دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو مطرح كرد

شكست انحصار خودروسازی با خودروساز شدن قطعه سازان

شكست انحصار خودروسازی با خودروساز شدن قطعه سازان یاری کالا: به دنبال پیشنهاد وزیر صمت به قطعه سازان در خصوص تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان برای تولید خودرو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، اعلام نمود که پیشنهاد وزیر صمت ورود خود قطعه سازان برای تولید خودرو را ارائه کرده تا انحصار موجود در دو خودروساز اصلی شکسته شود.


به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، در آخرین جلسه ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت با قطعه سازان کشور (چهارشنبه هفته گذشته) داشت، پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و همین طور ایجاد رقابت در تولید خودرو ارائه داد و اعلام نمود که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا از رقبای توانمند برای ایجاد رقابت در بازار خودرو حمایت کند.
وی شکستن انحصار در تولید خودرو را مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور دانست و اظهار نمود: شرکت های توانمند قطعه ساز می توانند بوسیله ترکیب شدن با یکدیگر، کنسرسیومی برای تولید خودرو تشکیل دهند و بر روی فناوری و نوآوری با ریسک پذیری کار کنند. بایستی تصدی گری دولت در حوزه خودرو کم شود، ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه سازان مسیری برای کاهش هزینه های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست.
در این رابطه، مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو- در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه طی این جلسه که با محوریت مشکلات صنعت خودروسازی و قطعه سازی بود، با نگرش عمده به صنعت قطعه سازی کشور انجام شد و مشکلات قیمت گذاری، نقدینگی، ارز و مشکلات گمرکی مطرح شد؛ اظهار داشت: در انتهای جلسه نیز وزیر صنعت اظهار نظر کردند که قطعه سازان به صورت یک کمیسیون مشترکی با خودروسازان همکاری داشته باشند و تجهیزات خودروسازان را برای تولید خودرو توسط خود قطعه سازان به کار گیرند؛ تا منجر به شکست انحصاری که در هردو خودروسازان به وجود آمده است شود.

وصول ۵۰۰۰ میلیارد باقی مانده و طرح "گام"، قسمتی از نیاز نقدینگی قطعه سازان را تامین می کند
وی در ارتباط با مشکلات نقدینگی صنعت قطعه سازی و خودروسازی و راهکارهای مطرح شده طی این جلسه، اظهار داشت: برای حل مشکلات نقدینگی دو اتفاق مقرر است که بیفتد. علاوه براینکه پیگیر ۵۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوب سال قبل هستیم که امسال دریافت نماییم، "طرح گام" است که بعنوان پایلوت مقرر است صنعت خودروسازی و قطعه سازی آغاز به کار کنند و جلسات مربوط به آن در حال برگزاری است.
دبیر انجمن قطعه سازان در ارتباط با حل قسمتی از مشکلات کمبود نقدینگی این صنعت با طرح گام، ابراز امیدواری کرد که با اجرا شدن طرح گام، کمکی به تامین نقدینگی هر دو صورت گیرد.
وی ادامه داد: در طرح گام، تازه ابتدای راه و در پایلوت هستیم. بایستی حرکت کرد تا دید چه اتفاقی خواهدافتاد. وعده هایی داده شد برای تامین نقدینگی در قالب پرداخت ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده و از محل طرح گام، فضای مثبتی به وجود آورده است اما باید پیش رفت تا نتیجه مشخص شود.
شایان ذکر است طرح گام یا همان "اوراق گام" طرحی است که معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکی از نشست های خبری خود در خردادماه سال جاری مطرح و اعلام نمود که تامین مالی صنعت قطعه سازی بوسیله «اوراق گام» امکان پذیر خواهد شد. امسال نگاه جدیدی برای تامین مالی صنایع داریم که نگاه زنجیره ای است، به صورتی که امروز بجای اینکه به پنج بخش یک زنجیره تامین پنج وام مجزا اختصاص دهیم، یک ردیف اعتباری تعریف می نماییم که بین بخش های زنجیره تامین، در گردش باشد تا حجم بالای نقدینگی کشور را کاهش دهیم.
بگفته زرندی دراین زمینه یکی از موضوعاتی که با بانک ها رایزنی شده است، استفاده قطعه سازان از اوراق تامین نقدینگی ویژه تولید یعنی اوراق گام هست که در شورای بورس نیز تصویب شده است.




منبع:

1399/10/09
13:00:26
0.0 / 5
333
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان