از گفتن اینكه بنزین بی كیفیت عامل آلودگی هواست نترسیم

از گفتن اینكه بنزین بی كیفیت عامل آلودگی هواست نترسیم به گزارش یاری كالا این همه درباره آلودگی هوا گفته ایم ولی چه شده است؟ آلودگی هوا مساله امروز و روز گذشته نیست. مساله ای مزمن است كه نه تنها در تهران، بلكه در كلانشهرهای ایران و به تازگی در بعضی شهرهای كوچك هم دامنگیر مردم شده است.



مدیریت كنترل آلودگی هوا مدیریتی یكپارچه نیست. به شهرداری، دولت یا شورای شهر به تنهایی ارتباط ندارد. همه سازمانها در كنترل آلودگی هوا دخیلند. اگر بخواهیم از بعد صدمه شناسی نگاه نماییم باید گفت پایتخت ایران مركز تجارت، صنایع، سیاست و همه چیز كشور است. در همه جای دنیا، پایتختهای سیاسی از مراكز اقتصادی جداست. واشنگتن، آنكارا، پكن و سایر پایتختها را كه می بینید، فقط مركز سیاسی كشور هستند و مراكز اقتصادی و صنعتی جای دیگری است. سوءمدیریت های مزمن و عدم شهامت در تصمیم گیری و ترس از این كه مركز سیاسی كشور را انتقال دهند، در دولت دیده می شود.
تهران تبدیل به شهر بی در و پیكری شده كه مركز همه فعالیتهای كشور است و سبب شده امروز با این بحران مواجه شویم. عامل آلایندگی هوای تهران چیست؟ از اتومبیل ها كه ۴۰ درصد آلودگی هوا را سبب می شوند، تا صنایع آلاینده در اطراف تهران كه سبب آلودگی می شود. بنزین ما امروز بنزین مناسبی نیست. باید بیایند علت این را بیان كند. نباید بترسند بگویند بنزین ما كیفیت ندارد. بگویند تحریم سبب شده است مواد لازم برای پالایش را نداشته باشیم یا بنزین بی كیفیت ساخته ایم.
نتایج ارزیابی ها و آزمایشهایی كه در جایگاه های بنزین انجام شده، نشان داده است سوخت ما كیفیت مناسب و یورو ۴ را ندارد. از طرفی كارخانه سیمان ری و نیروگاه بعثت به نظر می آید دارند مازوت مصرف می كنند و این می توان ذرات معلق در هوای تهران را افزایش دهد. امروز آلاینده های تهران بیشتر ذرات كمتر از ۲.۵ میكرون و گوگرد است كه مربوط به كیفیت سوخت است و بسیار ضرر دارد. به نظر می آید در كنار راهكارهای كوتاه مدت كه دولت به درمان های مسكن و مقطعی علاقه زیادی دارد، باید نگاه بلندی داشته باشیم كه صنایع آلاینده را با تصمیم قاطع انقلابی از اطراف تهران بیرون ببریم.
واقعا نیروگاه بعثت چند درصد از برق تهران یا شبكه كشور را تامین می كند؟ سهم این نیروگاه در تامین برق كشور بسیار ناچیز است، تعطیلی آن هم صدمه ای به شبكه برق كشور نمی زند و می تواند تبدیل به موزه صنعت برق كشور و وزارت نیرو شود.
هر سازمانی ببیند چقدر در آلودگی نقش دارد. حتی شهروندان هم باید ببینند چقدر در آلودگی هوا نقش دارند، رفت و آمد بی دلیل، گرم كردن زیاد منزل، خودرو های تك سرنشین را باید كنترل كنند. طبق قانون هوای پاك، تكلیف شهرداری و همه سازمانها مشخص است. به نظر می آید شهرداری بیشتر از همه به تكالیف خود درباره شهرداری عمل كرده است. ولی در مقابل سازمان محیط زیست به نظر می آید ارزیابی و نظارت های قانونی را در منابع آلاینده و صنایع ندارد و با كرختی در انجام وظایف خود روبروست. به نظر می آید همه سازمانها باید دور یك بنشینند و این مساله را حل كنند.
برای درمان های موقتی و تسكینی، تعطیلی ادارات و مدارس، راهكارهایی است كه بر عهده شهرداری نیست. ما هیچ نقشی در تعطیلی نداریم. امیدوارم بر اساس پیشبینی های هواشناسی، گروهی كه مقرر است تعطیلی مدارس و ادارات را تصویب كند، با شهامت بیشتری تصمیم بگیرد. اگر ادارات تهران، یك هفته تعطیل شود، هیچ اتفاقی نمی افتد، شاید اصلا صرفه جویی انرژی و اقتصاد و مالی هم باشد.
اگر نیمی از بدنه سنگین كارمندی بوروكراسی كشور در یك هفته تعطیل شود، سود آن همچون كاهش آلایندگی های هوا بسیار زیاد خواهد بود.
*رئیس كمیته سلامت شورای شهر تهران



۴۷۲۳۱


منبع:

1398/10/12
11:03:54
5.0 / 5
3703
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تجارت , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان