ایجاد انحصار در بازار تایر یاری کالا: اداره کل صمت البرز در نامه ای به وزارت صمت از ایجاد انحصار در بازار تایر و عدم اختصاص کافی تایر از طرف نمایندگی ها و عاملین عمده به صنف خرده فروشان آگاهی داد که سبب گرانی تایر شده است. به گزارش یاری کالا به نقل از مهر، اداره کل صنعت، معدن و تجارت البرز در نامه ای به وزارت صمت با برشمردن ۷ مشکل اساسی بازار تایر، از ایجاد انحصار از طرف شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان آگاهی داد. در این نامه آمده است: با توجه به مشکلات پیش آمده در عرصه توزیع تایر موارد به شرح زیر جهت استحضار و صدور دستور مقتضی درباب پیشنهادات مطرح شده به حضور ارسال می گردد. مشکلات: ۱- فروش سبدی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان که موجب انباشت سرمایه و ضرر و زیان عوامل توزیع شده است. ۲- کاهش عرضه رینگ های پرمصرف (۱۴، ۱۳ و ۱۵) از طرف واحدهای تولیدی که سبب کمبود شدید این کالاها در سطح بازار شده است. ۳- قطعی مستمر و مدام سامانه که موجب سردرگمی کسبه، ایجاد صفوف طولانی و همین طور نارضایتی شهروندان شده است. ۴- عدم اطلاع رسانی بموقع از تصمیمات و در مواردی تغییرات در سامانه جامع تجارت که سبب سردرگمی و عدم امکان پاسخگویی به ارباب رجوع توسط ادارات صمت و واحدهای صنفی؛ به عنوان مثال ثبت شماره برگ سبز خودرو پیش از مکاتبه وزارت متبوع بوسیله عوامل توزیع و فضای مجازی موضوع به کارشناسان ادارات کل صمت اطلاع رسانی شد. ۵- ایجاد انحصار از طرف شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر برای چند نماینده و عامل عمده استان از پیش تعیین شده و محدودیت در اعطای نمایندگی و عاملیت برای سایر متقاضیان ۶- عدم محدودیت در فروش مستقیم به مصرف کننده برای واحدهای تولیدی و نمایندگی و عوامل عمده فروش که سبب عدم رغبت به کسب سود مجاز عمده فروشی (۳ الی ۵ درصد) و تشویق اینطور واحدها برای دست یابی به منافع و سود خرده فروشی حداقل به میزان ۱۵ درصد و حتی بالاتر از آن گردیده است. ۷- عدم اختصاص کافی تایر از طرف نمایندگی ها و عاملین عمده تعیین شده به صنف خرده فروشان که سبب ایجاد حاشیه بازار و فروش آن کالا بالاتر از قیمت مصوب و در نتیجه خارج شدن واحدهای صنفی خرده فروش از چرخه توزیع گردیده است. پیشنهادات: ۱- اعلام برنامه تولید به واحدهای فوق الذکر برای رینگ های پر مصرف (۱۴۱۳ و ۱۵) به مقدار نیاز استانها برمبنای برآورد وسایل حمل و نقل شماره گذاری شده در هر استان ۲- ایجاد گروه کشوری در فضای مجازی برای ادارات کل استانها و اطلاع رسانی بهنگام برای مدیران و کارشناسان استانی جهت اتخاذ تصمیمات مناسب ۳- در ابتدا رفع محدودیت و فراهم نمودن شرایط افزایش تعداد نمایندگی و عوامل متقاضی توزیع استانی و شهرستانی از طرف واحدهای تولید کننده و وارد کننده تایر ۴- در صورت عدم امکان اجرای بند فوق (از طریق افزایش تولید یا واردات)؛ مدیریت تامین و توزیع (سهمیه اختصاص یافته تایر به هر استان) بوسیله رفع انحصار و افزایش تعداد عاملین استانی و شهرستانی از طرف واحدهای تولیدی و وارد کننده ۵- اجرای محدودیت فروش مستقیم به مصرف کننده در سامانه برای واحدهای تولیدی نمایندگی های و عوامل عمده فروش تایر و رعایت سیکل عرضه: واحد تولیدی عامل عمده ۶- -فروش واحد صنفی خرده فروش مصرف کننده نهایی و ایجاد زیرساخت و فراهم نمودن بستر مناسب سامانه جامع تجارت برای کالای تایر مانند بستر سایر کالاها در سامانه به عنوان مثال لوازم خانگی و … بمنظور جلوگیری از قطعی های مکرر ۷- تعدیل درصد سود عمده فروشان حداقل به ۵ الی ۷ درصد بمنظور پوشش هزینه های واحد صنفی ۸- تعدیل تدریجی قیمت درب کارخانه برای تایرهای پرمصرف رینگ ۱۳ و ۱۴ بمنظور تشویق تولید کنندگان ۹ - تامین بموقع ارز واردات تایر و مواد اولیه واحدهای تولید کننده و وارد کننده. منبع: یاری كالا 1402/12/05 09:22:18 0.0 / 5 551 تگهای خبر: ارز , بازار , تجارت , تولید این مطلب یاری کالا را می پسندید؟ (0) (0) تازه ترین مطالب مرتبط توقف تاریخی تولید کارخانه فولکس واگن در آلمان مجموع کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات به 5 میلیون تن رسید روز پرنوسان بازار سرمایه ضرب شست خریداران سهام به فروشندگان عجول اعلام جدید ترین قیمت نفت ایران از جانب اوپک نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: پرسش: = ۱ بعلاوه ۳