معاون اول رییس جمهوری:

آب مساله ای بحرانی و ملی در ایران است

آب مساله ای بحرانی و ملی در ایران است یاری كالا: معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: ایران در منطقه ای قرار دارد كه آب همواره در آن مقوله ای بحرانی، ملی و جدی بوده كه باید به آن پرداخته شود و مورد توجه همه دولت ها و مردم قرار گیرد.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آیین بهره برداری اولین مرحله آب شیرین كن 100 هزار متر مكعبی بندرعباس اضافه كرد: كم آبی امروز دیگر خاص بخش صنعت و كشاورزی نیست و در نشست اخیر شورای عالی آب طبق گزارشی كه از وضعیت آب شرب شهرهای مختلف كشور در سال 97 داده شد، وضع شهرهایی همچون بندرعباس، زاهدان، مشهد، كرمان و بوشهر و استان های بزرگی چون فارس و اصفهان نگران كننده و دردآور بود.
وی اشاره كرد: البته وضع مصرف آب به گونه ای نیست كه ما آینده ایران را خیلی تیره و تار ببینیم، به هر حال مصرف آب آشامیدنی ما حدود 6 درصد است، یعنی اگر 100 میلیارد متر مكعب آب مصرف نماییم، چیزی حدود 6 میلیارد متر مكعب شرب بوده و مابقی آن به بخش كشاورزی و صنعت اختصاص دارد.
معاون اول رییس جمهوری اظهار نمود: اگر روش های صحیح و مناسب در بهره برداری از آب كشاورزی و صنعت صورت گیرد و از جایگزینی آب صنایع و كشاورزی در جاهای مناسبی استفاده شود، دغدغه ما كمتر میگردد.
جهانگیری اظهار داشت: سخت ترین سال تنش آبی ایران نسبت به 50 سال گذشته، سال آبی 96-97 بود كه البته مردم بعضی از استان ها و شهرستان ها در تابستان امسال همراهی خوبی با وزارت نیرو داشتند كه یكی از آنها مردم بندرعباس بوده است.
وی تصریح كرد: وزارت نیرو از این امر نگران بود كه امسال با بحران جدی در بخش برق و آب آشامیدنی بخصوص در كلان شهرهای بزرگ مواجه شود و نتواند به علت میزان مصرفی كه در برق پیش بینی می شد، شبكه را پایدار نگه دارد كه این امر را با برنامه ریزی دقیق مدیریت كردند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: تدبیر و اداره امور در شرایط سخت و بحرانی یكی از خاصیت های مدیران برجسته كشور است و وزارت نیرو این شایستگی خودرا امسال به خوبی نشان داد.
جهانگیری بیان كرد: مردم ما باز آن جایی كه بینند مدیران صادقانه مشكلات را با آنها در بین می گذارند و از آنها كمك می خواهند و برای آن برنامه و راهكار دارند همراهی می كنند.
وی اظهار داشت: مهم ترین سرمایه و پشتیبان كشورمان، مردم هستند كه باید بتوانیم از این سرمایه به خوبی حفاظت و حراست نماییم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: برخی مواقع مسایلی داریم كه نمی خواهیم به گوش دشمن برسد چونكه امكان دارد راه هایی كه برای حل آن مشكلات داریم را سد كنند بلكه به مردم می گوییم برنامه ریزی می نماییم كه بتوانیم همه توطئه های آمریكایی ها را دور بزنیم.

**مساله آب در صدر مسایل كشور قرار دارد
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: محدودیت منابعی آب دیگر مساله امروز و فردا نیست، بلكه آب در كشور ما در صدر مسایل قرار دارد و اگر بخواهیم به هر سوژه دیگری همچون توسعه صنعتی، توسعه كشاورزی و رفاه مردم بپردازیم، باید به این مساله توجه جدی داشته باشیم.
جهانگیری اضافه كرد: امروز آب به یك مساله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در كشور تبدیل گشته و این كه بخواهیم تنها صرفا به خاطر مساله زیست محیطی و اقلیمی پیگیر سوژه آب باشیم، نیست.
وی اشاره كرد: زمانی كه سوژه دریاچه ارومیه در كشور عنوان شد، اگر این دریاچه خشك می شد آن وقت فاجعه ای انسانی در منطقه شمال كشور اتفاق می افتد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: مساله آب خاص ایران نیست بلكه یك مساله ملی، منطقه ای و جهانی است، چونكه اگر خشكسالی و ریزگردها كه در اثر كم آبی و بی آبی در كشورها رخ دهد، آثار جهانی دارد.

** بخش خصوصی حضور پررنگی در بخش آب و برق داشته باشد
وی از بخش خصوصی خواست كه در بخش آب و برق كشور و حل مسایل و مشكلات این حوزه حضور پررنگ تری داشته باشند.
جهانگیری اظهار داشت: طرح های زیادی در بخش آب و برق داریم كه باید از توان بخش خصوصی استفاده نمائیم و دغدغه ای كه حالا برای این طرح ها وجود دارد تغییرات نرخ ارز است، چون بخشی از این طرح ها از تجهیزات خارجی استفاده می نمایند كه نیاز به ارز دارد و تغییرات ارزی بر حجم سرمایه گذاری تاثیر مهمی دارد.
وی بیان داشت: وزارت نیرو تابحال در واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی موفق تر از دستگاه های دیگر بوده است و علت این بوده است كه مسایل و مشكلات را شناسایی و برای رفع آن چاره اندیشی كرده است.
معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: وزارت نیرو آب را متری 2 هزار و 100 تومان از آب شیرین كن می خرند و به مردم متری 500 تومان می فروشند كه اگر سرمایه گذار بخش خصوصی مستقیم در فروش آب اقدام نمایند، برای مردم ما هزینه بر است.
وی اظهار داشت: وزارت نیرو حتی در پروژه های فاضلاب باز با كمك بخش خصوصی توانسته روشی به كار بگیرد كه متكی به بودجه دولت نباشد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: ارز 4200 تومانی فقط برای كالاهای اساسی مورد نیاز مردم می دهیم و به صورت مستقیم این ارز را برای خرید كالاهای اساسی پرداخت می نماییم كه به وفور در دسترس مردم قرار گیرد و بقیه نیازهای كشور خود به خود باید به صورت ارزش نیم بهایی در بازار ثانوی تامین گردد.

**اصلی ترین منبع درآمدی ارزی ایران، صادرات غیرنفتی است
معاون اول رییس جمهوری تصریح كرد: زمانی می گفتیم مهم ترین منبع درآمد ارزی و ریالی كشور، نفت می باشد اما در زمان حاضر اصلی ترین منبع درآمدی ارزی كشورمان، صادرات غیرنفتی است.
جهانگیری اظهار داشت: حالا در بودجه ای كه در سال 1398 تقدیم مجلس خواهد شد، از نظر ریالی سهم نفت حدود 27 درصد است.
وی بیان داشت: در ارز هم اگر نگاه نماییم زمانی كه مزاحمتی برای ما نبود ما می توانستیم به هر میزان كه تولید داشتیم، صادرات انجام دهیم و درآمد ارزی نفت و صادرات غیر نفتی باهم برابر بود اما حالا به علت محدویت صادرات منابع نفتی تكیه اصلی درآمد ارزی كشور بر صادرات غیرنفتی است.
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: صادرات غیر نفتی به صورت عمده باید در بازار ثانوی و به قیمت بازار ثانویه ارائه شود تا انگیزه ای برای صادرات وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت: مشكل طرح های آب باید به صورت ریالی حل شود اما بعضی از رشته ها همچون مساله آب شیرین كن و نمك زدایی از آب دریا اگر نیاز باشد به روش ارزی هم حمایت نماییم و در دستور كار دستگاه های مسوول قرار می دهیم تا مشكل حل شود.

**طرح های بزرگ در كشور باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: طرح های بزرگ در كشور بدون پیوست زیست محیطی اجازه اجرا ندارد و باید مسایل آن مورد تایید قرار گیرد و مردم و مسئولان راجع به هر طرحی در كشور اجرا می كنند باید آنرا مورد نظر قرار دهند.
جهانگیری اظهار داشت: محیط زیست تشریفاتی نیست بلكه جزو مسائل اصلی كشور است.
وی بیان داشت: خلیج فارس دریایی است كه به آبهای آزاد دنیا وصل است، پس محدودیتی برای برداشت آب و شیرین سازی آن با رعایت مسایل زیست محیطی نیست.
معاون اول رییس جمهوری افزود: كشورهای همسایه خلیج فارس میزان برداشت آب از این دریا و شیرین سازی آن به مراتب بیشتر از ماست و حق ما باز این است كه بیشتر از آنها برداشت نماییم اما نمی خواهیم كاری نماییم كه مسایل زیست محیطی خودمان و دیگران لطمه ببیند و به صورت حتم طرح هایی كه انجام می گیرد مسایل زیست محیطی به صورت دقیق رعایت میگردد.
7195/6048


1397/09/20
14:22:15
5.0 / 5
4410
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان