ما برند تِلاونگ را داریم، شاید ۳ بار كوتاه مدت فرصتی برای صادرات پیش آمد كه كشورهای حوزه خلیج فارس خیلی استقبال كردند. پیشنهاد ما به دولت این است كه برای محصولات كشاورزی یك قانون بلند مدت بگذارد كه در مدت ۱۰ سال آینده، تولیدكنندگان بتوانند ۲۰ درصد از تولیدشان را صادر كنند و هر زمانی كه با مشكل مواجه گشتند وارد كنند. برای بسیاری از كالاها این اتفاق دارد می افتد اما چون تخم مرغ كالای اساسی است، این نگرانی وجود دارد كه كمبود و گرانی در این محصول ایجاد شود.
برای صادرات تخم مرغ از لحاظ بسته بندی و نگهداری این محصول مشكلی ندارید؟
بسته بندی های ما استاندارد و بین المللی هستند و از كیفیت بالایی برخوردار می باشند كه می توانیم به همه جای دنیا صادر نماییم ولی جالب این است كه عمده مصرف كننده های تخم مرغ در اطراف ما هستند و نیازی نیست كه به جاهای دور صادر نماییم و برای صادرات به كشورهای اروپایی لازم است كه تخم مرغ را به پاستوریزه تبدیل نماییم كه ما در این زمینه امكانات لازم را داریم.
حجم تولیدتان چقدر است؟
ایران هشتمین تولیدكننده تخم مرغ در جهان است. تعداد تولیدكننده های تخم مرغ معادل ۱۵۰۰، مرغ گوشتی ۲۰ هزار واحد و كارخانه های سازنده دان برای واحدهای تولیدی بالای ۵۰۰ كارخانه است. فعالیت ما تا امروز در زمینه فرهنگ سازی برای كیفیت، تنوع محصول و نوآوری بوده و در آینده برای افزایش حجم تولید برنامه ریزی كرده ایم.
اگر به فروش ۱۰ درصدی برسیم خیلی خوشحال می شویم. حدود ۹۰ درصد از تخم مرغ های ایرانی برندسازی نشده اند و در این زمینه سازمان دامپزشكی تا آخر سال طرحی را عملیاتی می كند.
به صورت منطقه ای فعالیت می كنید یا در سراسر كشور؟
فعلا در سراسر كشور فعال نیستیم و حدودا بیشتر در شهرهای بزرگ فعالیت می نماییم كه از ماه آینده برنامه توسعه ما در این زمینه آغاز می شود.
اشتغالزایی این صنعت چگونه است؟
صنعت مرغداری با عنایت به اینكه خیلی از فعالیتش به صورت دستی انجام می شود، تعداد زیادی پرسنل دارد. معادل ۲۵ فارم تولیدی داریم كه در هر یك از آنها حدود ۱۰ نفر شاغل هستند.
پس از تحریم ها، در ارتباط با تامین دان و خوراك مرغ با مشكل مواجه نشدید؟
خداروشكر در طول ۳۸ سال فعالیت من در این عرصه، هیچگاه با تنش هایی كه منجر به لطمه زدن به صنعت شود مواجه نشدم. واردات مواد اولیه این حوزه در اولویت بود و در همه مقاطع دولت نسبت به كالاهای اساسی نگاه ویژه ای داشته و دارد. اما اینكه هیچ اتفاقی نیفتاده و همه چیز بر وفق مراد بوده اینگونه نیست، چونكه در مواقعی ذرت، سویا و یا واكسن با كمبود رو به رو شده اند.
صنعت تخم مرغ هم مشمول مالیات می شود؟
صنعت مرغداری مشمول مالیات نمی گردد اما از زمانی كه مرغ وارد مجموعه تخم مرغ می شود، مشمول مالیات می شود و ما هم سالهاست كه داریم مالیات می دهیم. در زنجیره ارزش معمولا همه در مقابل قوانین برابر نیستند و آن كسی كه تخم مرغ را از ما می گیرد، شامل مالیات نمی گردد. تولیدكنندگان حتی درباره قیمت تمام شده هم باید جوابگو باشند درحالیكه این مورد دست آنها نیست. فقط تولیدكننده است كه جوابگوی مقرارت است و واسطه های توزیع و پخش جوابگوی هیچ كس نیستند.
ما بعنوان تولیدكننده مسئول فعالیت خودمان هستیم و سود متعارفی بر روی كالا تولید شدمان می افزاییم و به ما ربطی ندارد كه توزیع كننده محصول را به چه نرخی عرضه می كند. شما نباید توقع داشته باشید كه در طول سال و در تمام نقاط كشور، با یك قیمت ثابت فروخته شود. برای مثال، برق بعنوان یكی از خدمات در شمال تهران به یك قیمت و در سایر نقاط كشور به قیمت متفاوت است؛ ازاین رو ما قیمت گذاری بر محصول را درب كارخانه قبول داریم، اما ما مسئول زنجیره های قبل و پس از خودمان نیستیم.
در راستای پشتیبانی از كالای ایرانی، چه سیاست هایی باید در پیش گرفته شود؟
اینكه من دوست داشته باشم تا كالای ایرانی را مصرف كنم، یك كار فرهنگی است و در این راستا، دولت باید حمایت كند و تولیدكننده هم كیفیت محصولات را ارتقا بدهد. مردم باید افتخار كنند كه كالای ایرانی را مصرف می كنند و این افتخار سبب می شود تا تولیدكنندگان هم كیفیت كالاها را ارتقا بدهند.
اگر تمام تولیدات در كشور متمركز شوند، قیمت تمام شده كالاها در كشور پایین می آید. ده ها عامل وجود دارند كه می توانند تولید داخل را افزایش بدهند، اما نخستین عامل این است كه مردم به خریدن كالای ایرانی تمایل پیدا كنند كه این امر با فرهنگ سازی محقق می شود.
در این شرایط، وظیفه دولت و حاكمیت چیست؟
دیدگاه دولت و حاكمیت باید این باشد كه تولید و تولیدكننده داخلی پرارزش است و ارزش این افراد را بداند و از آنها حمایت كند. از برندها و كسانی كه در زمینه تولید ۳۰ تا ۴۰ سال فعالیت نموده اند، حمایت كند؛ این افراد امكان ندارد كه از موقعیت شان سواستفاده كنند چونكه اعتبارشان برایشان مهم می باشد و تلاش می كنند تا آنرا حفظ كنند.
تولیدكنندگان داخلی از كشور خارج نمی شوند بلكه برای آبادی كشور تلاش می كنند. در تلویزیون تمركز بیشتر برنامه ها بر فوتبالیست ها و سلبریتی ها است و برای معرفی تولیدكنندگان به آنها اجازه نمی دهند تا اسم برند تولیدی خویش را معرفی كنند، تا زمانی كه این تفكر حاكم باشد نمی توان از تولید داخلی حمایت كرد.

تصمیمات اخیر درباره بنزین، بر قیمت تمام شده چه تاثیری داشته است؟
امكان دارد این اتفاق بر روی یك كالایی یك درصد اثر بگذارد و در كالای دیگر، ۱۵ درصد تأثیر داشته باشد. ما خیلی متاثر از بنزین نیستیم. اما اگر در ایام مختلف، قیمت مرغ و تخم مرغ تغییر می كند، در این زمینه بگوییم قیمت ثابت بماند غلط است، بلكه باید بگوییم در یك مدت یكساله، قیمت معدل تخم مرغ باید این باشد. روش هایی دستوری و خشك در این زمینه به تولید و كیفیت آن لطمه می زنند.
چه اقداماتی برای مقابله با بیماری هایی همچون نیوكاسل كه امكان دارد این صنعت را تهدید كند، انجام شده است؟
مجموعه های بزرگ تولیدی تخت نظارت بیشتری هستند و عمده مشكلات كشور را، مجموعه های تولیدی كوچك و زیرپله ای بوجود می آورند چونكه تحت هیچ نظارتی نیستند. مجموعه های ما در ماه مرتب بازرسی می شوند و همینطور نماینده سازمان دامپزشكی هم در واحدهای تولیدی حاضر است.
وضعیت بهداشتی گله های مرغداری نسبت به سال های گذشته، خیلی خوب است، اما اگر بگوییم كه هیچ بیماری ای نیست مانند این می ماند كه فكر نماییم بیماری در انسان ها وجود ندارد. همیشه یك دامدار و دامپزشك در مجموعه های ما حضور دارند تا گزارش ها را آنلاین ثبت كنند. یك مرغدار تنها مسئول خود و فعالیتش نیست، بلكه در قبال كل كشور مسئول است و باید به تمام قوانینی كه سازمان دامپزشكی آنها را مكلف به انجام آن كرده، پایبند باشند.



1398/09/10
15:02:58
5.0 / 5
3924
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان