احتمال انحلال سازمان تجارت جهانی!

احتمال انحلال سازمان تجارت جهانی! یاری كالا: یك كارشناس اقتصادی اظهار داشت: عملكرد ضعیف مسئولین سازمان تجارت جهانی (WTO) و بی اعتنایی قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان به قوانین این سازمان و از همه مهمتر عدم تحقق اهداف آن طی ۲۳ سال گذشته، همگی مبین این واقعیت تلخ است كه ریشه های این سازمان سست شده و در نتیجه نابودی و انحلال سازمان تجارت جهانی محتمل است.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، محمدرضا سبزعلیپور در نشستی اظهار نمود: هرچند كه هیچكس نمی تواند دقیقاً اعلام نماید كه هدف، نقشه و حركت بعدی ترامپ برای آینده اقتصاد آمریكا و دیگر كشورهای جهان چیست اما این واقعیت را به خوبی می دانیم كه جنگ تجاری دو كشور چین و آمریكا برای تعدادی از كشورهای جهان كه با این دو ابرقدرت مراوده اقتصادی دارند عواقب منفی خواهد داشت.
وی نسبت به بی توجهی بعضی از كشورهای عضو WTO به قوانین سازمان تجارت جهانی و همینطور آغاز جنگ تجاری ترامپ ضد چین و مقابله به مثل مقامات چینی برضد آمریكا واكنش نشان داد و اظهار داشت: سازمان تجارت جهانی World Trade Organization كه اصطلاحاً (WTO) نامیده می گردد در سال ۱۹۹۵ شكل گرفت و در حقیقت جایگزین موافقتنامه عمومی تعرفه وتجارت General Agreement on Tariff and Trade شد كه اصطلاحاً (GATT) نامیده می شد كه بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شده بود.
وی اضافه كرد: سازمان تجارت جهانی (WTO) یك سازمان بین المللی اقتصادی می باشد كه وظیفه آن سیاستگذاری در زمینه‌ی تعرفه و تجارت و همینطور اعمال مجازات برضد كشورهای عضو خاطی است. در اصل این سازمان قوانین تجارت را در جهان تنظیم و اختلافات تجاری و تعرفه ای بین اعضا را حل و فصل می كند. اعضای سازمان تجارت جهانی كشورهایی هستند كه هر یك موافقت تمامی كشورهای عضو را برای حضور خود در (WTO) كسب كرده و موافقتنامه های این سازمان را امضا كرده اند. مقر سازمان تجارت جهانی در شهر ژنو سوئیس بوده و تابحال ۱۶۴ كشور عضو رسمی این سازمان شده و ۲۳ كشور هم عضو ناظر WTO هستند. در ضمن آخرین كشوری كه به عضویت رسمی این سازمان درآمده، كشور افغانستان بوده و كشور ایران هم از پنجم خرداد سال ۱۳۸۴ عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است.
علیپور خاطرنشان كرد: قرار بر این بود تا با آغاز فعالیت سازمان تجارت جهانی، روند جهانی شدن در دنیا شدت گرفته و دهكده جهانی (Global Village) هم متولد شود؛ یعنی جهانی كه در آن، وجود مرزهای سیاسی و جغرافیایی كشورها دلایلی برای تولید همكاری تلقی شوند نه خطوط تمایز و جدایی؛ اما با وجود عضویت ۱۶۴ كشور جهان در این سازمان و در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد حجم تجارت بین الملل در دستان خود و دیدن و شنیدن خبرهای مختلف از روند جهانی شدن در زمینه های مختلف در رسانه های دیداری و نوشتاری، ظاهرا چنین به نظر می رسد كه سازمان تجارت جهانی هنوز به اهداف مورد نظر خود نرسیده و برعكس روز به روز از آن هدفها هم دورتر می گردد.
وی در ادامه تصریح كرد: در تاسیس این سازمان، اهدافی برای آن تعریف شده كه نه تنها غالب این هدفها محقق نشده بلكه اغلب كشورهای عضو ارزش و اهمیتی به این اهداف قائل نبوده و متأسفانه وضعیت جهان از بابت موارد ذكر شده در اهداف سازمان تجارت جهانی روز به روز بدتر هم شده است.
به گفته او اهدافی كه در بدو تأسیس برای سازمان تجارت جهانی تعریف شده شامل ˮرشد و ترویج تجارت در جهت كاهش فقر و ارتقای سطح زندگی مردم كشورهای عضوˮ، ˮبهره برداری از تجارت بعنوان بخشی از یك استراتژی دراز مدت ضد گرسنگی و تأمین اشتغال كامل در كشورهای عضوˮ، ˮتوسعه تولید و تجارت و بهره وری بهینه از منابع جهانیˮ، ˮدستیابی به توسعه پایدار با بهره برداری بهینه از منابعˮ، ˮموفقیت در رشد تجارت و حفظ محیط زیستˮ، ˮافزایش سهم كشورهای در حال توسعه و كمتر توسعه یافته از رشد تجارت بین المللیˮ و ˮتوسعه گردشگریˮ است.
این كارشناس اقتصادی ادامه داد: با این حال اهداف، توقع بر این بود تا كشورهای عضو سازمان، بخصوص كشورهای پیشرفته و ابرقدرت های صنعتی جهان به این اصول و اهداف پایبند باشند تا دیگر كشورهای جهان را برای ورود به دهكده جهانی به درستی رهبری كنند اما طی دهه گذشته بخصوص طی روزهای جاری خبرهای متعددی از تخلفات و تخطی اعضا از قوانین (WTO) به گوش می رسد؛ به صورتی كه فلان كشور جهت توسعه و افزایش حجم صادرات خویش هنوز مبادرت به دامپینگ می كند یا فلان كشور عضو، رفتارهای تبعیض آمیزی با دیگر كشورهای تازه ملحق شده دارد یا این كه فلان كشور قوانین تعرفه ای را رعایت نمی كند و دهها مورد دیگر. با این اوصاف، اوضاع قابل قبولی در سازمان فوق حاكم نیست.
سبزعلیپور خاطرنشان كرد: با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و به دست گرفتن سكان هدایت قوه مجریه ایالات متحده آمریكا (یعنی بزرگترین اقتصاد جهان)، به مرور نشان داد كه چندان پایبند به قوانین جهانی نیست و همانند كودكی بازیگوش، هر طور كه دلش میخواهد با جهان، شركای آمریكا و سازمان های بین المللی بازی می كنند؛ از همین رو بعد از ورودش به كاخ سفید، اوضاع آمریكا، كشورهای جهان و سازمانهای بین المللی را به هم ریخته و ناامنی را به سراسر جهان تسری داده است.
به گفته وی خروج آمریكا از چند پیمان، معاهده و سازمان بین المللی از شاهكارهای ترامپ بعد از به قدرت رسیدنش بوده كه مهمترین آنها، خروج از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس بود. این در شرایطی است كه آمریكا یكی از بزرگترین كشورهای آلاینده محیط زیست جهان است؛ هرچند كه یكی از اهداف سازمان تجارت جهانی، حفظ محیط زیست است اما خروج بزرگترین اقتصاد جهان از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس و بی توجهی به حفظ محیط زیست خبر خوشی برای جهان و سازمان تجارت جهانی نیست چون تضعیف ساختار و بنیه (WTO) را به دنبال دارد.
او در ادامه به عملكرد سوال برانگیز روزهای اخیر ترامپ اشاره نمود و اظهار داشت: ترامپ با بی توجهی به هشدارهای چین در خصوص اینكه آغاز جنگ تجاری به سود هیچ كس نیست، جنگ تجاری تازه ای را شروع كرد. رئیس جمهوری آمریكا باوجود مخالفت اغلب اطرافیان خود به نماینده تجاری خویش دستور داد تا با تهیه فهرست كالاهای چینی برای اعمال تعرفه های جدید، اقدام تجاری ضد پكن را آغاز كند.
وی اضافه كرد: ترامپ به نماینده تجاری خود دستور داده تا فهرست این كالاها را كه بیش از۶۰ میلیارد دلار از واردات سالانه آمریكا از چین را تشكیل می دهند، منتشر كند كه عمده این كالاها را فولاد تشكیل می دهد. كاخ سفید اعلام نموده كه چین برای تولید این كالاها از طریق های نادرستی به فناوری آمریكا دست یافته است. همینطور به همین بهانه چین را متهم كرده كه سبب از بین رفتن ۶۰ هزار كارخانه و ۶ میلیون شغل در آمریكا شده است؛ بنابراین با این بهانه به سازمان تجارت جهانی بی اعتنایی كرده و قوانین آن سازمان را علناً زیر پا گذاشته و جنگ تجاری خویش را شروع كرده است.
علیپور اظهار داشت: در پاسخ به عملكرد ترامپ و آغاز جنگ تجاری آمریكا ضد چین، مقامات ارشد چین هم مقابله به مثل كرده و در واكنش به افزایش تعرفه‌ی فولاد و آلومینیوم آمریكا، تعرفه هایی تا ۲۵ درصد بر ۱۲۸ قلم كالا و محصولات وارداتی از آمریكا اعمال كردند. این تعرفه ها كه شامل محصولاتی به ارزش حدود سه میلیارد دلار می گردد از روز گذشته ضد آمریكا اعمال شد. با آغاز جنگ تجاری بین آمریكا و چین، رفته رفته برخی دیگر از كشورهای صنعتی جهان هم به این تنش ورود پیدا می كنند و با جانبداری از طرفین دعوا، خواسته یا ناخواسته خویش را درگیر كرده و هیزم این آتش را شعله ورتر خواهند كرد. در واقع تنش این دو قدرت برتر اقتصادی جهان بطور قطع دارای عواقب نگران كننده ای برای جهان خواهد بود و چه بسا اقتصاد سایر كشورهای جهان را هم با خطر مواجه كند.
وی تصریح كرد: جنگ تجاری آمریكا و چین بدون عواقب نیست و می تواند آسیبهای جدی به بزرگترین اقتصادهای جهان وارد كند. ترامپ با افزایش تعرفه های گمركی برای كالاهای وارداتی از چین، بطور قطع میزان صادرات كالاهای چینی به آمریكا را كاهش خواهد داد و به واسطه این عمل، صادرات چین به آمریكا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سقوط خواهد نمود. بر مبنای این سناریو نرخ رشد اقتصادی سالانه بزرگترین اقتصاد آسیایی هم حدود یك درصد كاهش خواهد یافت.
وی ادامه داد: كاهش واردات محصولات آمریكایی به چین، تا حدودی می تواند اقتصاد آمریكا را هم در كوتاه مدت تحت تاثیر قرار دهد و صادرات آمریكا را چه از نظر حجمی و چه از نظر مبلغ كم كند.
این كارشناس اقتصادی معتقد می باشد كه موضع ترامپ در زمینه اقتصاد می تواند رشد اقتصادی جهان را تهدید كند. تعرفه های تنبیهی آمریكا ضد واردات كالاهای چینی و مكزیكی و سایر كشورها، نمی تواند بیكاری در آمریكا را ریشه كن كند و چه بسا باعث پایین آمدن نرخ اشتغال در آمریكا و دیگر كشورها هم شود كه همین امر با روح اهداف سازمان تجارت جهانی در تضاد است؛ هرچند كه چین هم اكنون بزرگترین شریك اقتصادی آمریكا به حساب می آید.
وی اظهار داشت: هیچ كس نمی تواند دقیقاً اعلام نماید كه هدف، نقشه و حركت بعدی ترامپ برای آینده اقتصاد آمریكا و دیگر كشورهای جهان چیست اما این واقعیت را به خوبی می دانیم كه جنگ تجاری این دو كشور برای تعدادی از كشورهای جهان كه با این دو ابرقدرت مراوده اقتصادی دارند عواقب منفی خواهد داشت، زیرا افزایش تعرفه های این دو كشور باعث خواهد شد تا از این پس واردات كالاهای خاص و اقلام مورد اشاره، گران تر تمام شود و در نتیجه كالاهای تولید شده با این كالاهای گران، محصولات صادراتی به كشورهای دیگر را هم با رشد قیمت مواجه خواهد نمود.
سبزعلیپور ادامه داد: اتفاقات رخ داده در جهان طی روزهای اخیر نقش سازمان تجارت جهانی را كمرنگ تر از گذشته نمایان كرد. حال چنانچه هر یك از طرفین جنگ تجاری یعنی چین و آمریكا بخواهند از همدیگر به سازمان تجارت جهانی شكایت كنند، رسیدگی به این شكایت دست كم یك سال طول می كشد كه در این مدت زمان نسبتا طولانی، نه تنها اوضاع این دو كشور و تنش بین آنها بیشتر خواهد شد بلكه بطور قطع درگیری های دیگری هم بین سایر كشورها به وقوع خواهد پیوست. عملكرد ضعیف و بی تحركی مسئولین سازمان تجارت جهانی و همینطور بی اعتنایی قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان به قوانین این سازمان و از همه مهمتر عدم تحقق اهداف آن طی ۲۳ سال گذشته، همگی مبین این واقعیت تلخ است كه متأسفانه ریشه های این سازمان سست شده و در نتیجه نابودی و انحلال سازمان تجارت جهانی WTO محتمل است؛ مگر اینكه مسئولین این سازمان و مقامات كشورهای عضو در اقدامی عاجل و ضربتی، سازمان تجارت جهانی را مجددا خانه تكانی كرده و بین خود عهد كنند كه به قوانین مصوب آن احترام گذاشته و در جهت تقویت WTO از هیچ كوششی دریغ نكنند؛ در غیر این صورت در آینده ای نه چندان دور باید منتظر انحلال این سازمان بود.
سازمان تجارت جهانی WTO یك سازمان بین المللی اقتصادی می باشد كه كار آن سیاستگذاری و وضع قوانین در زمینه تعرفه و تجارت و اعمال مجازات ضد كشورهای عضو خاطی است و هیچگونه خدماتی به بخشهای غیر دولتی عرضه نمی دهد و فقط دولتها عضو این سازمان می شوند. مقر اصلی سازمان تجارت جهانی WTO در شهر ژنو سوئیس بوده اما مركز تجارت جهانی WTC كه مقر آن در نیویورك است برعكسِ سازمان تجارت جهانی، وضع قوانین نمی كند بلكه بسترساز فعالان اقتصادی بوده و فقط خدمات بازرگانی عرضه می دهد. در اصل تمام خدمات بازرگانی كه یك تاجر یا فعالان اقتصادی نیاز دارند توسط مركز تجارت جهانی به آنان عرضه می گردد. مركز تجارت جهانی نیازهای فعالان اقتصادی را تأمین و برای آنان بستر فعالیت فراهم می كند. مركز تجارت جهانی ایران در سال ۱۳۷۵ رسماً به عضویت اتحادیه مراكز تجارت جهانی WTCA درآمده است.



1397/01/14
14:06:32
5.0 / 5
4853
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان