پس از مخالفت ضمنی رئیس جمهور

افزایش قیمت نان چه می گردد

افزایش قیمت نان چه می گردد یاری كالا: بعد از گذشت چند ماه از درخواست نانوایان برای افزایش قیمت نان و تصویب و ابلاغ نرخ های جدید، رئیس جمهور با این مصوبه مخالفت و آن را متوقف كرد. حالا بعد از اظهارات شب گذشته روحانی در تلویزیون مشخص نیست سرنوشت قیمت نان چه می گردد و تكلیف نرخ های جدید چیست؟


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، از سال قبل درباره افزایش قیمت نان گمانه زنی هایی صورت گرفته بود و مسئولان مختلف از جمله معاون وزیر جهاد كشاورزی و مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی اعلام نمودند كه تا نیمه سال جاری قیمت نان افزایش پیدا نمی نماید. البته قاسم زراعتكار – رییس اتحادیه نانوایان سنتی – هم پیش از ماه رمضان اعلام نمود كه قیمت انواع نان از سال ۱۳۹۳ تابحال تغییری نكرده است، اما با عنایت به افزایش هزینه های تولید، آنالیز قیمت جدیدی را برای دستگاه های متولی ارسال كرده ایم و اگر بخواهیم قیمت را افزایش دهیم و مجوزی برای آن دریافت كنیم، نرخ های جدید بعد از ماه مبارك رمضان اعمال می گردد.

پس از ماه رمضان امسال هم صحبتی از افزایش قیمت نان نشد و همه دستگاه های متولی بیشتر به مساله كیفیت نان در ایران اشاره كردند تا جایی كه نانوایان هم صدایشان درآمد و پایین بودن كیفیت نان را به بی كیفیتی گندم داخلی نسبت دادند و در این میان وزارت جهاد كشاورزی هم پاسخ آنها را داد و یزدان سیف - مدیر عامل شركت بازرگانی دولتی- در این باره اظهار داشت: برپایه آزمایش های انجام شده پروتئین گندم امسال یك تا یك و نیم درصد افزایش یافته و با آنكه در سال ۱۳۹۶ واردات گندم نداشته ایم، كیفیت نان ایرانی از نمره ۸۲ به ۸۴ بیشتر شده است كه ثمره زحمات معاونت زراعت وزارت جهاد كشاورزی است.

كار كیفیت گندم به جایی رسید كه وزیر بهداشت درباره آن هم اظهارنظر كرد و اظهار داشت: نمك نان ایرانی سه برابر حد مجاز است و وقتی به نانوا می گوییم چرا از نمك سفید استفاده می كنید می گوید آردی كه در اختیار من قرار می دهند مناسب نیست. ازاین رو باید گندمی وارد كنیم تا نانوا نان خوبی به مردم عرضه كند، چون كه اگر مشكل نان حل شود از بروز بعضی از بیماری ها پیشگیری می گردد.

این كشمكش ها و تناقض گویی ها تا جایی ادامه پیدا كرد كه مسئولان مختلف جهاد كشاورزی از آقای وزیر تا دیگر معاونان در این باره صحبت كردند و بی كیفیتی نان را به طور كلی رد كردند.

بالاخره با تصویب ستاد تنظیم بازار و اعلام نرخ های جدید قرار شد تا از اول آذرماه قیمت انواع نان 15 درصد افزایش یابد كه دقیقا در همین تاریخ نرخ های جدید نان هم از جانب اتاق اصناف ایران كه متولی تعیین قیمت در پایتخت بود اعلام شد، اما كار به اینجا ختم نشد و در چهارم آذرماه خبر از منتفی شدن افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی آمد و مسئولان اتاق اصناف اعلام نمودند كه این تصمیم با مخالفت رئیس جمهور گرفته شده است به گونه ای كه حسین درودیان – مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف – دراین باره به ایسنا اظهار داشت: طبق صحبت های رئیس جمهور افزایش قیمت نان متوقف شده و قرار است تصمیمات بیشتر در این زمینه در جلسات آتی ستاد تنظیم بازار گرفته شود.

اما رئیس جمهور شب گذشته تلویحا اعلام نمود كه با افزایش قیمت نان در شرایط كنونی مخالف است. البته وی با اشاره به تصمیم اتحادیه خبازان در خصوص افزایش قیمت نان اظهار نمود: من با تصمیمی كه در این زمینه اتحادیه و بعضی از ستادها گرفته بودند، مخالفت كردم چون مطالعات كافی در این زمینه نشده بود اما در مجموع آنچه كه برای ما مهم است مردم در نیازمندی های روزمره خود با گرانی های ناگهانی مواجه نشوند چراكه این گرانی ها برای مردم قابل تحمل نیست.

روحانی با تاكید بر اینكه هدف ما افزایش كیفیت ها است، اظهار داشت: كیفیت به این معنا نیست كه نانی خام تر یا برشته تر است بلكه به این معناست كه آن نان ارزش غذایی كافی را داشته باشد و تركیب گندم ها مناسب باشند. هم اكنون از جانب دولت حمایت های مختلفی در زمینه گندم و نان می گردد.

حالا با این اظهارات رسمی و آشكار رئیس جمهور باید دید كه تكلیف قیمت نان چه می گردد و چه نرخ هایی در آینده برای انواع نان اعمال می گردد یا آنكه اصلا دولت بنایی برای افزایش قیمت نان دارد یا آنكه می خواهد خودش با افزایش سوبسید یا با استفاده از دیگر روش های حمایتی قیمت نان را به نفع نانوایان و مردم ثابت نگه دارد؟



 

1396/09/08
23:40:04
5.0 / 5
4910
تگهای خبر: افزایش قیمت , بازار , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان