هشدار معصومه ابتكار:

وضع کیفیت گازوئیل بسیار نگران کننده ست

وضع کیفیت گازوئیل بسیار نگران کننده ست به گزارش یاری کالا، ابتکار می گوید: «در دولت یازدهم با همکاری که وزارت نفت، وضعیت گازوئیل اصلاح گردید و ۵۰۰۰ پی پی ام و یا همان ۵۰۰۰ قسمت در میلیون بود که این میزان را به ۵۰ پی پی ام رساندیم، ولی الان ظاهرا باردیگر بالا رفته و گزارش هایی که امروز هم وجود دارد، بسیار نگران کننده است. بنا بر این است که مسئله بودجه و نوسازی پروسه پالایشگاه ها و بهبودها عملکردها مهمست.»



لیلا شوقی: معصومه ابتَکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت های اصلاحات و اعتدال، در اکانت توئیتر خود از نصف شدن بودجه سال ۱۴۰۲ قانون هوای پاک به نسبت سال قبل، اطلاع داد. این در حالیکه تهرانی ها سال جاری، در سال ۱۴۰۱ تنها، دو روز هوای پاک داشتند.
به همین دلیل با مصومه ابتکار گفت و گو و بررسی کردیم که نقش بودجه تا چه قدر می تواند در اجرایی شدن قانون هوای پاک موثر باشد. از نظر او، تخصیص بودجه اهمیت زیادی دارد البته اگر همه بودجه تخصیص شده، وصول شود، به جز آن اما هماهنگی بین دستگاهی و اجرای قوانین، اعتمادسازی و همراهی مردم در اجرایی شدن قانون مهم هستند.

این گفتگو را اینجا بخوانید:

شما در توییتی در رابطه با نصف شدن بودجه قانون هوای پاک در سال بعد نوشتید، آیا این میزان تخصیص بودجه برای سال بعد، می تواند به اجرایی شدن قانون هوای پاک کمک کند؟
قانون هوای پاک حدود دویست و بیست حکم اجرایی دارد و دستگاههای مختلف در قسمت های ملی، حدود ۲۲ دستگاه و در قسمت های استانی حدودا ۱۶ دستگاه، بسته به اینکه کدام بخش قانون را ما درنظر بگیریم، مسئولیت اجرا شدن آنرا برعهده دارند. این دستگاه ها باید با هم همکاری کنند تا اتفاقی در زمینه اجرایی شدن این قانون بی افتد؛ اما اینکه بودجه سال بعد در مقایسه با سال جاری نصف شده است، جای تاسف دارد؛ ولی ما باید بدانیم که یک بخش از بودجه در ارتباط با سازمان محیط زیست است اما مثلاً بخش هایی در ارتباط با وزارت کشور است؛ حمل و نقل عمومی خیلی مهم است و گسترش و نوساز آن باید در اولویت های بودجه باشد.
با این تفاسیر کدام یک از برنامه های قانون هوای پاک تاکنون به مرحله اجرا رسیده است؟
آیین نامه های اجرایی قانون هوای پاک، در دولت یازدهم و مجلس قبل تصویب گردید. آئین نامه های اجرایی آن هم در دولت دوازدهم به تصویب رسید، ازاین رو زمینه برای تحقق این قانون فراهم است.
پنج، شش سالی از عمر قانون هوای پاک می گذرد، اما وضعیت هوای این روزها نشان داده است که در این زمان زمان، این قانون به درستی اجرا نشده است، علل این اتفاق را چه طور ارزیابی می کنید؟
یکی از بزرگترین عقب ماندگی های ما توسعه حمل و نقل عمومی است. حمل و نقل عمومی را اگر اتوبوس رانی و مترو، درنظر بگیریم، با سرعت کافی توسعه و نوسازی پیدا نکردند. ما در این عرصه، مشکلات زیادی داریم و خواهیم داشت، برآوردها اینست که تهران تا ۱۲ هزار اتوبوس نیاز دارد و اتوبوس های فعال، کفاف نیازهای ما را نمی دهد و خیلی از اتوبوس های فعلی هم، فرسوده اند. مترو هم احتیاج به توسعه خطوط و بازسازی دارد و همه برنامه های توسعه ناوگان عمومی، با تاخیر روبرو شده و البته سال هاست که با تاخیر روبرو شده.
مشکلات مختلفی مانند کمبود بودجه و مشکلات ناشی از تحریم ها سبب شده است که ما از تکنولوژی مانند اتوبوس های برقی هم عقب بیفتیم. امروز توسعه اتوبوس های برقی در دستور کار خیلی از شهرهاست، اصلا ما در مصوبات دولت ممنوعیت ورود اتوبوس دیزلی به شهر را داریم، چون گازوئیل سوختی است که میزان آلودگی بالایی دارد و سبب افزایش ذرات و آلاینده های دیگر می شود.
عملکرد دولت سیزدهم در رابطه با اجرایی شدن هوای پاک از نظر شما چگونه است؟
حقیقت اینست که مبحث کاهش آلودگی هوا، همکاری دستگاهی را می طلبد، بعنوان مثال دستگاهی مانند وزارت نیرو احتیاج به اعتبار دارد تا بتواند راندمان نیروگاه ها و سیستم هایش را نوسازی کند و به سوخت پاک دسترسی داشته باشد. این بحث مهم و کلیدی است. از سوی دیگر وزارت نفت باید در ارتقای کیفیت بنزین خود تلاش کند. حفظ کیفیت بنزین یک نگرانی است که این روزها، باردیگر با ورود بنزین آلوده، مطرح گردیده است. مساله دیگر در ارتباط با گازوئیل و استاندارد گوگرد است و اگر رعایت نشود اتفاقات ناخوش آیندی رخ می دهد.
در دولت یازدهم با همکاری که وزارت نفت، وضعیت گازوئیل اصلاح گردید و ۵۰۰۰ پی پی ام و یا همان ۵۰۰۰ قسمت در میلیون بود که این میزان را به ۵۰ پی پی ام رساندیم، ولی هم اکنون ظاهرا باردیگر بالا رفته و گزارش هایی که امروز هم وجود دارد، بسیار نگران کننده است. بنابراین است که مساله بودجه و نوسازی فرایند پالایشگاه ها و بهبودها عملکردها مهم می باشد.

الان شرایط آلودگی هوا در ایران بغرنج است، برای حل مشکل چه برنامه کوتاه مدتی پیشنهاد می دهید؟
رعایت استانداردهای موتورسیکلت ها و توسعه موتورسیکلت برقی در دستور کار دولت یازدهم بود، اما برای رسیدن به این مهم بودجه نیاز بود. حتما به این مساله باید توجه کافی شود. ارتقای استاندارد خودرو هم که احتیاج به اعتبارات دارد و می تواند کمک کننده باشد. کارگروه آلودگی هوا، برای هماهنگی بین دستگاهی و اطمینان بخشی از اجرای دقیق برنامه ها به صورت کامل و دقیق می تواند یکی دیگر از پیشنهادات کوتاه مدت باشد. از سوی دیگر نظارت بر عملکرد دستگاه ها هم مهم می باشد.
به اضافه این، کارگروه هوا مسئولیت دارد بازخورد دستگاه ها، میزان عملکرد و مشکلات احتمالی و علل عدم هدف گذاری ها و عدم تحقق قانون را مشخص کند؛ مثلاً در استانداردهای خودرو و استاندارد سوخت که سبب ارتقای کیفیت هوا می شود ما شاخص هایی را داریم که باید به ان ها دست پیدا نماییم. برای رسیدن به آن احتیاج به گزارش گیری مستمر و اصلاح فرایندها در این بخش وجود دارد که این کار کارگروه هوا در سطح ملی و در سطح استانی است. کارگروه ملی هوا، کارگروه هوای هر کدام از استان ها و کارگروه آلودگی هوا، باید به صورت مستمر جلسه داشته باشند و نظارت و بازخودرگیری را انجام دهند. اگر این اتفاق بی افتد، امکان دارد با تأمین بودجه شاهد بهبود کیفیت هوا باشیم.
شما از تخصیص بودجه گفتید، چه قدر از بودجه هوای پاک سال ۱۴۰۱ وصول شد؟
همیشه تخصیص بودجه به نسبت اصل خود بودجه، کمتر بوده است.

به جز بحث تخصیص بودجه، چه مساله دیگری سد راه قانون هوای پاک است؟
ما چه در قسمت خصوصی و چه در قسمت دولتی احتیاج به تسهیلات داریم، با فرض اینکه تخصیص بودجه به صورت کامل اتفاق بی افتد که هیچگاه این طور نیست، ما باز هم در اجرا و هماهنگی در اجرا مشکل داریم. به جز این مساله، قانون هوای پاک یک محور مهم دیگر هم دارد و آن، همکاری بخش خصوصی و همکاری مردم است. لازمه این اتفاق، اعتمادسازی با مردم است. باید اعتمادسازی صورت گیرد و در کنار آن باید جلب مشارکت و انگیزه همکاری آنها وجود داشته باشد.
بخشی از این اتفاق، اگاهی بخشی است که جز برنامه های کاهش آلودگی هوا در همه دنیا و قانون هوای پاک ما هم است. در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای پاک در تهران و کلان شهرها، برنامه هایی برای جلب اعتمادسازی مردم، تصویب شده است. و اگر شرایط اجتماعی و اعتماد عمومی پایین باشد، سخت می شود قانون را با همکاری مردم پیش برد. بنابراین است که برنامه ها به کندی صورت می گیرد. در این اتفاق میتوان عوامل مختلفی مانند مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در نظر گرفت و باید به ان پرداخت. باید به نقش «ان جی او»ها و گروههای اجتماعی توجه کرد و روش هایی برای تقویت اعتمادسازی به کار برد.
فارغ از این بحث با عنایت به سابقه کاری در شورای شهر، حواشی و عملکرد شورای شهر کنونی و خصوصا آقای زاکانی را چه طور می بینید؟
نقش معاونت های شهرداری های وزارت کشور در قانون هوای پاک پیشبینی شده اما محقق نشده است. در رابطه با ناوگان عمومی و ضعف های آن در سوالات قبل صحبت کردم اما مبحث نوسازی ناوگان تنها در ارتباط با حمل و نقل عمومی نیست. ناوگان شامل کامیون های که وارد تهران می شود هم است. در یک آماری که سال ها قبل، بررسی کردیم، هر شب حدود ۱۰ هزار کامیون وارد شهر تهران می شوند و آلودگی زیادی را برای این شهر به وجود می آوردند.
این مبحث را هم نباید از یاد ببریم که خودرو ها هم آلودگی جدی و احتیاج به نوسازی دارند و همه این ها احتیاج به بودجه و تسهیلات دارد. علاوه بر این مساله مهمی که در تهران اهمیت دارد، مبحث آلایندگی تایرهاست. فرسایش تایری که به تازگی گزارش های جدید به آن اشاره دارد، ذراتی را در هوا به وجود می آورد که ناشی از فرسایش تایر است و خیلی هم خطرناک می باشد. در گزارش های جدید، سهم جدی از آلاینده ها در ارتباط با ذرات کمتر از ده میکرون و حتی کمتر از دو میکرون است که به علت فرسودگی تایر است؛ ازاین رو بحث استاندارد تایر، ارتقای این استاندارد، نوسازی ناوگان و توجه به سن تایرها می تواند خیلی اهیمت داشته باشد.


4747





منبع:

1401/11/01
12:11:14
0.0 / 5
316
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اقتصاد , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان