سالنامه اقتصاد ۱۴۰۲،

افتتاح بزرگراه منجیل - رودبار و باز شدن گره ترافیکی شمال کشور

افتتاح بزرگراه منجیل - رودبار و باز شدن گره ترافیکی شمال کشور یاری کالا: بزرگراه منجیل - رودبار که حلقه مفقوده بزرگراه قزوین- رشت بود و عمری بیش از 12 سال داشت، بالاخره در سال 1402 راه اندازی شد تا گره ترافیکی این منطقه از شمال کشور حل شود.


به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، بزرگراه منجیل-رودبار باقی مانده بزرگراه قزوین-رشت است که به سبب شرایط خاص خود با برخورداری از تونل ها و پل های زیاد، به زعم مسئولان یکی از پیچیده ترین و سخت ترین بزرگراه های کشور محسوب می شود. در عین حال مردم شهرستان رودبار در پیک ترافیک گرفتار مشکلات فراوانی می شوند و اهالی تعدادی از روستاها تا رسیدن به شهر چندین ساعت در ترافیک می مانند و تکمیل هشت کیلومتر بزرگراه منجیل - رودبار از این جهت هم حائز اهمیت می باشد.
بیش از ۱۲ سال از عمر این بزرگراه می گذرد و البته در طول این مدت بارها وعده تکمیل شدن آن از طرف مسئولان مطرح شده است؛ در نهایت در سال ۱۴۰۱، مسئولان شرکت ساخت، تکمیل این بزرگراه را به ۱۴۰۲ موکول کردند؛ وعده ای که بالاخره در ماه پایانی ۱۴۰۲ عملی شد تا این بزرگراه آماده بهره برداری توسط مسافران نوروزی هم باشد.
همان زمان مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- اظهار داشت که پروژه ۸.۲ کیلومتر بود اما منابع تخصیصی آن ۲۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز آن بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان است. او بیان کرد: رییس جمهور اصرار داشتند که ۸.۲ کیلومتر باقی مانده بزرگراه پیش از عید افتتاح شود، برای اینکه مسافرانی که از این محور تردد می کنند همیشه از ترافیک های طولانی در سختی بودند.
هرچند که باند برگشت این بزرگراه فعلا تکمیل نشده است و مسیر برگشت مقرر است در جاده قدیم و داخل شهرها باشد و تکمیل باند برگشت این بزرگراه به پس از تعطیلات موکول شده است. در این خصوص بذرپاش درباره ی مسیر برگشت توضیح داد: یکی از ملاحظات اجتماعی مردم مسیر برگشت بود که کسب وکار مردم منطقه به خطر نیفتد و پروژه توسعه ای مشکلی را ایجاد نکند، پس مسیر برگشت همان مسیر سابق است تا به این صورت هم مردم بومی راضی باشند و هم گره ترافیکی حل شود.
خیراله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- نیز با اشاره به بزرگراه منجیل-رودبار اظهار داشت: این بزرگراه به عنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور بعد از افتتاح بزرگراه شیراز-اصفهان به عنوان طولانی ترین و منطقه دو بزرگراه تهران-شمال به عنوان سخت ترین پروژه های آزادراهی کشور آماده بهره برداری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول بزرگراه های بهره برداری شده تا انتهای سال جاری را ۲۴۲ کیلومتر اعلام نمود و اظهار داشت: بهره برداری از آخرین بخش این آزادراه، سبب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با شروع به کار آن هموطنان در نوروز می توانند به آسانی از این مسیر عبور کنند.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه، اعتبار هزینه شده برای ساخت این بزرگراه را ۲۰ هزار میلیاردریال و ارزش روز آنرا ۵۵ هزار میلیاردریال اعلام و بیان کرد: این بزرگراه به سبب واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوارسازی است و به سبب عبور قسمتی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی هایی همراه بود.
همین طور محمود ملازینل -سرپرست ساخت وتوسعه بزرگراه ها- راه اندازی بزرگراه منجیل-رودبار به عنوان بخش پایانی بزرگراه قزوین-رشت را در دل کوه های البرز یکی دیگر از پروژه های راهسازی قابل توجه کشور اعلام نمود و اظهار داشت: این بزرگراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آنرا پل، تونل و دیوارسازی تشکیل می دهد و باتوجه به کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرح های بزرگ و اساسی کشور شمرده می شود.




منبع:

1403/01/14
09:33:18
0.0 / 5
61
تگهای خبر: ارز , شركت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان