رئیس سازمان ملی استاندارد:

مشكل چندانی در بحث كیفیت كالاها نداریم

مشكل چندانی در بحث كیفیت كالاها نداریم به گزارش یاری كالا رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به وجود تقلب در بسیاری حوزه ها در كشور، اظهار داشت: هم اكنون كشور از تقلب در بسیاری زمینه ها رنج می برد، نه بی كیفیتی كالاها.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، نیره پیروزبخت امروز (۱۰ بهمن) در جلسه شورای استاندارد استان كرمانشاه با تاكید بر ضرورت جاری شدن نظام استاندارد در همه جای كشور اظهار داشت: همه دستگاه های دولتی و خصوصی موظفند استاندارد را در تمامی حوزه های كاری خود پیاده كنند.
پیروزبخت با تاكید بر نقش نظارتی سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: ما وظیفه ای برای اجرای استاندارد نداریم و تنها استانداردها را تدوین كرده و بر اجرای آن توسط دستگاه ها نظارت داریم. در همین راستا اگر به طور مثال حادثه ای در بحث آسانسورها در دستگاه دولتی یا بیمارستانی یا ساختمان دیگری رخ دهد، دستگاه قضا سهم قصور هر یك از دستگاه های دخیل را تعیین می كند و ما تنها وظیفه نظارت داریم.
وی با اشاره به تغییر رویكرد استانداردهای بین المللی اظهار داشت: هم اكنون استاندارد در سطح بین المللی از بحث كالا و خدمات عبور كرده و تمركز خویش را بر حوزه هایی مانند حقوق بشر، مسئولیت اجتماعی و حتی در مواردی در بحث مدیریت مبارزه با رشوه قرار داده است.
پیروزبخت اضافه كرد: این رویكرد در كشور ما هم در حال پیگیری است و آمادگی داریم در هر حوزه ای استانداردها را عرضه دهیم و از دستگاه ها می خواهیم هر چه در حوزه استاندارد نیاز دارند اعلام نماید و ما آماده همكاری هستیم.
پیروزبخت با اشاره به اینكه رویكرد كشورهای پیشرفته به سمت و سوی استاندارد اختیاری و تشویقی است اظهار داشت: باید به این سمت برویم كه استاندارد بصورت اختیاری توسط خود تولیدكنندگان رعایت شود و استاندارد الزامی كاهش پیدا كند.
رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به پیشنهاد طرح شده در مورد تجدید نظر در آئین نامه ۲۸۰۰ مقاوم سازی ساختمان در مقابل زلزله اظهار داشت: در این زمینه باید هماهنگی های لازم با سازمان نظام مهندسی صورت گیرد و باید دقت بیشتری روی مصالح ساختمانی و كیفیت آن صورت گیرد.
وی ادامه داد: اینكه گزارش می شود به جای بتن از یونولیت یا خاك در بعضی بخش های ساختمان های مناطق زلزله زده استان كرمانشاه استفاده شده بود، اینجا بحث كیفیت مصالح مطرح نیست و این نمونه بارز تقلب است.
رئیس سازمان ملی استاندارد اضافه كرد: متأسفانه این شرایط در سایر حوزه ها همچون بحث مواد غذایی هم وجود دارد و معتقدیم كشور از تقلب رنج می برد، نه بی كیفیتی كالاها كه تقلب هم با بحث استاندارد فاصله بسیار دارد.
وی تصریح كرد: اگر بحث تقلب نباشد، مشكل چندانی در بحث كیفیت كالاها نداریم.
پیروزبخت تصریح كرد: در همین راستا باید همه دستگاه ها و در زمینه ساخت و ساز از نظام مهندسی بخواهیم جلوی تقلبات را بگیرد.
ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت موقعیت استان كرمانشاه اظهار داشت: ما معتقدیم باید از ظرفیت های این استان در تمامی حوزه ها استفاده گردد و در همین راستا و بخصوص پس از زلزله سال قبل تمام تلاش مان این است كه استان را ویژه ببینیم و از هیچ كمك اعتباری و نیروی انسانی دریغ نمی نماییم و امیدواریم مسئولین استان هم همكاری لازم را برای گسترش استاندارد در تمامی حوزه های استان داشته باشد.
رئیس سازمان ملی استاندارد همینطور بر لزوم تولید نمایندگی استاندارد در مرز سومار استان كرمانشاه تصریح كرد و اضافه كرد: با بررسی های صورت گرفته ما هم معتقدیم مرز سومار یكی از مرزهای مهم كشور است، اما آنطور كه مشخص است تابحال گمرك رسمی در این مرز مستقر نشده و فعالیت در این منطقه بصورت بازارچه مرزی است
وی ادامه داد: بر مبنای قانون تولید نمایندگی استاندارد برای بازارچه های مرزی الزامی نیست و چاره قانونی این است كه گمرك مرزی با تاكید بر وجود استاندارد در این مرز دایر شود تا سازمان برنامه و بودجه به ما اجازه راه اندازی یك نمایندگی جدید بدهد.
پیروزبخت خاطرنشان كرد: هم اكنون با عنایت به اهمیت این مرز تنها اقدام فوری كه می توان انجام داد این است كه یك شركت معتبر بازرسی را در این بازارچه مستقر نماییم كه بعنوان نماینده سازمان ملی استاندارد فعالیت های لازم را برای بحث صادرات در این بازارچه انجام دهد.



1397/11/11
21:57:38
5.0 / 5
4873
تگهای خبر: ارز , استاندارد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان