برای رسوایی ناسای دروغگو از ماهواره خیام کمک بگیرید آقای زاکانی!

برای رسوایی ناسای دروغگو از ماهواره خیام کمک بگیرید آقای زاکانی! یاری کالا: گاز متان در آرادکوه، این ادعایی از طرف ناسا بود که شهردار تهران علیرضا زاکانی تکذیبش کرد و ناسا را متهم به دروغگویی کرد. او البته تاکید داشت که از گروهی پژوهشگر دانشگاه شریف خواسته تا داده ها را بررسی نمایند و به مردم توضیح دهند. اما یک راه معتبر داخلی هم برای این کار وجود دارد. رجوع به داده های ماهواره ایرانی خیام که از تابستان به کمک روسیه به فضا پرتاب شده است.

مهدیه جباری - خبرآنلاین؛شهردار تهران درباره ی ادعای آراد کوه و ابر ۵ کیلومتری متان با گفتن این جمله: «همه چیز ناسا دروغ است، این هم کنار آن» اهتمام کرد ادعای مطرح شده از طرف سازمان ملی هوا فضای آمریکا را به چالش بکشد و بی اعتبار قلمداد کند. اما آیا این ادعا بی پشتوانه علمی است؟ بعد از این ادعا نخستین بار خبرگزاری ایسنا وابسته به جهاد دانشگاهی که در زمان نگارش این مقاله همچنان روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون جدید علمی رییس جمهور مسئولیت کلی اش را بر عهده داشت با کنار هم آوردن استدلال هایی مختلف به زاکانی اظهار داشت: «ناسا یک عکس از اسکن حرارتی منتشر نموده است که وجود گاز متان را در منطقه آرادکوه نشان میدهد. این عکس پشتوانه علمی دارد.» در بخش هایی از گزارش ایسنا می خوانیم: «با توجه به این که متان یک گاز گلخانه ای است که ۸۰ برابر قویتر از دی اکسید کربن عمل می کند، مهار انتشار متان یک کار مهم برای محدود کردن گرمایش جهانی است و شناسایی نقاط ساطع کننده این گاز می تواند نقش به سزایی در مقابله با گرمایش بیش از پیش جهانی داشته باشد. بدین منظور، ناسا از یک دستگاه ناظر موسوم به EMIT برای شناسایی این نقاط استفاده می نماید. این دستگاه ناظر، "دستگاه بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین"(EMIT) نام دارد که از زمان نصب در قسمت بیرونی ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) در ماه ژوئیه ۲۰۲۲(تیر ۱۴۰۱)، ترکیب شیمیایی گرد و غبار را در سراسر مناطق بیابانی زمین ترسیم کرده است و به دانشمندان کمک می نماید تا دریابند که غبار موجود در هوا چگونه بر آب و هوا تأثیر می گذارد. در حقیقت EMIT که یک طیف سنج تصویربردار است برای شناسایی اثر شیمیایی انواع مواد معدنی در سطح زمین طراحی شده است و درحال شناسایی توده های عظیم گاز متان محبوس کننده گرما در سرتاسر جهان است و هم اکنون بیش از ۵۰ مورد از آنها را نیز شناسایی کرده است. بیشتر بخوانید: پاسخ علمی پر جزییات خبرگزاری ایسنا به بهتان جنجالی دروغگو بودن ناسا توسط علیرضا زاکانی! روز ۲۵ اکتبر بود که "رابرت گرین"(Robert Green)، پژوهشگر اصلی پروژه EMIT و پژوهشگر "آزمایشگاه پیش رانش جت"(JPL) ناسا در کالیفرنیای جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: EMIT یک ستون متان به طول حداقل ۴.۸ کیلومتر را در بالای یک محل دفن زباله در ایران شناسایی کرده است که این ابرساطع کننده جدید در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان را به هوا می فرستد. در کنار آن همین طور یک خوشه از ۱۲ ابرساطع کننده توسط EMIT در ترکمنستان مشاهده شد که همه آنها با زیرساخت های نفت و گاز مرتبط هستند و تعدادی از این توده ها تا ۳۲ کیلومتر طول دارند و در مجموع حدود ۵۰ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم متان را در هر ساعت به جو زمین اضافه می کنند.» بعد از این دلیلهای علمی البته نمونه های مختلفی از پژوهش های مختلف و تحقیقات انجام گرفته در ناسا کنار هم به خط شدند تا ایسنا برای زاکانی بنویسد: «اکنون نیز به نظر می آید شناسایی ابرساطع کننده متان در جنوب تهران نه یک سیاست ورزی، بلکه یک واقعیت علمی است که توسط تازه ترین فناوری در این عرصه از ایستگاه فضایی بین المللی مستقر در مدار زمین انجام شده است و نیاز به بررسی و واکاوی دارد، پیش از آن که همچون دریاچه ارومیه تبدیل به یک بحران شود.» راهکار شهرداری: تکذیب اما در شهرداری همچنان یک سیاست واحد وجود داشت: تکذیب! اول معاونت تخصصی شهرداری اعلام نمود گزارشی از ناسا به دست او نرسیده و چیزی در اینباره به او مخابره نشده است. سپس زاکانی یک دفعه ماجرا را به کلی دروغ خواند و بعد هم اظهار داشت: «ما گشتیم و بررسی کردیم، چیزی وجود نداشت اما برای از بین بردن حساسیت مردم از یک گروه دانشگاهی از دانشجویان شریف خواستیم موضوع را بررسی نماییم.» یکی از بهترین زمینه های تولید گاز متان از انباشت زباله است. با این وجود شهردار اعتقاد دارد آنچه ناسا ادعا کرده دروغی بیش نیست و در کوه زباله ای که به نام آرادکوه سر به فلک کشیده، اثری از گاز متان نیست. دروغ سنجی کنید آقای شهردار! در اینباره کاظم کوکرم، خبرنگار حوزه علم و سردبیر پیشین مجله نجوم به خبرآنلاین می گوید: «ناسا به عنوان سازمان ملی هوافضای آمریکا نهاد مقدسی نیست که هر آنچه منتشر می کند را بخواهیم بگوییم حتما درست است. اساسا هیچ گفته علمی را نمی توانیم بپذیریم بدون این که داده هایش را تحلیل نماییم. ولی خوبی اطلاعات ناسا این است که تحلیل پذیر هستند. هر آنچه که آنها رصد می کنند در قالب مقالات علمی منتشر می شود و قابل بررسی است. آنچه جامعه علمی آنرا معتبر می داند، در دنیای امروز پیدا می کند. به جهت اینکه صحت یک ادعایی که از طرف ناسا یا هر سازمانی مقابل ایران، چین، روسیه یا هر نهاد دیگری منتشر می شود، تنها کافی است در موتورهای جست و جوی مقالات علمی مثل گوگل اسکولار یا ساینس دایرکت یا جاهای دیگر از این قبیل درباره ی شان جست و جو نماییم. اینطور با خواندن مقالات و واکنش های نهادهای علمی مستقل می بینیم این ادعاها درست است یا نه.» کوکرم درباره ی اصطلاح ناسای دروغگوی شهردار تهران می گوید: «آنچه آقای زاکانی احتمالاً به عنوان دروغ ناسا به آن اشاره داشته احتمالاً ناشی از استناد ایشان به ادعاهایی مثل ماموریت فضاپیمای آپولواست. همان شایعه قدیمی که می گویند این عملیات هیچ گاه انجام نشده و یک ماموریت دروغ بوده است. اگر ایشان بر این استدلال ناسا را دروغگو نامیدند تنها با یک سرچ ساده انبوهی از مقالات و یافته ها نه فقط متعلق به خود ناسا که بلکه پژوهشگران چینی و ژاپنی به دست می آید که انجام چنین عملیاتی را تایید کردند. روی دستاوردهای علمی آن ماموریت مطالعه کردند و نتایجش در دسترس می باشد. پس بدون هرگونه سوگیری تنها کافی است ببینیم جامعه علمی درباره ی یک سازمان که در زمینه علم هم پژوهش می کند چه سوگیری دارد.» این روزنامه نگار متخصص در زمینه علم به شهردار تهران می گوید: «اگر آقای زاکانی تخصص در زمینه فضایی ندارند، کما این که من هم سطح اطلاعاتم در حد یک روزنامه نگار حوزه علم است، کافی است که ببینند در زمینه هوا فضا چه واکنش های علمی درباره ی پژوهش های ناسا یا یافته های آنها همچون همان تصاویر انتشار یافته از وجود منبع گاز متان بر فراز آراد کوه وجود دارد. این که متخصصان چه می گویند. از آنجائیکه ممکنست متخصصان داخلی ما یک مقداری به خاطر مسائل مختلف تحفظی داشته باشند ایشان می توانند نظر متخصصان کشورهایی چون چین، روسیه و متخصصان کشورهایی که به آنها اطمینان دارند را جویا شوند.» از پژوهشگران چینی و روسی بپرسیم کوکرم سپس می گوید: «در صورت چنین پژوهشی آقای زاکانی اساسا خواهند دید غیر از رسانه ها و نشریات زرد و به جز وبلاگ ها که ادعاهای توطئه را درباره ی نظریه های علمی که از مراجع مختلفی مثل ناسا منتشر می شود، کسی چنین ادعاهایی درباره ی دروغ بودن این یافته های علمی را مطرح نمی نماید. پس چنانچه از ابتدا تاکید کردم ناسا مقدس نیست اما هرچه به آن شک داریم را باید از متخصصان بپرسیم و یا با تکرار باردیگر آن یافته علمی از مرجعی که به آن اعتماد داریم، درباره ی آن پدیده کسب اطلاعات نماییم. آن وقت می توان یک یافته را رد یا تایید نمود.» شهردار تهران که بعد از چند سالی حضور در مجلس و البته کاندیداتوری برای ریاست جمهوری و درحالی که هنوز پرونده ای باز مقابل او به علت عدم تخصص مرتبط برای حضور در سمت شهردار با اهمیت ترین کلان شهر کشور مقابل اش باز است، بواسطه حمایت اعضای نزدیک به جبهه پایداری راه یافته به شورای شهر تهران، بر مسند شهرداری تهران نشسته در این یک سال و چند ماه زاکانی به علت تصمیمات مختلفی خبرساز شده است اما این دفعه او با یک پدیده علمی روبروست که می توانست از ابتدا بجای تکذیب تند، بگوید درباره ی اش پژوهش می شود. برای مثال در مقابل تصاویر ماهواره ای منتشره از طرف ناسا، از تابستان امسال و با پرتاب موفق ماهواره مخابراتی پیشرفته خیام که به سفارش ایران و همکاری چند مرکز مطالعات فضایی روسیه تولید شده به فضا از پایگاه بایکونور قزاقستان، ایران این قابلیت را دارد تا خودش تصاویری مستند از آنچه ناسا ادعا کرده را ثبت و منتشر کند. با نگاهی به قابلیت های این ماهواره که در اینفوگرافیک انتشار یافته از طرف سازمان فضایی ایران قابلیت ثبت چنین تصاویری را دارد.
ماهواره خیام که از ۱۸ مرداد علیرضا نعیمی از مدیران ارشد سازمان فضایی در گفت و گو با ایسنا تاکید داشته ایستگاه فضایی ماهدشت دیتاهای آنرا دریافت کرده است و حالا کافی است شهردار تهران از این نهاد معتبر داخلی بخواهد اطلاعات در رابطه با آرادکوه را که با شرایط یکسان ثبت می شود، منتشر کنند و اینطور با رد ادعای دروغ ناسا، این اطمینان خاطر را به شهروندان تهرانی بدهد که یک منبع بزرگ از گاز خفه کننده متان اطراف تهران را نپوشانده است. ۴۱۴۱