تشكل صنفی تلفن همراه: برای واردات، ارز به نرخ آزاد بدهید

تشكل صنفی تلفن همراه: برای واردات، ارز به نرخ آزاد بدهید یاری كالا: مشهد- نایب رئیس كمیته تخصصی تلفن همراه ایران اظهار داشت: در شرایط ركود حاكم بر بازار تلفن همراه و سردرگمی مردم برای خرید، به دولت پیشنهاد شد ارز آزاد در اختیار واردكنندگان تلفن همراه قرار دهد.


افشین اكبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: شرایط بازار تلفن همراه در همه نقاط كشور راكد است و مردم به علت بی اعتمادی نسبت به فروشندگان گوشی تلفن همراه حاضر به خرید نیستند و فكر می كنند بازار موبایل گرفتار فساد اقتصادی شده است.
وی افزود: شرایط بازار بگونه ای است كه بیشتر مردم فكر می كنند همه فروشندگان موبایل با ارز 4200 تومانی گوشی های تلفن همراه را وارد كشور كرده اند اما با محاسبه ارز هشت هزار تومانی مبادرت به فروش كرده اند.
رئیس اتحادیه خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد اظهار داشت: تلفن همراه از كالاهای وارداتی است كه نیاز به ارز 4200 تومانی دارد اما این ارز امسال به واردكنندگان تلفن همراه اختصاص نیافت.
وی اضافه كرد: واردات تلفن همراه ماهیانه به 70 میلیارد ریال ارز نیاز دارد اما كل ارز اختصاص یافته به این قلم كالا در سه ماه نخست امسال 11 میلیارد ریال بود در صورتیكه باید در این مدت 210 میلیارد ریال اختصاص می یافت.
اكبری افزود: توزیع ارز در سه ماه نخست امسال برای گوشی تلفن همراه نامناسب و در مجموع جوابگوی یك هفتم مصرف كشور بوده بنابراین بازار با كمبود عرضه تلفن همراه مواجه گردید.
وی اظهار داشت: از جانب دیگر دولت نام شركتهایی را كه ارز دولتی برای واردات و فروش گوشی تلفن همراه به آنها اختصاص یافته بود اعلام نمود. 40 شركت برای تامین 30 درصد نیاز بازار به گوشی تلفن همراه از جانب دولت برای واردات و عرضه این كالا عرضه شدند اما 70 درصد از نیاز بازار گوشی تلفن همراه در ایران توسط چهار شركت صاحب نام تامین می گردد.
نایب رئیس كمیته تخصصی تلفن همراه ایران اضافه كرد: برای بهبود شرایط بازار موبایل باید انحصار شكسته شود تا همه شركتها بتوانند برندهای مختلف گوشی تلفن همراه را وارد بازار كنند و برندهای ارزانتر را هم به فروش برسانند.
وی افزود: در این شرایط اگر دولت قادر به تامین ارز برای فروشندگان گوشی تلفن همراه نیست پیشنهاد می نماییم كه بازار را رها كرده و اجازه دهد واردكنندگان با همان نرخ ارز آزاد به قیمت هشت هزار تومان گوشی تلفن همراه را وارد و عرضه كنند.
اكبری اظهار داشت: وقتی همه گوشی های تلفن همراه را با احتساب قیمت ارز آزاد در بازار به فروش برسانند، با اینكه قیمت گوشی افزایش می یابد اما در نهایت رقابت برای فروش بین عرضه كنندگان 'مقیاس تعیین نرخ' خواهد بود و مردم گوشی را می خرند كه ارزانتر باشد.
وی اضافه كرد: هم اینك حدود 80 هزار نفر به صورت مستقیم در بازار گوشی تلفن همراه در سطح كشور فعال می باشند كه با احتساب نیروهای غیرمستقیم كل اشتغال در این بخش به 500 هزار نفر می رسد.
7489/1858


1397/04/16
21:01:43
5.0 / 5
4673
تگهای خبر: ارز , بازار , شركت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان