انتشار سینما و ادبیات ویژه سینمای ایتالیا

انتشار سینما و ادبیات ویژه سینمای ایتالیا به گزارش یاری كالا هفتادویكمین شماره مجله «سینما و ادبیات» به سینمای ایتالیا و كارگردان آن فدریكو فلینی اختصاص دارد.



به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، در معرفی این مجله می خوانیم: فلینی از كارگردان هایی است كه با فیلم های تأثیرگذارش چون «هشت ونیم»، «آمار كورد»، «جاده» و... منبع الهام خیلی از كارگردان های سپس خود بوده است. در همین شماره اسكورسیزی از تأثیراتی كه از او پذیرفته می گوید.

«تأثیرپذیری در سینمای ایران» سوژه بخش سینمای ایران این مجله است. مسعود كیمیایی، فرزاد موتمن، امیرحسین ثقفی و جواد طوسی به بحث درباره این مساله نشسته اند: تأثیرپذیری خلاقانه در سینما چگونه صورت می گیرد؟ مرزها و حدود این تأثیرپذیری تا كجاست؟ و كجاها به تقلید پهلو می زند؟ در یك كلام سینمای ایران متأثر از كیست؟

به حاشیه رانده شدگان ادبیات چه كسانی هستند؛ این مساله محوری ادبیات این شماره «سینما و ادبیات» است. بحثی كه به ادبیات اقلیت هم معنا می شود و به «ادبیات حاشیه شهر» می رسد و پدیدآمدن حاشیه های شهرها، شخصیت های حاشیه ای و زبان جدیدی كه خلق می كنند. سوژه را از زبان مهسا محبعلی، هوشیار انصاری فر، حسین نمكین و كیهان خانجانی بشنوید و در مقالات احمد اخوت، شاپور بهیان، محمود حدادی، پژمان تیمورتاش، ابوتراب خسروی و مهدی افروزمنش پی بگیرید.

«رمان فارسی در آستانه ۱۴۰۰؛ چه باید كرد؟» پرونده ویژه مجله در این شماره این عنوان را بر پیشانی دارد. رمان فارسی كم زور شده است، كم توان، و ایده ها فرسوده شده اند. چند سالی تا سال ۱۴۰۰ مانده است؛ در این چند سال چه وضعیتی می توان برای رمان فارسی متصور شد. ابراهیم دمشناس، شهریار وقفی پور، امیرحسین خورشیدفر و خلیل درمنكی در میزگرد و فرهاد حیدری گوران، پیمان اسماعیلی و... در مقالات خود با دیدگاه های متفاوتی به این سوال پاسخ گفته اند.

آیا در عرصه ادبیات از فرم انتظار می رود تا سوءتفاهم بیافریند. «سوء تفاهم در ادبیات» یعنی چه و در روایت چگونه به كار می افتد و با زبان چه می كند؟ این چكیده سوژه هیروگلیف در این شماره است كه بحث محوری اش را در مقاله ژاك رانسیر می توانید دنبال كنید.

بخش نوآمده سینه فیل سوژه مهجور اما مهم «سینما دیركت» را برگزیده است. جریانی مهم و موثر كه از اواخر دهه ۵۰ میلادی در سینمای كانادا ظهور می كند و به سینماهای دیگر كشورها همچون آمریكا و فرانسه راه و توسعه می یابد.

چرا در سینمای امروز ایران نوعی «تهرانی گری و مركزگرایی» بر همه چیز سایه افكنده است؟ چرا سینمای امروز ایران این همه نسبت به گوناگونی های فرهنگی و جغرافیایی و حتی تنوع روایی و داستانی مرسوم بی تفاوت است. گریز از مركز به ریشه یابی این مساله قابل تأمل در سینمای ایران پرداخته است.

«مسئله كردها، هویت و طبقه» موضوعی است كه بخش فیلم ها و احساس ها در سومین پرونده سینمای تركیه آنرا مورد بررسی قرار داده است.

مقاله «گدار، مسئله سینما/سینما، مسئله گدار» از امید روحانی هم در این شماره انتشار یافته است.

شماره ۷۱ مجله «سینما و ادبیات» با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی همایون خسروی دهكردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی در ۲۳۳ صفحه با قیمت ۱۲هزار تومان منتتشر شده است.




1397/11/03
14:31:27
5.0 / 5
220
تگهای خبر: قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان