جشنواره بازار، نبض تپنده نوروز در ملایر

جشنواره بازار، نبض تپنده نوروز در ملایر یاری كالا: همدان- بوی نوروز حال بیش از پیش به مشام می رسد؛ آیین و سنتی مختص ایرانی ها و فارسی زبانان كه هر سال در آستانه سال نو، بازارش داغ می گردد و مردم بیشتر در تب و تاب خریدهای نوروزی قرار می گیرند.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا، نوروز باستانی كه در جای جای ایران زمین سنتی فراموش نشدنی و نمادی از آمادگی مردم برای استقبال از سالی نكو است، حالا در ملایر رنگ و لعابی دیگر گرفته و چهره ای نو از شهر به وجود آورده است.
در این تب و تاب، بازار خریدهای نوروزی در سنتی ترین و قدیمی ترین مكان ملایر داغ است و گویی شهروندان خرید نورزیشان با عبور از بازار سنتی ملایر تكمیل می شود؛ بازاری كه به جا مانده از دوران قاجاریه است و روزانه با حضور هزاران خریدار از داخل و خارج شهر، حكایت از این دارد كه زندگی در جریان است.
بازار ملایر كه 150 سال قدمت دارد، 2 سال است كه به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اصناف و كسبه بازار این شهرستان، به عیدانه فرا رسیدن سال نو جشنواره بازار برگزار می گردد و به خریدهای نوروزی رمقی چندین برابر می بخشد.
شالوده این بازار كه توسط شیخ الملوك به صورت راسته ای طبیعی كه به مسجد جامع یا مسجد شیخ الملوك ختم شده، پایه گذاری شده و در گذشته مركز تجاری شهر بوده و عملكرد خویش را تابحال حفظ نموده است.
بازار ملایر كه همچون بازارهای سایر نقاط كشور مركز عمده فعالیت های تجاری و اقتصادی شهر است، حال با ایده خوب مسئولان این شهر با برگزاری جشنواره در راسته های مختلف بازار، نبض تپنده نوروز و خریدهای نوروزی شده و خریداران را بیشتر به سمت خود می كشاند.
با توجه به نزدیكی و همجواری بازار ملایر به میدان اصلی شهر، این منطقه از شهر همواره از رونق بالایی برخوردار می باشد و همین امر باعث رجوع مستمر مردم از شهرها و روستاها برای تهیه كالاهای مورد نیاز شده و در آستانه نوروز برگزاری جشنواره ای از جنس مردم، شوق آنان را برای رونق دادن به این نقطه مهم و تاریخی شهر دو چندان كرده است.
بازار ملایر شامل 2 راسته است كه بازار اصلی از یك راسته طویل شمالی- جنوبی و یك راسته فرعی شرقی - غربی تشكیل شده و محل تقاطع این 2 راسته بازار را چهارسو (چهار سوق) می نامند كه گنبدی زیبا و بزرگ آن را پوشش داده است و 411 باب مغازه در این مركز تجاری و سنتی شهر فعالیت می نمایند.
چهار فضای خالی در چهار گوشه گنبد وجود دارد كه از آن برای پنجره تهویه هوا استفاده می گردد و از خصوصیت های معماری بازار ملایر به وجود برف انداز در شرق راسته اصلی بازار می توان اشاره نمود، همینطور جهت راسته اصلی بازار شمالی به جنوبی است كه این امر مانع از وزش مستقیم باد می گردد.
راسته شیخ الملوك، بازار خان، بازار مهرعلیخان، بازار كفاش ها، بازار سوخته، سرای میر فتاح، سرای خان، چهار سو بزرگ، چهار سوی كوچك و زورخانه بابك كه در گذشته تیمچه بوده، از قسمت های مختلف مجموعه بازار ملایر به حساب می آید كه یكی از نقاط مهم تاریخی و سنتی ملایر در جذب گردشگران و مسافران بویژه در روزهای نوروز است.
برگزاری جشنواره بازار به صورت قطع می تواند جذابیت ها و سبك معماری ایرانی بازار ملایر را به مسافران و گردشگران معرفی كند؛ سبك معماری كه پیرو معماری اصیل و سنتی ایران همچون بازارهای دوران زندیه و صفویه بویژه بازار وكیل شیراز و با همان الگوها تولید شده است.
مكانی تاریخی كه معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه ملایر آن را یك سند پرارزش هویتی و تاریخی برای مردم این شهرستان می داند و علاوه بر جایگاه اقتصادی آن و مكانی برای تبادلات اجتماعی و فرهنگی، نگهداری، معرفی و حفاظت از بازار ملایر را یك لزوم عنوان می كند.
محمد حامدی نژاد اقدام اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر را در برگزاری جشنواره بازار قابل تقدیر دانست و اضافه كرد: این جشنواره های محلی باید در جهت معرفی داشته ها و توانمندی های شهرستان و تقویت تعامل و همكاری بین اركان مدیریت و توانمندسازی جوامع محلی گسترش یابد.
وی ادامه داد: سال جاری جشنواره های متعددی همچون جشنواره گیلاس، شیره پزی مانیزان، جشنواره انگور و خوشه برتر و جشنواره ملی مبل و منبت در ملایر برگزار گردید كه گامی مهم برای معرفی و شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های ملایر در حوزه های مختلف است.
حامدی نژاد با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بازار سنتی ملایر اظهار داشت: مكان های تاریخی و طبیعی ملایر باید در غالب جشنواره های مختلف بویژه در روزهای نوروز به مسافران و گردشگران معرفی شود.
وی توانمندی ها و شاخصه های تاریخی و طبیعی ملایر را برند این شهرستان عنوان و بیان كرد: امیدواریم با برگزاری جشنواره های مختلف شاهد شكوفایی و معرفی بیشتر ظرفیت های این شهرستان به سایر نقاط كشور باشیم و ملایر در آینده به شهر جشنواره ها تبدیل گردد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر هم با اشاره به اینكه بازارهای سنتی از گذشته مركز اصلی تجارت و خرید و فروش در شهرها به شمار می روند، هدف از برگزاری جشنواره بازار را رونق بخشی بیشتر به كسب و كار و جلب توجه مردم به بازار ملایر اعلام نمود.
ابراهیم جلیلی ادامه داد: سال قبل اولین جشنواره بازار در زورخانه بابك واقع در بازار ملایر برگزار گردید كه امسال دومین جشنواره با هدف جذب بیشتر مردم به این نقطه تاریخی شهر با همكاری اتاق اصناف، همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) در راسته بازار رضا(ع) سرای مهدی برگزار گردید.
وی اظهار نمود: در دومین جشنواره بازار برنامه هایی همچون نمایش آیینی، موسیقی سنتی، مولودی خوانی و مرشد خوانی را با هدف تولید فضایی شاد و بانشاط و جلب توجه مردم به بازارهای سنتی شاهد بودیم.
جلیلی اظهار داشت: بازار ملایر همانند سایر بازارهای ایران همچون بازار خوی، كاشان، تبریز، همدان و وكیل شیراز، به شیوه خطی و ارگانیك یا به عبارتی اندامی احداث شده و دارای 2 ورودی اصلی یكی در شمال (بازار سوخته) و دیگری در جنوب (خیابان بروجرد) است.
وی با اشاره به اینكه پوشش بازار ملایر با طاق ضربی و بین هر طاق ضربی حجره ای واقع شده است، بیان كرد: با عنایت به توسعه روز افزون شهر و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی، افراد خیر و نیكوكاری همچون مهر علیخان، ابوالقاسم نوری و میرفتاح نسبت به گسترش و توسعه بازار اقدام نمودند و قسمت های دیگری توسط شیخ الملوك به هسته اولیه بازار افزوده شد.
به گزارش یاری كالا به نقل از ایرنا، بازار سنتی ملایر حدود 150 سال قدمت دارد و در سال 1355 با شماره 3.1286 در لیست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
تاكنون 340 اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده كه از این تعداد 200 اثر آن در لیست آثار ملی ثبت شده است.
7528/2090


1396/12/27
12:00:37
5.0 / 5
4994
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان