هزینه های بالاتر برای نفت دردسر شد

هزینه های بالاتر برای نفت دردسر شد به گزارش یاری کالا، تحلیل گران ماه هاست که درباره ی قیمت های سه رقمی نفت صحبت می کنند اما هر اتفاقی که رخ دهد، شاخصهای قیمت بازار جهانی، لجوجانه از صعود به بالای ۱۰۰ دلار خودداری کرده اند.



به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، یکی از علل این امر، موانع اقتصادی بوده که قیمتها را تحت فشار قرار داده و مانع صعود آنها به بالای ۱۰۰ دلار شده است. مساله دیگر، افزایش هزینه های در ارتباط با نقل و انتقال نفت و کاهش تقاضا است.

بلومبرگ اوایل اکتبر گزارش کرد از زمان درگیری در سرزمین های اشغالی، نرخ حمل و نقل در ۱۶ مسیر دریایی جهانی، ۵۰ درصد بالا رفته است. این داده ها ازسوی بورس بالتیک انتشار یافته و در ارتباط با دوره زمانی بین ۹ تا ۱۵ اکتبر است.

جامن کارتسوناس، یکی از شرکای مدیر در شرکت «بریک ویو ادوایزر» در این زمینه به بلومبرگ اظهار داشت: کشتیرانی همواره از آشفتگی های ژئوپلیتیکی سود برده است. فوریت تأمین منابع انرژی، نخستین مساله ای است که هنگام شروع جنگ به ذهن معامله گران خطور می کند.

رویترز هفته گذشته داده های مشابهی را به نقل از شرکت LSEG منتشر و گزارش کرد نشانه های ضعف در بازار فیزیکی نفت، نشان میدهد که این وضعیت در آستانه سرایت به بازار آتی بوده و قیمت شاخص ها را پایین می آورد.

جیمز دیویس، تحلیلگر شرکت FGE در این زمینه اظهار داشت: در سطح جهانی، تقاضا از این بعد، ثابت یا رو به کاهش است و ما شاهد افزایش عرضه نفت از کشورهای غیراوپک خواهیم بود.

البته هیچ قطعیتی وجود ندارد چونکه بازار شاهد عرضه بیشتری از جانب اوپک نخواهد بود. عربستان سعودی و روسیه اعلام نموده اند که آماده اند تا کاهش تولید خویش را تا آن زمان که لازم باشد، برای رسیدن به قیمت های مورد نظرشان، تمدید کنند و برخی دیگر از اعضای اوپک به سبب مشکل نرخ حمل و نقل، شاهد بارگیری محموله های کمتری هستند.

طبق گزارش رویترز به نقل از بازرگانان، بارگیری نفت از نیجریه و آنگولا این اواخر به سبب تغییر نرخ حمل بار، کند شده است. در نتیجه، نرخ اضافی قیمت معاملات فیزیکی نفت نسبت به فاکتورهای بازار، بین یک تا دو دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است.

همچنین بحث حاشیه سود پایین تر پالایش نفت هم وجود دارد. پالایشگاه ها ماه ها بود که باتوجه به تقاضای قوی و قیمت های نه چندان بالای نفت، از حاشیه سود قوی برخوردار بودند. هم اکنون، با نزدیک شدن به پایان فصل رانندگی در آمریکا، اوضاع تغییر پیدا کرده که به معنای کاهش تقاضا برای بنزین است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش کرد حاشیه سود ناخالص پالایش نفت در سنگاپور از شروع سه ماهه چهارم تا کنون، ۵۰ درصد کم شده است و بر مبنای داده های رویترز در ۱۵ اکتبر، به ۴.۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است، در صورتیکه میانگین حاشیه سود در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، ۹.۶۰ دلار در هر بشکه بود.

همه این ها نشانه هایی هستند که نشان می دهند قیمت های ضعیف تر امکان دارد به سبب تجارت فیزیکی ضعیف تر نفت در راه باشند. در واقع، فاکتورهای قیمت بازار جهانی بعد از افزایش اولیه به دنبال تحولات سرزمین های اشغالی فلسطین، کاهش پیدا کردند، چونکه انتظارات برای حل و فصل سریع در بین تلاشهای دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری ها قبل از گسترش آنها، بالاتر رفته است.

اما این بازار فیزیکی است که اهمیت دارد و سیگنال ها در آنجا، حتی قوی تر به نظر می رسند. بر اساس گزارش رویترز، بین ۲۰ تا ۳۰ محموله نفت نیجریه به همراه شش یا هفت محموله نفت آنگولا فروش نرفته است. بر اساس گزارش رویترز، معمولاً در این زمان از سال، مقدار محموله های فروخته نشده بسیار کمتر است.

کاهش حاشیه سود در آمریکا هم بنظر می رسد روی تصمیمات تولید پالایشگاه ها تأثیر گذاشته و این با وجود صادرات قوی نفت و سوخت در تابستان سال جاری بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بعضی می گویند کاهش تقاضا برای بنزین، نتیجه افزایش خودرو های برقی است. با این وجود، خودرو های برقی بخش کوچکی از کل فروش خودرو در آمریکا را می سازند. بنابراین، برای هرگونه نتیجه گیری زود است. اما در عوض، امکان دارد پالایشگاه ها، تولید سوخت هایی را افزایش داده باشند که گرفتار کمبود عرضه در بازار جهانی شده اند و نرخ تولید را به سبب کاهش حاشیه سود، پایین برده اند. دورنمای قیمت سه رقمی نفت امکان دارد هنوز دور نشده باشد.





منبع:

1402/08/07
09:07:31
0.0 / 5
268
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان