۹ کیلومتر دلهره آور زیر زمین در تهران

۹ کیلومتر دلهره آور زیر زمین در تهران یکی از معضلات مناطق جنوبی تهران تردد قطار بین شهری به ایستگاه راه آهن در محدوده منطقه 16 است و روزانه صدها قطار از بین محلات مناطق 16، 17 و 18 تردد دارند و مشکلات گوناگونی را برای ساکنان این 9 کیلومتر مسیر به وجود آورده است.



سیاوش پارسا: در گذشته سه خط شامل محورهای تهران_ اهواز( تردد قطار جنوبی کشور)، محور تهران_ تبریز( تردد قطارهای غربی و شمالی کشور) و محور تهران_ مشهد( تردد قطارهای شرقی) از ایستگاه راه آهن صورت می گرفت، که تعدادی از محلات این مناطق همانند یک جزیره از دسترس خارج شده بودند و تردد خودرویی و عابران پیاده را با مشکل مواجه کرده بود.
در این بین در زمان تصدی گری محمود احمدی نژاد بر مسند رئیس جمهور قول داده شد تا در گام نخست محور تهران_ تبریز در همان مسیر به زیر زمین انتقال داده شود و نهایتاً در دولت حسن روحانی با اعتبار یک هزار و دویست میلیارد تومان این پروژه محقق شد و نهایتاً یکی از معضلات پایتخت همان لطمه های اجتماعی معروف به لب خط پرچیده شد.
در این بین دولت و شهرداری تهران بر آن شدند تا محیط ۹ کیلومتری تردد قطار روی تونل را به مجموعه تفریحی تبدیل کنند تا آسایش همسایه های این خط راه آهن که سالیان سال امان شان را تردد قطارها بریده بود ایجاد شود.
اما طبق گزارش های مردمی و مسافران خط راه آهن تهران_ تبریز که به خبرنگار خبرآنلاین رسیده است، در این تونل قطار ۹ کیلومتری تجهیزات امدادی و آتش نشانی وجود ندارد و در صورت وقوع حادثه خطرات جانی مسافران را تهدید خواهدنمود.

نبود سیستم اطفای حریق
طیق مشاهدات خبرنگار ما قطار تهران _ تبریز پس از حرکت حدود یک کیلومتری از ایستگاه راه آهن در منطقه ۱۶ به سمت غرب تهران نزدیک به چند متری به میدان سوزن بانی ( شهدای مدافع حرم) وارد تونل می شود.
محمد رضا الماسی یکی از شهروندان تهرانی آذری زبان است که درباره این تونل به خبرنگار ما اظهار داشت: چند ماه پیش تصمیم گرفتم برای دید و بازدید از اقوام با قطار به شهر تبریز سفر کنم، باتوجه به این که ساکن محله فلاح هستم و برایم جذابیت داشت تا ببینم قطار در زیر این تونل به چه شکل تردد دارد، بمحض ورود قطار به تونل از پنجره قطار به داخل تونل خیره شدم.
وی افزود: قطار با سرعت مناسبی حرکت داشت، روشنایی این تونل با مهتابی های کار گذاشته شده در دیوارها تامین شده بود و تونل قابل مشاهده بود.
این ساکن محله فلاح در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما درباره این که دود لوکوموتیو قطارها چطور تخلیه می شود؟ پاسخ داد: حجم این تونل بسیار بزرگ است و همانند تونل های مترو نیست که از عرض و ابعاد اندک برخوردار باشد، به همین دلیل دود قطارها در این تونل بزرگ خطرناک نیست از طرف دیگر به سبب تردد قطارها وزش بادی جریان پیدا می کند که این دود را به بیرون از تونل هدایت می کند؛ البته تعدادی از قسمت های سقف تونل به روی سطح زمین باز است و امکان تخلیه دود از این محیط نیز مهیا است.
الماسی درباره این که مدت زمان تردد قطار در این تونل چه میزان است؟ اظهار داشت: حدودا بین ۱۵ دقیقه زمان می برد تا قطار از این تونل بیرون رود، اما مشکلی وجود ندارد، این که تردد قطار این محور را به زیر زمین انتقال دادند بسیار قابل ستایش است، چونکه در گذشته مشکلات گوناگونی را برای ساکنان اطراف این محور، عابران پیاده و همین طور خودرو های عبوری به وجود می آورد.
وی مطرح کرد: یک نکته که در این تونل احساس کردم خطرناک باشد برقرار نشدن سیستم اطفای حریق است، علت این که به این مساله توجه کردم این بود که در تونل خودرویی توحید و تونل مترو سیستم اطفای حریق وجود دارد، اما در این راه وجود ندارد.

بسته بودن درهای اضطراری
از میدان سوزن بانی در منطقه ۱۷ تا نقطه غربی منطقه ۱۸ این تونل به وجود آمده و به روی آن محیطی تفریحی به نام باغ راه حضرت فاطمه (ص) راه اندازی شده است تا تصدی خاطر برای ساکنان لب خط پس از چندین سال نبود آسایش ایجاد شود.
مسیر دوچرخه سواری، پیاده راه، فضای بازی و فضای سبز همچون اقدامات روی این محور است، چند دقیقه ای را روی این تونل به قدم زدن مشغول می شوم و در مقابل درب جنوبی امام زاده حسن(ع) به روی نیمکت به استراحت می پردازم، در این بین لغرزش زمین در هنگام تردد قطار در تونل به آسانی قابل حس است.
با یکی از شهروندانی که در این محیط حضور دارد هم صحبت می شوم، او که خودرا وحید معرفی نمود، اظهار داشت: این لرزش ها طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.
وحید که از چهره اش پیداست چهار دهه ای سن دارد، افزود: آن زمانی که قطار روی زمین تردد داشت خانه های همجوار به لرزش در می آمد، اما از زمانی که قطار به زیر زمین انتقال پیدا کرده دیگر خبری از لرزش خانه ها نیست و تنها در زمانی که به روی تونل باشیم متوجه تردد قطار می شویم؛ البته تعدادی از شهروندان که خبر ندارند که زیر این مسیر تفریحی قطار تردد دارد تصور می کنند که زلزله آمده و نگران می شوند.
وی درپاسخ به این که اتاقک هایی که در این باغ راه وجود دارد چیست؟ پاسخ داد: این اتاقک ها مسیر اضطراری تونل قطار به روی زمین است، که البته درهای آن همیشه بسته است.
پل های اضطراری تونل قطار ناایمن است
برای بررسی بیشتر این مساله به سراغ سمیه ستوده دبیر شورایاری محله بلورسازی در محدوده منطقه ۱۷ رفته ایم، او که دل پری از وضعیت تردد قطارها در این محله دارد، اظهار داشت: متاسفانه در بازدیدی که از تونل راه آهن تهران_ تبریز داشتیم این تونل بسیاری از ملزومات و امکانات امدادی برخوردار نبود، بطوریکه مسیر خروج اضطراری این تونل بدون روشنایی، پل های خطرناک و مسدود بودن درهای خروجی در سطح زمین است و گویا مسئولان شرکت راه آهن نیز در جریان کامل این مشکلات قرار دارند.
این عضو شورایاری محله بلورسازی افزود: اگر خدای نکرده حادثه ای در این محور رخ دهد، زمان بسیار زیادی می برد تا از مسیر پل های اضطراری امداد رسانی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: این طور که مطرح شده مقرر است خط راه آهن تهران_ اهواز که محله بلور سازی را از یکدیگر جدا کرده همانند خط راه آهن تهران_ تبریز به زیر زمین انتقال پیدا کند، البته باید برای این انتقال اقدامات ایمنی لحاظ کنند.
ستوده عنوان کرد: اگر مسیر خط راه آهن تهران_ اهواز نیز با پیگیری رسانه ها به زیر زمین انتقال پیدا کند شهروندان محلات همجوار این خط راه آهن خیلی خوشحال خواهند شد.
این عضو شورایاری محله بلورسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما درباره این که در سطح زمین که تونل قطار وجود دارد در هنگام تردد لرزش ایجاد می شود؟ پاسخ داد: لرزش وجود ندارد و ما همیشه در این راه که به نام خانم حضرت فاطمه (س) مزین شده است برنامه های فرهنگی و اجتماعی برگزار می نماییم.

تلاش راه آهن برای راه اندازی سیستم اطفای حریق
خبرنگار خبر آنلاین به جهت اینکه موضوع نبود سیستم اطفای حریق را در این تونل جویا شود با یک مقام مسئول در شرکت راه آهن گفتگو کرده است، البته این مسئول علاقه ای به درج نامش در این گزارش نداشت.
او در پاسخ به این پرسش که چرا سیستم اطفای حریق در این تونل وجود ندارد؟ پاسخ داد: پیش بینی هایی جهت راه اندازی سیستم اطفای حریق شده است و جای نگرانی وجود ندارد و شرکت راه آهن در تلاش است این مساله را به اجرا در آورد؛ البته در صورت جذب اعتبار، چونکه هزینه بالایی این مسیر ۹ کیلومتری می طلبد.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره این که چرا درب های فرار این مسیر مسدود است؟ اظهار داشت: متاسفانه معتادان متجاهر به داخل محوطه این مسیر ورود پیدا می کنند، به همین خاطر مبادرت به مسدود کردن درهای اضطراری کرده ایم؛ البته جای نگرانی وجود ندارد، چونکه در این تونل دو خط رفت و برگشت قطار و دو خط سرد قطار( بدون تردد) راه اندازی شده است که در خط سرد هیچ قطاری تردد ندارد و تنها گشت پلیس از آن استفاده می نماید و در زمان وقوع حادثه قطار های پلیس خودرا به محل حادثه می رسانند و مبادرت به بازکردن درها اضطراری خواهند کرد.
وی اضافه کرد: ارتفاع این تونل نزدیک به ۸ متر و عرض ۵۰ متر است و جای نگرانی در زمان امداد رسانی وجود ندارد، از طرف دیگر این تونل بسیار محکم و مستحکم تولید شده و با لرزش تردد قطار هیچ صدمه ای به زیر ساخت های آن نخواهد رسید.
سازمان آتش نشانی در جریان خطرات تونل قطار تهران _ تبریز نیست
اما در این بین جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران در این زمینه به خبرنگار ما اظهار داشت: شرکت راه آهن از خدمات آتش نشانی برخوردار است، اما اگر از سازمان آتش نشانی کمک بخواهد حتما این کمک صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما درباره این که آیا سازمان آتش نشانی در جریان بسته بودن درب های اضطراری تونل قطار تهران_ تبریز و این که در این راه تجهیزات اطفای حریق وجود ندارد، است؟ پاسخ داد: اطلاعات این مساله را ندارم و احیانا واحد پیشگیری سازمان آتش نشانی به این مساله ورود کرده است، نیروهای آتش نشانی بر ساختمان ها نظارت دارند اما برای این نوع محیط ها اطلاع ندارم.
ملکی در باره این سوال که تونل های ماشین رو در سطح شهر تهران مانند شهدای غزه در غرب تهران، تونل رسالت در شرق تهران و تونل توحید از سیستم اطفای حریق و خروجی های اضطراری برخوردار می باشند، اما در این تونل این امکانات وجود ندارد؟ اظهار داشت: بنده خودم چندین بار از این تونل های یاد شده بازدید داشته ام و تجهیزات خوبی وجود دارد، اما این که این تونل ها با تایید سازمان آتش نشانی مجهز شده اند یا نه نمی دانم، حتی این تونل ها از فن های تهویه هوا و تلفن اضطراری و مسیر ویژه تردد خودرو های امدادی برخوردار می باشند. بیشتر بخوانید: اختصاص 700 میلیارد تومان اعتبار دولتی برای متروی تبریز
۲۳۳۲۳۳


منبع:

1401/01/29
20:55:33
0.0 / 5
260
تگهای خبر: آنلاین , تولید , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان