ایجاد انحصار در بازار تایر یاری کالا: اداره کل صمت البرز در نامه ای به وزارت صمت از ایجاد انحصار در بازار تایر و عدم اختصاص کافی تایر از طرف نمایندگی ها و عاملین عمده به صنف خرده فروشان آگاهی داد که سبب گرانی تایر شده است. به گزارش یاری کالا به نقل از مهر، اداره کل صنعت، معدن و تجارت البرز در نامه ای به وزارت صمت با برشمردن ۷ مشکل اساسی بازار تایر، از ایجاد انحصار از طرف شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان آگاهی داد. در این نامه آمده است: با توجه به مشکلات پیش آمده در عرصه توزیع تایر موارد به شرح زیر جهت استحضار و صدور دستور مقتضی درباب پیشنهادات مطرح شده به حضور ارسال می گردد. مشکلات: ۱- فروش سبدی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان که موجب انباشت سرمایه و ضرر و زیان عوامل توزیع شده است. ۲- کاهش عرضه رینگ های پرمصرف (۱۴، ۱۳ و ۱۵) از طرف واحدهای تولیدی که سبب کمبود شدید این کالاها در سطح بازار شده است. ۳- قطعی مستمر و مدام سامانه که موجب سردرگمی کسبه، ایجاد صفوف طولانی و همین طور نارضایتی شهروندان شده است. ۴- عدم اطلاع رسانی بموقع از تصمیمات و در مواردی تغییرات در سامانه جامع تجارت که سبب سردرگمی و عدم امکان پاسخگویی به ارباب رجوع توسط ادارات صمت و واحدهای صنفی؛ به عنوان مثال ثبت شماره برگ سبز خودرو پیش از مکاتبه وزارت متبوع بوسیله عوامل توزیع و فضای مجازی موضوع به کارشناسان ادارات کل صمت اطلاع رسانی شد. ۵- ایجاد انحصار از طرف شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان ۶- عدم محدودیت در فروش مستقیم به مصرف کننده برای واحدهای تولیدی و نمایندگی و عوامل عمده فروش که سبب عدم رغبت به کسب سود مجاز عمده فروشی (۳ الی ۵ درصد) و تشویق اینطور واحدها برای دست یابی به منافع و سود خرده فروشی حداقل به میزان ۱۵ درصد و حتی بالاتر از آن گردیده است. ۷- عدم اختصاص کافی تایر از طرف نمایندگی ها و عاملین عمده تعیین شده به صنف خرده فروشان که سبب ایجاد حاشیه بازار و فروش آن کالا بالاتر از قیمت مصوب و در نتیجه خارج شدن واحدهای صنفی خرده فروش از چرخه توزیع گردیده است. پیشنهادات: ۱- اعلام برنامه تولید به واحدهای فوق الذکر برای رینگ های پر مصرف (۱۴۱۳ و ۱۵) به مقدار نیاز استانها برمبنای برآورد وسایل حمل و نقل شماره گذاری شده در هر استان ۲- ایجاد گروه کشوری در فضای مجازی برای ادارات کل استانها و اطلاع رسانی بهنگام برای مدیران و کارشناسان استانی جهت اتخاذ تصمیمات مناسب ۳- در ابتدا رفع محدودیت و فراهم نمودن شرایط افزایش تعداد نمایندگی و عوامل متقاضی توزیع استانی و شهرستانی از طرف واحدهای تولید کننده و وارد کننده تایر ۴- در صورت عدم امکان اجرای بند فوق (از طریق افزایش تولید یا واردات)؛ مدیریت تامین و توزیع (سهمیه اختصاص یافته تایر به هر استان) بوسیله رفع انحصار و افزایش تعداد عاملین استانی و شهرستانی از طرف واحدهای تولیدی و وارد کننده ۵- اجرای محدودیت فروش مستقیم به مصرف کننده در سامانه برای واحدهای تولیدی نمایندگی های و عوامل عمده فروش تایر و رعایت سیکل عرضه: واحد تولیدی عامل عمده ۶- -فروش واحد صنفی خرده فروش مصرف کننده نهایی و ایجاد زیرساخت و فراهم نمودن بستر مناسب سامانه جامع تجارت برای کالای تایر مانند بستر سایر کالاها در سامانه به عنوان مثال لوازم خانگی و … بمنظور جلوگیری از قطعی های مکرر ۷- تعدیل درصد سود عمده فروشان حداقل به ۵ الی ۷ درصد بمنظور پوشش هزینه های واحد صنفی ۸- تعدیل تدریجی قیمت درب کارخانه برای تایرهای پرمصرف رینگ ۱۳ و ۱۴ بمنظور تشویق تولید کنندگان ۹ - تامین بموقع ارز واردات تایر و مواد اولیه واحدهای تولید کننده و وارد کننده. منبع: یاری كالا 1402/12/05 09:22:18 0.0 / 5 550 تگهای خبر: ارز , بازار , تجارت , تولید این مطلب یاری کالا را می پسندید؟ (0) (0) تازه ترین مطالب مرتبط مجموع کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات به 5 میلیون تن رسید روز پرنوسان بازار سرمایه ضرب شست خریداران سهام به فروشندگان عجول اعلام جدید ترین قیمت نفت ایران از جانب اوپک شرایط و نکات ضروری برای ثبت نام و تبدیل خودرو به گازسوز نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: پرسش: = ۲ بعلاوه ۴