در گفت وگو با یاری كالا تشریح شد

جزییات سامانه یکپارچه فروش خودرو

جزییات سامانه یکپارچه فروش خودرو یاری کالا: مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشریح جزییات فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش، زمان شروع به کار این سامانه را هفته آتی اعلام و اصرار کرد که این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در همه جنبه ها، افزایش میزان عرضه و توقف تولید خودرو های ناقص فعال خواهد شد.


عبدالله توکلی در گفت و گو با ایسنا، ضمن تشریح کامل جزییات و سازوکار "سامانه یکپارچه فروش خودرو"، در ابتدا به دلیل چرایی و هدف از طراحی این سامانه پرداخت و اظهار داشت: در روش های قبلی فروش و عرضه خودرو دو نکته حائز اهمیت وجود داشت که زمینه ساز هم اندیشی برای طراحی این سامانه شد. در وهله اول، بررسی روند عرضه خودرو خصوصاً طی چند سال اخیر نشان میدهد که خودروسازان ما به تولید خودرو های ناقص روی آورده بودند. خودروسازان آمار تولید را ارائه می دادند اما در عمل میزان عرضه بسیار کمتر بود. در حقیقت خودرو ها به جهت ناقصی قطعات در پارکینگ ها می ماند و امکان عرضه نداشت. این در حالیست که بایستی تمرکز اصلی بر عرضه محصول به بازار باشد؛ پس تاکید شده تا خودروسازان تولید ناقص نداشته باشند و هر چه تولید می کنند، قابلیت عرضه داشته باشد.
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت اشاره کرد: فارغ از این که این تولید خودرو ها به این شیوه (خودرو ناقص) در دنیا بسیار عجیب و غیرمتعارف است، بحث تولید انبوه در صنعت خودرو با این هدف عنوان شد تا با تولید انبوه، هزینه های سربار کاهش یابد؛ اما زمانیکه خودرو ناقص تولید می شود و در آمار تولید هم لحاظ می شود، در عمل کالای ناقصی تولید شده که قابلیت عرضه به بازار نداشته و هزینه های بیشتری را به وجود می آورد. ضمن این که نقدینگی خودروساز نیز به صورتی محبوس می شود. به طور مثال ۷۰ درصد یک خودرو تولید می شود اما در عمل قابلیت عرضه به بازار ندارد. در مقاطعی از سال قبل بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان بود که امکان تجاری سازی نداشت. موضوع خودرو های ناقص همچون عارضه هایی بود که در صنعت خودرو ما خصوصاً طی دو سال اخیر شکل گرفت و خودروساز هم به این روند عادت کرد.

خودروسازان به تولید خودرو ناقص عادت کرده بودند
وی ادامه داد: بر این اساس تلاشی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیرو فرمان های ریاست جمهوری شکل گرفت تا تولید خودرو ناقص به حداقل برسد و از همین حیث میزان عرضه را افزیش دهیم. مجموع تحویل دو خودروساز بزرگ در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۰۲ هزار دستگاه است که نسبت به میزان آن در زمان مشابه سال قبل حدودا ۲۰ درصد رشد داشته است. باوجود کاهش آمار تولید اما در حقیقت آمار عرضه و تحویل بالا رفته است. در سال جدید این تفکر اشتباه (تولید خودرو ناقص)، متوقف و عرضه خودرو به نسبت سال قبل بیشتر شد.
خودروسازان بنابر ضرورت های تامین مالی خود، همان بخش خودروهایی که قابلیت عرضه داشت را بصورت قطره چکانی به بازار عرضه می کردند. همین موضوع منجر به شکل گیری سوداگری ها در بازار شد؛ پس با توجه به این که میزان عرضه کم بود، متقاضیان سوداگرانه مجال این را پیدا می کردند تا حجم قابل توجهی از عرضه را به خود اختصاص دهند. ضمن این که نحوه عرضه نیز این جریان را پشتیبانی می کرد. توکلی ضمن اشاره به زیان های انباشته ناشی از تعهدات معوق خودروسازان، اعلام نمود: طبق آمار تعداد تعهدات معوق خودروسازان از ۶۰ هزار دستگاه به ۱۰ هزار دستگاه رسیده و بدین ترتیب قریب به ۸۵ درصد کاهش تعهدات معوق به وجود آمده است. بدین سبب عرضه بالا رفته و هزینه سربار خودروسازان کمتر شده است. میزان خودرو های ناقص در طول این مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش حدودا ۵۰ درصدی داشته است. وزارت صمت تمرکز خودرا طبق برنامه های وزیر براین موضوع گذاشته است تا عرضه خودرو افزایش و هزینه های سربار کاهش پیدا کند. این اتفاق تا حالا تا حدودی محقق شده و روند تولید خودرو های ناقص عملا به کمترین مقدار ممکن رسیده است.

اصلاح جریان عرضه محصولات خودروسازان، در دستور کار وزارت صمت
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر عارضه صنعت خودرو کشور طی سالهای اخیر را عرضه قطره چکانی محصولات توسط خودروسازان دانسته و اظهار داشت: خودروسازان بنابر ضرورت های تامین مالی خود، همان بخش خودروهایی را هم که قابلیت عرضه داشت، بصورت قطره چکانی به بازار عرضه می کردند. همین موضوع منجر به شکل گیری سوداگری ها در بازار شد؛ به طور مثال یک نفر با چند کارت ملی یا افراد با هربه های مختلف هجوم می آوردند؛ پس با توجه به این که میزان عرضه کم بود، متقاضیان سوداگرانه مجال این را پیدا می کردند تا حجم قابل توجهی از عرضه را به خود اختصاص دهند. ضمن این که نحوه عرضه نیز این جریان را پشتیبانی می کرد.
این مقام مسئول در وزارت صمت اشاره کرد: دو عارضه اشاره شده، بر صنعت خودرو کشور و خصوصاً بازار تاثیر بسیار منفی داشت؛ پس کار کارشناسی گسترده ای توسط وزارت صمت با همکاری خودروسازان انجام و تلاش شد تا در ابتدا جریانِ عرضه اصلاح، تکلیف خودرو های ناقص مشخص شود و به صورتی از تولید خودرو ناقص جلوگیری شود. هم اکنون به جایی رسیدیم که می توانیم بر روی عرضه متمرکز باشیم و عرضه بیشتر (نه عرضه قطره چکانی) داشته باشیم.

عرضه تعداد بیشتر از محصولات خودروسازان متعدد، با تنوع بیشتر و در بازه زمانی طولانی تر از طرح های فروش سابق
توکلی با اعلان اینکه به جرائت می توان گفت میزان عرضه ای که در سامانه یکپارچه فروش خودرو صورت خواهد گرفت، چندین برابر دوره های قبل خواهد بود، اظهار نمود: برای آنکه هجوم زیادی هم اتفاق نیفتد، بازه زمانی مشخص تعیین خواهد شد و متقاضیان با عرضه تعداد قابل توجهی خودرو از طرف خودروسازان گوناگون مواجه خواهند بود و دیگر مهلت زمان چند روزه برای ثبت نام مطرح نیست. در حقیقت طی یک بازه مشخص (بطور مثال یک هفته ای) خودروسازان، محصولات خودرا با هم عرضه می کنند و مشتریان در طول این مدت مشخص می توانند با قدرت انتخاب بالا مبادرت به خرید خودرو مورد نظر خود کنند.
در سامانه یکپارچه فروش خودرو، طی یک بازه مشخص (بطور مثال یک هفته ای) تعداد کثیری از خودروسازان، محصولات خودرا باهم عرضه می کنند و مشتریان در طول این مدت مشخص می توانند با قدرت انتخاب بالا مبادرت به خرید خودرو مورد نظر خود کنند. وی افزود: روال تحویل نیز به این صورت خواهد بود که چنانچه تقاضا برای یک خودرو، بیش از میزان عرضه آن در آن دوره باشد، مشتریان نهایی به شیوه قرعه کشی تعیین خواهند شد؛ در غیراینصورت خودرو به هر فرد ثبت نام کننده تعلق خواهد گرفت. اما باتوجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در جهت افزایش عرضه و قاعدتا باتوجه به اینکه، شرایط بگونه ای پیش خواهد رفت که مصرف کننده واقعی می تواند از این طرح بهره ببرد، مرحله به مرحله تقاضاهای سوداگرانه حذف و به تدریج در گام های بعدی قرعه کشی حذف خواهد شد.
این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: باتوجه به میزان عرضه و تنوع محصولات که یکباره عرضه خواهند شد، پیش بینی می شود که اتفاق های خوبی با شروع به کار سامانه رخ دهد. از هفته آتی سامانه آغاز به کار خواهدنمود. یک شرکت دانش بنیان مسئولیت طراحی را بر عهده داشته است. تا هفته آتی، همه خودروسازان مختلف میزان توانایی عرضه خودرا اعلام می کنند و سپس سامانه شروع به کار خواهدنمود. البته همانطور که اشاره شد، برنامه ریزی ها بر این اساس که عرضه میزان قابل توجهی افزایش یابد و همین عرضه زیاد، امید به حذف قرعه کشی را در قدم های بعدی، قوت می بخشد. بسیار خوشبین هستیم که استراتژی تولید خودرو کامل و روند عرضه یکپارچه، هر چه سریع تر منجر به حذف قرعه کشی شود.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت اشاره کرد: فروش همه خودروسازان شامل دولتی و خصوصی از این پس تنها بوسیله سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت و دیگر خودروسازی به تنهایی نمی تواند مبادرت به فروش محصولات خود کند؛ بدین ترتیب شائبه این که برخی خودروسازان بخش خصوصی، عمدتاً بازارهایی ایجاد و در آن مبادرت به فروش با قیمت های گزاف می کنند، رفع خواهد شد و دیگر دغدغه هایی از این دست وجود نخواهد داشت. بقطع می توان گفت فروش به این شیوه، فواید خیلی از منظر شفافیت خواهد داشت.
توکلی در ارتباط با واکنش ها در پی اعلام خبر فروش یکپارچه خودرو ها، اظهار داشت: قاعدتا در وضعیت قبلی، منافعی برای قشری خاص وجود داشت. از یک سو تولید خودرو ناقص در عین آمارسازی های تولید و از طرف دیگر عرضه قطره چکانی لطمه هایی را ایجاد می کرد، به هر حال آن نوع توزیع خودرو منافعی را متوجه افراد و جریان های خاص کرده بود، پس حال که بنابر شفافیت است، منافع این اشخاص متزلزل خواهد شد و طبیعتا صدای تعدادی از این افراد را در خواهد آورد.

تصمیم وزارت صمت برای طرح سامانه فروش یکپارچه یکشبه نبوده و بسیار بدان خوشبین هستیم
وی ادامه داد: اما با توجه به این که این اقدام محصول تصمیم یک شبه نبوده و برنامه ریزی های دقیقی در برنامه های تحولی خودرو برای آن صورت گرفته، بسیار به موفقیت فعالیت این سامانه خوشبین هستیم. سیاست های همه جانبه وزارت صمت به همراه افزایش تولید خودروی کامل و افزایش عرضه در سامانه یکپارچه و همین طور ثبت و پیوستگی اطلاعات این سامانه فروش با سامانه جامع تجارت بمنظور شناسایی قشر سوداگر، می توانند منجر به ساماندهی و شفافیت در عرضه خودرو ها مطابق فرمان ریاست جمهوری شود؛ در گام های بعدی نیز صنعت خودرو را از وضعیت فعلی خارج می کند تا رضایت مردم و مقامات دولتی را کسب کند.
مدیر کل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در آخر اشاره کرد: صنعت خودرو کشور پتانسیل های بسیاری دارد و از پیچ سخت تحریم های ظالمانه عبور کرده است، حال باتوجه به جریان تولید پایداری که شکل خواهد گرفت، به مرور سایر اهداف همچون ارتقا کیفی خودرو ها و... نیز محقق خواهد شد. اما به طور کلی می توان اظهار داشت که هر شفاف سازی ممکنست هزینه هایی هم بوجود آورد اما وزارت صمت در تصمیم خود مصمم است که مطابق با دستور ریاست جمهوری، به نفع مصرف کننده واقعی این شفاف سازی را انجام دهد.
به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت - سامانه ای جدید برای فروش خودرو معرفی و اعلام نمود: بمنظور شفاف سازی روند عرضه خودرو، فروش همه خودرو ها به «سامانه یکپارچه فروش» منتقل می شود. بر این اساس همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت موظف اند هرگونه عرضه خودرو را فقط بوسیله سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند.
همین طور وی در بخشنامه ای خطاب به سازمان حمایت اعلام نموده است: تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ فراهم گردد و تمامی خودروسازها از تاریخ مذکور ( ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ) هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و فقط بوسیله سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه تر برای تمام خودرو های تولیدی فراهم گردد.
به دنبال تعیین چنین سازوکاری برای فروش خودرو و توقف هرگونه فروش خارج از این سیستم، این هفته طرح فروش محصولات ایران خودرو و سایپا که ۱۹ هفته پی در پی به طور هفتگی (البته بدون در نظر گرفتن دو هفته ابتدایی فروردین ماه)، به جهت همین ممنوعیت فروش اجرا نشد.




منبع:

1401/02/22
11:40:11
0.0 / 5
309
تگهای خبر: بازار , تجارت , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان