ایستگاه های تنظیم قیمت میوه عید قم شوخی بی مزه با مردم

ایستگاه های تنظیم قیمت میوه عید قم شوخی بی مزه با مردم

به گزارش یاری کالا قم رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم به تشریح چرایی پایین بودن کیفیت میوه عرضه شده در چادرهای تنظیم بازار نوروز پرداخت.


سالها پیش بود که ایستگاه های میوه تنظیم بازار شب عید در شهرهای مختلف ایران افتتاح شد و ایضا درقم؛ در دمادم افزایش قیمت میوه از تومان به هزار تومان بود که این ایستگاه ها در شهر ایجاد شدند و مرهمی بر دردهای مردمی بودند که تازه طعم گرانی های میوه را حس می کردند.
همین ایستگاه ها در ایام اوج افزایش قیمت در سال های اول دهه 90 شمسی به سان یک نقطه امید برای مردم شهر رخ نمایی می کرد. جایی که مردم صف به صف ایستاده بودند که منتظر میوه عید خود بودند و مسؤلان هم با پر کردن این ایستگاه تلاش می کردند که دست دلالان شب عید را از بازار کوتاه کنند.
ایستادن در صف میوه ساعات پایانی سال به جای صف مرغ و ماهی و سبزه، از اولویت های مردم بدل شده بود. سبدهای میوه نسبتا باکیفیت دست به دست در ماشین جا داده می شد و اهل خانه هم با خیالی راحت به خانه می رفتند.
حدودا میوه اغلب مردم در پذیرایی عید مثل هم بود چون تفاوت کیفیت و قیمت میوه ایستگاه ها با میدان کهنه و خیابان های وسط و بالای شهر به حدی بود که کسی تصور خرید میوه غیر از ایستگاه ها را نمی کرد. میوه های ایستگاهی هم میوه های با کیفیتی بودند و مثل لباس های متحدالشکلی که در سال های اولیه دهه هفتاد در ایام عید به دانش آموزان بی بضاعت داده می شد مایه آبروی آنها نبود. کسی هم به پدر خانه ایراد نمی گرفت که چرا میوه باکیفیت تهیه نکرده است.
اما در سال های اخیر این ایستگاه ها نه این که دردی از گرانی بازار دوا نکردند تنها کاری که می کنند، اشغال یک فضا در کنار خیابان ها است. ایستگاه هایی که سال قبل برخی از آنها اصلا خالی بود و گزارش آنها هم سال قبل در همین رسانه منعکس شد.
به سراغ رئیس اتحادیه میوه و تره بارقم رفتیم تا بدانیم که چرا این ایستگاه ها به چنین روزی افتاده اند.
عباس موحدی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم، در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: سیب باقیمت 11 هزار تومان و پرتقال باقیمت 10 هزار تومان در چادرهای تنظیم بازار میوه نوروز عرضه می شود.
وی افزود: دو ماه قبل جلسه ای برگزار شد و پیشنهاد کردیم که پرتقال با قیمت 8 هزار تومان سیب با قیمت 9 هزار تومان در این چادرها ارائه شود اما قبول نکردند و اواخر بهمن مجدد جلسه ای برگزار شد و قرار شد سیب با قیمت 9 هزار و 500 و پرتقال 8 هزار تومان به فروش برسد؛ اما باز قبول نکردند و سیب را با قیمت 11 هزار تومان و پرتقال را با قیمت 10 هزار تومان ارائه کردند.
وی افزود: این در شرایطی است که این میوه ها با این کیفیت در میدان میوه و تره با پرتقال با قیمت 7 هزار تومان الی 8 هزار تومان و سیب با قیمت 9 الی 10 هزار تومان عرضه می شود.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم ضمن اشاره به این که در این چادرها همه اجناس دو هزار تومان بالاتر عرضه می کنند، اظهار نمود: سال جاری از این چادرها استقبال نشده است و معلوم هم نیست در آخر چقدر میوه بماند و خراب شود.
وی در ارتباط با چرایی پایین بودن کیفیت محصولات عرضه شده در این چادرها، بیان نمود: کیفیت محصولات سال جاری بالا است اما محصولات عرضه شده در این چادرها کیفیت مطلوبی ندارد.
موحدی بیان نمود: در مهر و آبان پرتقال در مازندران کیلویی 7 الی 8 هزار تومان بود؛ اما وقتی آقایان پا به مازندران گذاشتند در سه الی چهار ماه پرتقال کیلویی 1500 تا دو هزار تومان افزوده شد که دود این امر به چشم کل ملت ایران رفت.
وی با تاکید بر این که این کار کارشناسی نشده بود و افراد غیر کارشناس نباید به این عرصه ورود می کردند، افزود: این کار به جز ضرر بهره ای دیگر نداشته است؛ چونکه این ها کاسب نیستند و کارشان این نیست؛ باید مسئولیت این امر را به رئیس اتحادیه تهران واگذار کنند که هم بخرد و هم با قیمت ارزان به دست مردم برسد.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم با اشاره به اینکه در شمال محصول باکیفیت به آنها ندادند و هر کارتونی که هفت کیلو است دو کیلو آن لکه کرده است، افزود: با این کار غیر کارشناسی فقط مشکل و ضرری برای دولت درست کردند.
وی بیان نمود: دو سال قبل مسئولیت این امر را سازمان صنعت، معدن و تجارت به عهده داشت و سال جاری جهاد کشاورزی عهده دار مسئولیت شده بود.
به هر حال اگر مقرر است مشکلی از مردم حل شود باید با طرح های خدمت رسانی حل شود و اگر مقرر است که طرح هایی که سالها پیش ثمرده بوده است به این شکل و با بی ثمری تمام ادامه یابد، بهتر است در کلیت ماجرا تجدید نظر صورت گیرد.
تنظیم بازار شب عید و تنظیم قیمت تمام شده و عرضه به مردم باید بگونه ای باشد که مشکلی از مشکلات مردم حل کند نه این که نسبت عرضه و تقاضا وخواست مردم را بهم بزند. حدودا در سال های اخیر این ایستگاه ها به محلی برای حضور وقیمت کردن و وقت گرفتن از مردم تبدیل شده است. در واقع میتوان اظهار داشت که این ایستگاه ها بیشتر به یک شوخی برای مردم در ایام اول عید تبدیل شده است و دیگر کسی اهمیتی به این ایستگاه ها نمی دهد.
ای کاش تصمیم جدی و دیگری برای حل این مورد گرفته شود.




منبع:

1401/01/07
12:30:42
0.0 / 5
464
تگهای خبر: ارز , افزایش قیمت , بازار , تجارت
این مطلب یاری کالا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
پرسش:
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها



yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان - با یاری کالا، خرید آسان، اطلاع رسانی به روز!