مدیركل دفتر صنایع منسوجات وزارت صمت مطرح كرد

ایجاد شهر پوشاک مقدمه ای برای صادرات

ایجاد شهر پوشاک مقدمه ای برای صادرات به گزارش یاری کالا، مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت درباره ی شهر پوشاک نماییم، اظهار داشت: شهر پوشاک خود مقدمه ای برای صادرات خواهد بود تا بتوانیم در کنار هم تمام ظرفیتهای خالی را پر نماییم.


به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، بامداد امروز (چهارشنبه)، سمینار "شهر پوشاک؛ طلیعه مدل اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش" در محل موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت با حضور فعالان صنعت نساجی و پوشاک کشور برگزار شد.
در این مراسم، محسن گرجی- مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت- در این مراسم- ضمن تاکید بر اهمیت صنعت نساجی و پوشاک در کشور اظهار نمود: اهمیت این زنجیره ارزش بر کسی پوشیده نیست. نکته مهمی که باید در نظر داشت اینست که در صنعت پوشاک ما تا چه میزان از رویدادهای تجاری استفاده می شود. به صورت مثال در سال نو میلادی، جشن هایی برگزار می شود یا هدایایی خریداری می شود و اقتصاد می چرخد، این گونه نبوده که از ابتدا به همین صورت باشد؛ بلکه به مرور نگاه تجاری به سال نو میلادی، یک رویداد ۱۵۰ است که بُعد تجاری فرهنگی شکل گرفت.
وی ادامه داد: رویدادهای فرهنگی بومی و ظرفیت هایی وجود دارد که صنعت ما چندان بدان توجه نکرده و میتوان مورد استفاده های عمیقی صورت گیرد. امروز با هر صنعتگر پوشاک که صحبت نماییم، اعلام می کند که از خرداد تا مرداد ماه طی این سه ماهه طبیعتا، صنعت پوشاک آرام است و رکود بر بازار آن حاکم است. این در حالیست که اگر از رویدادهای فرهنگی استفاده شود، این رکود رفع خواهد شد؛ تنها باید از ظرفیت ها بهره برد وغیرمرتبط با زنجیره ارزش هم نیست. تجربه های جهانی نشان داده است که میتوان از ظرفیتهای جهانی استفاده های اقتصادی خوبی کرد و این برای ما جای کار بسیار دارد. همانطور که اشاره شد، صنعت پوشاک ما دارای اهمیت بسیار است.
این مقام مسئول در وزارت صمت خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش را میتوان از سه برش مختلف بررسی کرد؛ درصورتیکه بخواهیم زنجیره ارزش در صنعت پوشاک کامل شود؛ باید در سه سطح حکمرانی، نهادی و فعالان اقتصادی این زنجیره ارزش شکل گرفته و تکمیل شود، در وهله اول بحث حکمرانی مطرح است که در این نقطه همه بخش های متولی از وزارت ارشاد تا صداوسیما در قسمت تبلیغات و شناخت سلیقه و ایجاد ذائقه (بحث فرهنگی) تا وزارت صمت در قسمت تولید و وزارت صمت در قسمت توزیع و همینطور اصناف بعنوان بازوهای ما، بگونه ای باید حلقه ها بهم پیوسته و در سطح حکمرانی، زنجیره ارزش پوشاک را پیوسته نماییم. بایستی یک صدا از بخش حاکمیتی برای بخش خصوصی بیرون بیاید؛ این بدان معناست که زنجیره ارزش ما در سطح حکمرانی پیوسته باشد.
گرجی افزود: در نقاطی که تضاد منافع حکمرانی وجود دارد، باید تلاش نماییم که این تضاد در فضای حکمرانی را حل وفصل نماییم و به حداقل برسانیم؛ با تحقق این موضوع، یک حرف واحد در سطح حکمرانی با نگاه کل زنجیره ارزش ایجاد می شود که مهم ترین برش و بالاترین آن است. در سطح دوم در زنجیره ارزش، زنجیره ارزش نهادی است؛ انجمن ها، اتحادیه ها، اصناف و... باید پیوسته شوند. اگر در سطح نهادی به زنجیره ارزش نرسیم و نهادهای ما نتوانند حلقه زنجیره ارزش را ایجاد کنند، نقاط اختلاف نظر خویش را درخلال خودشان حل کنند، نمِی توان انتظار داشت که در سطح سوم که کنشگران و فعالان اقتصادی هستند، یک زنجیره ارزش داشته باشیم.
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت تصریح کرد: طبیعتا برش سوم، زنجیره ارزش خود فعالان صنعتی از تأمین کنندگان مواداولیه تا تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان و عمده- خرده فروشان و... هستند. خوشبختانه فعالان این حوزه با آن آشنا هستند برای آن تلاش می کنند؛ بیشتر باید در سطح حکمرانی و نهادی تلاش بیشتری صورت گیرد تا بتوانند در سطح صنفی و نهادی این زنجیره ارزش را به خوبی پیاده کنند.

رشد ۱۷.۱ درصدی اقتصادی صنعت نساجی و ۶ درصدی صنعت پوشاک در سال ۱۴۰۱
این مقام مسئول در ادامه با عرضه آماری از صنعت نساجی و پوشاک پرداخت و اظهار داشت: ما در حوزه صنعت پوشاک حداقل ۱۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده در اصناف داریم که به غیر از مجموعه واحدهای مشاغل خانگی و مزون هایی است که توسط وزارت ارشاد دارای مجوز هستند. حداقل ۲۸۰ هزار واحد صنفی توزیعی داریم که این ها هم به غیر از فعالانی هستند که در حوزه فضای مجازی و گاها بدون مجوز درحال فعالیت هستند. حدود ۱۰۰۰ واحد صنعتی تولیدی هم در کشور فعال می باشند. در این تعداد واحد صنعتی- تولیدی بعلاوه ۱۰۰ هزار واحد صنفی-تولیدی درخلال ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر اشتغال دارند که با احتساب اشتغال در حوزه توزیع، حدود دو میلیون تا ۲.۵ میلیون نفر (آمار ثبت شده رسمی واحدهای رسمی) در صنعت پوشاک کشور مشغول به کار هستند.
گرجی اعلام نمود: در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی در صنعت نساجی ۱۷.۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ بود که در کل رسته های صنعتی بالاترین عدد را داشت. در حوزه پوشاک رشد اقتصادی شش درصد ثبت شده که به هدف گذاری هشت درصدی نزدیک بود. امسال هم در اردیبهشت ماه، شامخ (شاخص مدیران خرید که شاخصی برای فضای کسب و کارها در حوزه پوشاک است) ۷۵ درصد و در آخرین آمار در خرداد ماه ۶۵ درصد بود. کمی افت داشته اما همین ۶۵ درصد نسبت به متوسط اقتصادی صنعتی که ۵۵ درصد و شامخ اقتصادی ۵۰ درصد بوده است، بالاتر بوده است. این نشان داده است که فضای کسب و کار در صنعت پوشاک به صورت نسبی فضای مناسبی است.
وی افزود: واردات ماشین آلات دوخت ما پارسال حدود ۹۵۰ هزار دلار بود. این میزان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ هزار دلار بوده است؛ ازاین رو رشد حدودا ۴۰ درصدی در ماشین آلات دوخت ثبت شده است. در حوزه مواد اولیه هم رشد داشته ایم؛ مجموع همه این ها نشان داده است که صنعت پوشاک کشور یک صنعت روبه رشد و در یک فضای خوب مورد حمایت سطوح مختلف حاکمیت است.
وی اظهار امیدواری کرد: انتظار ما اینست که سطح پشتیبانی از سطحی فعلی بیشتر شود و ما هم در ازای این حمایت نه تنها در این صنعت مردمی هم اشتغال ایجاد خواهیم کرد بلکه دغدغه فرهنگی را هم رفع خواهیم کرد.

بزرگترین چالش صنعت پوشاک؛ عملکرد انفرادی واحدها، اتحادیه ها و انجمن ها
ابوالقاسم شیرازی- رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران- هم در این سمینار، اظهار نمود: در صنعت پوشاک ظرفیتهای بسیاری وجود دارد اما عمده اشکال و چالش اینست که هر فعالی به صورت فردی برای خودش فعالیت می کند؛ حتی مجموعه های تشکیلاتی همچون اتحادیه ها، انجمن ها و... که تعداشان هم کم نیست (در کشور قریب به ۴۸۰ اتحادیه، انجمن و تشکل فعال در حوزه صنعت نساجی و پوشاک داریم) هم همچون فعالان اقتصادی صاحب سرمایه، انفرادی کار کرده اند و همین انفرادی کار کردن، چالش های بسیاری را در صنعت بوجود آورده است.
وی ادامه داد: مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی با همت وزارت صمت و همراهی و در خدمت بودن اتحادیه پوشاک، به این فکر افتادند که بایستی حتما از ظرفیت هایی که وجود دارد و منابعی که به هدر می رود و به نتیجه نمی رسد و جزیره ای فعالیت می شود، ساماندهی شده و یک مجموعه واحد با نام " مدیریت زنجیره صنایع همگن پوشاک" ایجاد نماید. پیشتر هم این زنجیره از تأمین مواداولیه تا بهره وری بیشتر و سپس فروش و خدمات بعد از فروش و حتی جذب مشتری و... همگی یک زنجیره بود که بازهم به صورت فردی کار می شد؛ اما امروز مدیریتی که تحت عنوان مدیریت زنجیره ارزش ایجاد شده، با یکپارچه سازی این توان را بوجود آورده که همه اتحادیه ها، تشکل ها و تمام فعالان صنفی و حتی سرمایه گذاران ناگزیر باشند که به این زنجیره و مدیریت بپیوندند.
شیرازی تصریح کرد: لازمه این مدیریت، بخشی از آن، ایجاد شهر پوشاک است. تابحال بسیار در مورد شهر پوشاک صحبت شده اما آن چه سبب شده امروز با قوت بیشتری درحال رقم خوردن باشد اینست زنجیره، مدیریت یکپارچه ای را در نظر گرفته است. ما بایستی تمام ظرفیتهای خالی موجود را تکمیل نماییم تا بهره وری بیشتر از تولید بهتر، با کیفت بیشتر، قیمت مناسب تر و مهم تر از همه رقابت پذیری برای ورود به بازارهای جهانی و صادرات و همینطور ایجاد شهر پوشاک حاصل شود. شهر پوشاک خود مقدمه ای برای صادرات خواهد بود تا بتوانیم در کنار هم تمام ظرفیتهای خالی را پر نماییم.

رقابت پذیری صنایع از مسیر مدیریت زنجیره ارزش
در این مراسم احمد تشکینی-رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی- هم ضمن تاکید بر هم راستایی رشته فعالیتهای صنعتی با زنجیره ارزش، اظهار نمود: امروزه این امر الزامی است است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. طی سالهای اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت رویکرد متفاوتی نسبت به مدیریت زنجیره ارزش افزوده داشته است؛ به طوریکه برنامه های راهبردی در این حوزه در صنایع مختلف همچون صنعت پوشاک تدوین و تهیه شده است.
وی ضمن اشاره به اقدامات مهم صورت گرفته در جهت مدیریت زنجیره ارزش افزوده، از آمادگی همکاری این نهاد پژوهشی با صنایع همچون صنایع پوشاک کشور اطلاع داد و اظهار داشت: کم توجهی به این مقوله سبب ایجاد چالش هایی در صنایع مختلف شده است. امروزه رقابت پذیری صنایع از راه مدیریت زنجیره ارزش امکان پذیر است و در صنایع ساخت محور همچون پوشاک زنجیره ارزش معنای متفاوتی دارد.
تشکینی با اشاره به اینکه در صنعت پوشاک و نساجی مواداولیه اهمیت کمتری دارد، خاطرنشان کرد: زنجیره پیشین و پسین در این صنعت نقش مهمی دارد؛ به صورتی که اجزای نامرئی زنجیره ارزش سهم بالایی در توسعه این صنعت دارند.
قابل ذکر است که با همکاری شکل گرفته میان منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، ساخت شهر صنایع همگن پوشاک در این منطقه در دستور کار است. منطقه فرودگاهی به جهت نزدیکی به این فرودگاه فرصتی مناسب برای تعامل با کشورها و تسهیل روابط تجاری است.




منبع:

1402/04/29
11:48:25
0.0 / 5
263
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان