گرگروها روند توسعه و زیست مردم چابهار را بامشكل مواجه می كند

گرگروها روند توسعه و زیست مردم چابهار را بامشكل مواجه می كند به گزارش یاری كالا مدیركل دفتر حفاظت خاك و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور اظهار داشت: گرگروها بعنوان بزرگترین آبكند خندقی كشور روند توسعه و زیست مردم چابهار را با مشكل جدی مواجه می كند و سبب تخریب هزاران هكتار خاك و مهاجرت گسترده مردم می گردد.


هوشنگ جزی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در چابهار تصریح كرد: روند فرسایش آبی بخصوص فرسایش خندقی (گرگرو) و یا آبكند (كانالهایی با عمق و عرض بیشتر از 30 سانتیمتر) در شهرستان چابهار به شدت افزایش یافته است.
وی بیان كرد: 126 میلیون هكتار از اراضی كشور تحت فرسایش آبی قرار دارد كه تابحال در 26 میلیون هكتار طرح مطالعه تفصیلی تهیه شده كه در 11 میلیون هكتار طرح های لازم به اجرا آمده و 15 میلیون هكتار دیگر در دست اقدام است.
مدیركل دفتر حفاظت خاك و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور اظهار داشت: گسترش گرگروها در چابهار كم كم به بحران غیر قابل كنترل تبدیل می شوند و این روند باعث تخلیه آب زیرزمینی در اطراف آبكندها، تخریب راه های روستایی و بین شهری، منازل روستایی و اراضی كشاورزی می گردد.
وی خاطرنشان كرد: 250 میلیارد تومان برای مقابله با گرگروها (فرسایش خندقی خاك) بعنوان بزرگترین آبكند خندقی كل كشور در سطح روستاهای شهرستان چابهار نیاز است.
جزی بیان كرد: تنها راه مقابله با گرگروها اختصاص ردیف اعتباری ویژه و تخصیص به موقع اعتبارات است.
وی با اشاره به اینكه برنامه مدون و مطالعاتی در این زمینه انجام شده، تصریح كرد: باز شدن ردیف اعتباری برای مقابله با گرگروهای چابهار می تواند نقش تاثیرگذاری برای مقابله با این پدیده مخرب داشته باشد.
مدیركل دفتر حفاظت خاك و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور اظهار داشت: متاسفانه هیچ اعتباری برای ساماندهی و مقابله با فرسایش خندقی خاك(گرگروها) در چابهار اختصاص پیدا نكرده ولی از محل اعتبارات آبخیزداری اقداماتی را در دست انجام داریم.
وی از رسانه ها بخصوص خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)خواست كه به كمك آبخیزداری و منابع طبیعی بشتابند تا ضمن آشنایی بهتر مردم و مسئولان از مزایای طرح های آبخیزداری جریان سازی لازم برای اهمیت دادن به این مورد مهم را آغاز كنند.
وی بیان كرد: دفتر حفاظت خاك و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور تابحال هیچ اعتباری برای مقابله با گرگروها دریافت نكرده و فقط از محل طرح های آبخیزداری برخی اقدامات انجام شده كه به هیچ وجه كافی نیست.
جزی افزود: 800 هزار هكتار مساحت گرگروهای سطح شهرستان چابهار در محدوده بخش های دشتیاری، پلان و مركزی قرار دارد كه نیاز است بعنوان یك خواسته مهم مردم پیگیری شود تا به نتیجه مثبت برسد.
وی اظهار داشت: در حوزه آبخیزداری شهرستان چابهار سه میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تخصیص پیدا كرده تا بتوانیم بعضی از طرح ها در زمینه ساماندهی هوتگ ها، ساخت دگار و بندهای آبخیزداری و مقابله با كنترل سیلاب و فرسایش خاك را اجرایی نماییم.
مدیر كل دفتر حفاظت خاك و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور بر ساماندهی، مرمت و لایروبی هوتگ(گودال های حفر شده برای نگهداری آب شرب و دام) و اجرای طرح های آبخیزداری در چابهار تصریح كرد و اضافه كرد: طرح های آبخیزداری برای اقتصاد مردم روستایی و شهری بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی با اشاره به اینكه تعهد برنامه ششم توسعه برای آبخیزداری كشور 10 میلیون هكتار است تصریح كرد: برای هر هكتار اجرای طرح آبخیزداری یك میلیون تومان نیاز است كه برپایه برآوردها 10 هزار میلیارد تومان باید تا آخر برنامه هزینه شود اما باوجود پیگیریهای مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداران و مسئولان 200 میلیون دلار معادل 700 میلیارد تومان امسال اختصاص پیدا كرده است كه فقط یك سوم تعهد و برنامه های یك سال این حوزه مهم می باشد و باید عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اجرا شود.
وی اظهار داشت: طرح های آبخیزداری بر كنترل ریزگردها، افزایش پوشش گیاهی، تقویت منابع آب زیرزمینی، تولید اشتغال و كنترل مهاجرت تاثیر زیادی دارد.
مدیركل دفتر حفاظت خاك و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور افزود: چهار دسته فعالیت بیولوژیكی(كاشت و توزیع نهال و بذر)، بیومكانیكی، مكانیكی و عملیات مدیریتی و حفاظتی وجود دارد كه نقش موثر آنها در زندگی مردم نمایان است.
وی اضافه كرد: سازه های آبخیزداری 20 تا 25 سال تاثیر عمر مفید دارند و یكی از تاثیرات آنها مقابله با ریزگردهاست كه بعنوان نمونه بندآبخیزداری پارگ در راه چابهار-كنارك توانسته كنترل ریزگرد را هم انجام دهد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار هم به خبرنگار ایرنا تصریح كرد: گرگروها در 258 روستای دشتیاری وجود دارند و تابحال باعث صدمه جدی به 120 روستا شده اند.
عبدالغنی رئیسی اضافه كرد: خندق های بوجود آمده سالانه به منابع آب، خاك، كشاورزی، تخریب پوشش گیاهی منطقه و تأسیسات زیربنایی منطقه خسارت چند صد میلیارد تومانی وارد می نماید.
وی بیان كرد: آثار سوء گرگروها متروكه شدن خیلی از اراضی و مهاجرت ساكنان روستاهای منطقه، افزایش بیكاری، كاهش رطوبت لایه های سطحی خاك و انتقال عناصر میكرو و ماكرو خاك با استفاده از خندق ها، تخریب و هدر رفت خاك حاصلخیز و مستعد (زراعی و باغی) منطقه و كاهش حاصلخیزی اراضی در اثر زهكشی است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار اظهار داشت: گرگروها باعث تخریب اراضی و خالی شدن روستاها از سكنه، افزایش خسارات به تاسیسات دولتی به علت تخریب پل ها، جاده ها و كانالها و مسیرهای انتقال آب و كاهش درآمد اقتصادی تولید كنندگان شده است.
وی بیان كرد: سالانه 100 تن در هكتار خاك حاصلخیز چابهار با استفاده از فرسایش خندقی و آبكندی گرگروها از بین می رود و میزان پیشروی طولی آنها در منطقه سالانه بین 10 تا 670 متر است كه با این پیشروی احتمال رسیدن آبكندها به رودخانه كاجو در صورت وجود ترسالی بسیار محتمل است.
رئیسی افزود: میزان فرسایش آبكندی در منطقه دشتیاری معادل سالانه 100 تن در هكتار است و از متوسط قاره آسیا بسیار بیشتر است.
چابهار در 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.
3043**3213 **6081


1397/10/25
15:06:48
5.0 / 5
4878
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , تولید , دام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان