واردات عطر هم ممنوع گردید

واردات عطر هم ممنوع گردید نایب رییس انجمن واردكنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران از ممنوعیت واردات عطر امسال اطلاع داد و اظهار داشت: این در شرایطی است كه ۹۰ درصد عطر موجود در بازار از راه واردات تأمین می شد و حالا وضعیت این كالا هم همانند سایر محصولات آرایشی بهداشتی كه با ممنوعیت واردات قاچاق آنها افزایش یافته است، می شود.


محمدرضا بحیرایی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به ممنوعیت واردات فرآورده های آرایشی بهداشتی از سال گذشته، اظهار نمود: بیشتر از یک سال است که ۲۰۰ کانتینر محصول آرایشی و بهداشتی در گمرکها دپو شده و با وجود اینکه ثبت سفارش قبل از ممنوعیت واردات انجام شده و پول آن هم از جانب بازرگانان پردلخت شده اقدامی در این حوزه انجام نشده است.
‏وی ارزش متوسط هر یک از کانتینرها را حدود ۵۰۰ هزار دلار عنوان نمود و اظهار داشت: تابحال نصف عمر این محصولات رفته، اما باید به این نکته توجه گردد که این کالاها در اصل منابع ارزی است که تلف می شود و این اقدامات به مثابه خودتحریمی است.
به قول نایب رییس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، کل بازار محصولات آرایشی بهداشتی ایران معادل ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو بوده، اما با افزایش قیمت های اخیر و کاهش تقاضا به دنبال آن این بازار هم اکنون به ۱۵۰ میلیون یورو ارز نیاز دارد.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر با افزایش نرخ تورم تقاضای محصولات آرایشی و بهداشتی کاهش یافته، اما اگر کالا در بازار باشد حداقل به صورت قاچاق وارد کشور نمی گردد. کالای قاچاق امکان دارد قلابی باشد، در شرایط بهداشتی نگهداری نشود و تاریخ انقضای آن نزدیک باشد و در نتیجه به سلامت مصرف کنندگان آسیب بزند. علاوه بر این با واردات این کالاها هیچ درآمدی نصیب دولت نمی گردد و حتی مصرف محصولات یا کمبود آنها گاها مشکلاتی بوجود می آورد که به دنبال آن مصرف دارو افزوده می شود.
بحیرایی با اشاره به اینکه رسالت محصولات آرایشی بهداشتی در بیشتر مواد جلوگیری از درمان است، خاطرنشان کرد: برای مثال کرم ضد آفتاب باعث پیشگیری از سرطان می شود. همینطور بعضی از کرم ها که برای کاور کردن لک و پیس صورت و پیشگیری از پیشروی آن استفاده می شود می تواند سبب افزایش اعتماد به نفس و پیشگیری از افسردگی افراد شود.
نایب رییس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران همینطور با اشاره به اینکه حدود پنج سال پیش در سازمان غذا و دارو مقرر شده بود کالاهای وارداتی به تدریج در داخل به صورت مشترک تولید شود، اظهار نمود: در این فرایند قرار بود ابتدا کالاها به صورت بالک و سپس فرمول آنها وارد کشور شود. بنابراین شرکتی هم در قشم با استانداردهای اتحادیه اروپا راه اندازی گردید، اما پس از انجام واردات بالک، محصولات در گمرکها متوقف گردید و اجازه ورود آنها به کشور داده نشد که در نتیجه آن ۲۰۰۰ پرسنل کارخانه به ۴۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.
به گزارش یاری کالا به نقل از ایسنا، از اردیبهشت ماه سال قبل واردات بیشتر از ۸۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف گردید و به دنبال آن دست اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی اخطار دادند؛ چونکه به قول آنها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات سبب افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.
البته در مهر ماه نشست مشترکی بین اعضای کمیسیون فرآورده های زیبایی، بهداشتی و عطریات مجمع واردات و مدیران اداره کل امور فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برگزار گردید که طی آن مسؤلان سازمان غذا و دارو مسئولیت ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت دانستند و ضمن تایید افزایش قاچاق به علت ممنوعیت واردات این محصولات، اعلام کردند که این سازمان هم با ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی مخالف است.



1399/04/25
15:16:48
5.0 / 5
2160
تگهای خبر: ارز , استاندارد , افزایش قیمت , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان