ساخت كاتالیست تصفیه هیدروژنی كاربردی در صنایع پالایش و پتروشیمی

ساخت كاتالیست تصفیه هیدروژنی كاربردی در صنایع پالایش و پتروشیمی پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاتالیست پروسه تصفیه هیدروژنی با بهره گیری از مخلوط اکسیدهای فلزی را طراحی کردند.


به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، فرهاد کیوانی مهر، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «اصلاح کاتالیست پروسه تصفیه هیدروژنی با بهره گیری از مخلوط اکسیدهای فلزی» اظهار داشت: نفت خام و مشتقات نفتی مانند مازوت، نفتا و بنزین پیرولیز علاوه بر هیدروکربن ها شامل ناخالصی هایی مانند ترکیبات گوگرددار، نیتروژن دار، اکسیژن دار و فلزات هستند.
وی با اعلان اینکه وجود این ترکیبات سبب بروز مشکلات محیط زیستی شدیدی خواهد شد که کشور ما هم این روزها بسیار با این آلاینده ها خصوصاً در سوخت نیروگاه ها و خودرو ها به سبب تشکیل ترکیبات SOx و NOx که عامل اصلی آلودگی هوا هستند، مواجه می باشد، اظهار داشت: این آلاینده ها اگر وارد جو شوند با رطوبت هوا واکنش داده و بصورت باران اسیدی به سطح زمین باز می گردند که سبب فرسایش خاک و از میان رفتن نمای ساختمان ها می شوند.
بگفته کیوانی مهر، این آلاینده ها در مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمیایی سبب مسمومیت کاتالیست های فرآیندهای پایین دستی، کاهش کیفیت محصول، مشکلات عملیاتی مانند خوردگی در تجهیزات و لوله های انتقال و رسوب فلزات در توربین ها خواهند شد و حتی مشکلات عدیده ای در عملکرد موتور خودرو ها از دیگر اثرات این ترکیبات آلاینده بشمار می رود.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمیایی برای جداسازی این ناخالصی ها از فرایندی کاتالیستی به نام تصفیه هیدروژنی استفاده می شود. در استانداردهای روز دنیا نظیر یورو ۵ و یورو ۶ وجود ترکیبات گوگرددار و نیتروژن دار در سوخت خودرو ها و شناورها به شدت محدود شده است، بدین سبب برای دستیابی به استانداردهای جهانی نیاز است از کاتالیست هایی در این پروسه تصفیه هیدروژنی بهره برد که درصد بیشتری از این ترکیبات را کم کند و سوخت پاکی را تولید نماید.
وی افزود: کاتالیست های واحدهای تصفیه هیدروژنی عموماً وارداتی بوده و کشورهای آمریکا و فرانسه تولید کننده عمده این کاتالیست ها هستند و بیشتر دانش فنی واحدهای تصفیه کشور نیز مربوط به این کشورهاست.
وی افزود: در سالهای اخیر تا حدی تلاش هایی برای بومی سازی این کاتالیست های راهبردی در کشور انجام شده است؛ اما یکی از اشکالات پروسه تصفیه هیدروژنی کاهش کیفیت محصول بعد از پروسه تصفیه است، به شکلی که مقداری از ترکیبات با ارزش نظیر آروماتیک ها به مواد با ارزش پایین تر تبدیل می شود که سبب کاهش قیمت محصولات می شود.
وی عنوان کرد: در این پژوهش ما توانستیم کاتالیست هایی برای پروسه تصفیه هیدروژنی تولید نماییم که علاوه بر اینکه سبب حذف عمیق ترکیبات آلاینده می شود کیفیت و ارزش محصول را بیشتر می کند، بدین سبب هم می توان استانداردهای محیط زیستی را دریافت کرد و هم بر خلاف کاتالیست های تجاری رایج که سبب کاهش کیفیت محصول می شود، ارزش و کیفیت محصول خروجی را ارتقا دهیم.
بگفته فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر، باتوجه به بحران آلودگی در شهرهای بزرگ و تامین سوخت پاک برای خودرو ها، نیروگاه های کشور و شناورهای دریایی کسب دانش فنی ساخت کاتالیست های تصفیه هیدروژنی را امری مهم دیدیم و بمنظور تجاری سازی نمونه های تولید شده از همان ابتدای کار با رویکرد تجاری سازی محصول پیش رفتیم و نمونه ها را به صورتی که قابل بارگذاری در راکتورهای صنعتی باشند، ساخته ایم که یکی دیگر از مزایای این طرح است.
به نقل از دانشگاه امیرکبیر، وی ادامه داد: این طرح از همان ابتدا جزء طرح ها و پایان نامه های صنعتی بوده که با همکاری شرکت پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر انجام شده است؛ ایده ابتدایی کار که در نهایت منتهی به ثبت اختراع شد، در آزمایشگاه "مهندسی واکنش های سطحی و نانو مواد انرژی پیشرفته" دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحت سرپرستی دکتر سجاد حبیب زاده شکل گرفت و در ادامه با همکاری واحد پژوهش و توسعه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و مهندس پرویزی ریاست وقت واحد، نمونه ی اولیه ساخته و تست های عملکرد روی آن انجام شد، در طول کار اصلاحات زیادی باتوجه به نتایج عملکرد کاتالیست انجام گرفت تا در نهایت به محصول مورد نظر که هدف های پژوهش ما را پوشش دهد، دست یافتیم.



1400/02/25
10:53:46
0.0 / 5
238
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان