رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی:

پتروشیمی ها گران كردند، مواد شوینده گران نمی گردد

پتروشیمی ها گران كردند، مواد شوینده گران نمی گردد یاری كالا: نوسانات اخیر بازار باعث شد صنایع مختلف به فكر افزایش قیمت محصولات خود بیفتند، اما رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران درباره مبحث قیمت گذاری محصولات شوینده و بهداشتی می گوید این محصولات گران نمی شوند و باید منتظر وضعیت نهایی بازار باشیم.



به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، در هفته های اخیر خیلی از صنایع به خاطر نوساناتی كه در بازار ارز به وجود آمد، بهانه ای به دست آوردند تا قیمت محصولات خویش را بالا ببرند كه همچون آنها نحوه برخورد عرضه كنندگان لوازم خانگی با بازار بود كه علی رغم اینكه از جانب اتحادیه عرضه كنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت این محصولات به سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان عرضه شده بود كه پاسخ مثبت دریافت نكرد، برخی فعالان بازار لوازم خانگی خودسرانه اقدام به افزایش قیمت ها كرده اند. اما حالا محصولات دیگری هم هستند كه به نظر می رسد تاثیرپذیری آنها از نوسانات ارز بیشتر و سریع تر بوده كه بنا بر ضوابط تعیین شده هنوز اقدامی در این رابطه انجام نداده اند.

در این رابطه صنایع شوینده و آرایشی- بهداشتی به خاطر اینكه به شكل روزانه مورد استفاده مردم قرار می گیرند، تاثیرپذیری آنها از اتفاقات روز بازار نسبت به صنایع دیگری مانند لوازم خانگی بیشتر بوده كه در مورد نحوه عملكرد این صنایع بختیار علم بیگی- رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران- می گوید تابحال برنامه افزایش قیمتی برای محصولات صنایع شوینده وجود نداشته است.

پتروشیمی ها محصولاتشان را با ارز آزاد می فروشند

وی درباره میزان ارزپذیری محصولات صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی اظهار نمود: مواد اولیه ایرانی با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه بوده اند و می توان گفت موادی كه از سوی پتروشیمی ها مانند پلیمرها تحویل می گرفته ایم، افزایش قیمت داشته كه هزینه های تولید را بالا برده است.

علم بیگی ادامه داد: یكی از مسائلی كه تولید مشكل كرده است، عدم عرضه مواد اولیه به قیمت دلار مصوب یعنی ۴۲۰۰ تومان است و به نظر می رسد پتروشیمی ها نحوه فروش خویش را بر پایه ارز آزاد قرار داده اند و با همان قیمت غیررسمی كه بیش از ۵۰۰۰ تومان است، معامله می كنند.

رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با اشاره به عملكرد دیگر انجمن های تولیدی مانند لوازم خانگی در بازه زمانی فعلی بازار اظهار داشت: وضعیت بازار محصولات شوینده با لوازم خانگی قابل مقایسه نیست، چراكه لوازم خانگی كالای ضروری نیست و زمان اثرگذاری قیمت ارز روی آنها طولانی مدت تر از محصولاتی مانند صنایع بهداشتی است.

وی اضافه كرد: این درحالی است كه بر مبنای تعریف های انجام شده محصولات شوینده استراتژیك به حساب می آید و با وجود اینكه از پیش از این تحولات و حتی پیش از آغاز سال ۱۳۹۷ نیاز به افزایش قیمت محصولات شوینده وجود داشته، اما به جهت اینكه مردم در فشار اقتصادی ان هم در بازه زمانی پیش از عید قرار نگیرند، اقدام به افزایش قیمت نكردیم.

علم بیگی با اشاره به وضعیت فعلی بازار و برنامه این انجمن برای سال آینده اظهار داشت: متاسفانه با وضعیتی كه بازار دارد، فعلا در بلاتكلیفی به سر می بریم و باید منتظر باشیم تا ببینیم چه تصمیماتی در این حوزه گرفته می گردد و با وجود اینكه تولیدكنندگان تمایل به افزایش تولید دارند، بازارهای صادراتی به آن قوتی كه باید وجود ندارد و فقط كسانی توان صادرات دارند كه محصولات خویش را به كشورهای عراق و افغانستان كه تبادلات مالی نزدیك به ریال دارند، می فرستند یا به صورت تهاتر به بازرگانانی كه محصولات دیگری مثل میوه را به كشور وارد می كنند، جنس می فروشند.




1397/02/09
00:03:26
5.0 / 5
5239
تگهای خبر: ارز , افزایش قیمت , بازار , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان