اخبار مهم اقتصادی

اخبار مهم اقتصادی به گزارش یاری كالا با وجود اینكه امروز (جمعه) بازار آزاد تعطیل بود و به نظر نمی رسید دلار و طلا خبرساز شوند، چندی طول نكشید تا امروز هم بدون خبر مهمی از دلار و طلا نگذرد، چراكه بعد از گمانه زنی های مختلف نهایتا اعلام گردید نرخ ۳۵۰۰ تومانی برای دلار در بودجه ۹۷ در نظر گرفته شده و طلای جهانی هم كه مستقیما در بازار داخلی اثرگذار است، با ریزش ۱۳ دلاری مواجه شده كه می توان كاهش قیمت طلا و سكه در بازار حبابی ایران را هم برای هفته پیش رو متصور شد.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، بعد از چند روز تعطیلی و كسادی بازارهای بورس، طلا و ارز، مهم ترین خبری كه امروز در بخش اقتصادی اعلام شد، مربوط به نهایی شدن نرخ های دلار و نفت در بودجه ۹۷ بود كه مقرر است پس فردا ( ۱۹ آذرماه) تقدیم مجلس شود؛ نرخ هایی كه تقریبا نهایی شده و تعیین كننده چگونگی وضعیت اقتصادی دولت در سال آینده است. بر این اساس قیمت هر دلار برای تبدیل درآمدهای نفتی به ریال حدود ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده كه ۳۰ تومان كمتر از نرخ فعلی مركز مبادلات ارزی و ۷۰۰ تومان كمتر از نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار موجود در بازار آزاد است. همینطور برای فروش هر بشكه نفت هم قیمت ۵۵ دلاری تعیین شده كه تقریبا سه دلار كمتر از نرخ فعلی فروش هر بشكه نفت است.
خیال كارمندان راحت شد!
اما خبر مهم دیگر مربوط به حقوق كارمندان دولت بود كه قرار شده در سال آینده ۱۰ درصد به آن اضافه شود. البته افزایش حقوق كارمندان ماجراهای متفاوتی را سپری كرد و ابتدا میزان افزایش حقوق تا پنج درصد پیش بینی و گفته شد فقط دستگاه هایی كه بودجه اشان را بر اساس بودجه ریزی مبتنی بر عملكرد تهیه می كنند می توانند تا ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند. همینطور نوبخت معتقد بود با عنایت به اینكه در سال آینده تورم كمتر از ۹ درصد خواهد بود، میزان افزایش حقوق بالاتر از حد تورم تعیین نخواهد شد. اما بالاخره بعد از گمانه زنی های متعدد، هزینه های جاری در لایحه بودجه ۹۷ با افزایش ۱۰ درصدی حقوق كاركنان بسته شد.
پردرآمدهایی كه امسال قسر در رفتند!
همچنین غربالگری یارانه بگیران و حذف پردرآمدها در بودجه نادیده نمانده و طبق آنچه تابحال جمع بندی شده، تغییراتی در رابطه با قانون هدفمندی یارانه ها صورت گرفته كه با سال های قبل متفاوت است. قرار شده در بودجه ۹۷ برپایه قانون برنامه ششم عمل شود؛ بنابراین باید منتظر تعیین تكلیف یارانه بگیران در سال آینده باشیم.
ردپای دولتی ها یا پرندگان مهاجر!
امروز همینطور ایسنا در گزارشی علت گرانی بی سابقه تخم مرغ را كه به شانه ای ۱۵ هزار تومان و دانه ای ۶۰۰ تومان رسیده است، بررسی كرد. البته در این پرس و جو نهایتا مشخص نشد كه مسئولان سازمان حمایت زمینه گرانی تخم مرغ را فراهم نموده اند یا پرندگان مهاجر كه با خود هر ساله بیماری آنفلوآنزاری مرغی را می آورند!؟ ولی در نهایت وعده داده شد كه با توزیع تخم مرغ دولتی طی روزهای آینده این محصول پر مصرف ارزان شود.
نانوایان و میوه فروشان بازهم اول شدند؛ البته در گلایه مردمی!
همچنین در خبر دیگری اعلام گردید كه همچون قبل نانوایی ها، میوه فروشی ها، فروشگاه های لباس و تعمیرگاه ها در صدر شكایات مردمی سازمان حمایت هستند و ۱۳. ۷۵ میلیارد تومان تخلف اصناف فقط در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم ثبت شده و ۱۳. ۱۲ میلیارد تومان كالای قاچاق در این مدت توقیف شده است.
مراوده با عربستان، اندك و باواسطه
و اما در مورد رابطه تیره اقتصادی میان ایران و عربستان هم رسما اعلام گردید كه هیچ گونه مراوده مستقیمی با این كشور نداریم. به قول رییس سازمان توسعه تجارت، اگر كالایی به عربستان صادرات شود بسیار جزئی و با استفاده از كشورهای واسطه است و واردات كالا از عربستان هم بر مبنای همین شرایط و با استفاده از كشورهای واسطه انجام می گردد. البته طبق آنچه گفته شده ایران هیچگونه محدودیتی در كار با كشورهای همسایه قائل نیست اما گاهی كشورهای دیگر هستند كه محدودیت هایی در این خصوص وضع می كنند.
باز هم پرداختی و باز هم گله از بی پولی!
پرداخت وام به صنعتگران به اسم رونق تولید خبر خوبی طی ماه های اخیر بود؛ تسهیلاتی كه از ابتدای طرح تا نیمه آذر امسال به بنگاه های تولیدی كوچك و متوسط پرداخت شده است. بر این اساس نزدیك به ۱۷ هزار واحد به بانك معرفی شده و ۱۲ هزار و ۳۹۷ میلیارد تومان برای آن ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این ۷۳۴۶ واحد تولیدی هم پیش از این ۵۶۵۷ میلیارد تومان دریافت كرده اند اما این میزان پرداختی گویا جوابگوی صنایع راكد كشور نیست و همچنان تولیدكنندگان گله مند هستند و می گویند در آستانه ورشكستگی اند!
خبر خوب برای استارتاپ ها
همچنین امروز ایسنا تاثیر طرح شبكه ملی اینترنت را كه چندی پیش فازهای یك، دو و سه آن رونمایی شد، بررسی نموده است. بر این اساس تعرفه دسترسی به پهنای باند باعث تمایز تفكیك ترافیك داخلی از ترافیك بین المللی در شبكه ملی اطلاعات می گردد و این كاهش در هزینه ها، دسترسی های ملی را برای مردم كم هزینه تر می كند. همینطور با راه اندازی این مراكز تعرفه سرویس های داخلی به میزان یك سوم سرویس های بین المللی محاسبه می گردد و بستری برای كسب وكارهای نوپا و استارتاپ ها خواهد بود؛ چراكه استارتاپ ها می توانند محصولات خویش را با استفاده از اگریگیتورها در این سامانه عرضه كنند.
صادرات گاز طبیعی به عراق بیشتر می شود
و در آخر صادرات گاز طبیعی ایران به عراق كه بعد از وقفه چند ساله، اوایل امسال از سر گرفته شد، قرار شده افزایش یابد. این صادرات با موافقت دولت عراق از ایران به استان مرزی شرقی دیاله این كشور صورت می گیرد.


 

1396/09/17
23:48:16
5.0 / 5
4756
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان