آیا خودرو های یورو ۵ حتما باید سوخت یورو ۵ استفاده كنند؟

آیا خودرو های یورو ۵ حتما باید سوخت یورو ۵ استفاده كنند؟ به گزارش یاری كالا پارسال اختلاف سازمان حفاظت محیط زیست و خودروسازان بر سر اتمام مهلت خودروسازان برای تولید خودروی یورو ۵ خبرساز شد و این دو بخش ادعاهای متناقضی برای توجیه تصمیمات خود مطرح نمودند. هرچند كه سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال قبل اعلام نمود كه خداحافظی با خودرو های یورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعی است، اما تصمیم درباره تایید ادعای هر یك از این ذی نفعان دشوار به نظر می آید.


به گزارش یاری كالا به نقل از ایسنا، بر مبنای ماده ۴ قانون هوای پاك قرار بود كه از آغاز سال ۱۳۹۸ فروش خودرو های یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان قبل از مبادرت به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام نمایند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.
با این وجود آذر ماه سال قبل سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل شركت ایران خودرو، خواهان توقف پیش فروش چهار خودروی یورو ۴ این شركت با موعد تحویل سال ۱۳۹۹ شد و اعلام نمود كه در صورت ادامه پیش فروش این خودرو ها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور كار خود قرار خواهد داد.
اما همان روز احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت كه فعلا به علت آماده نبودن زیرساخت ها بخصوص عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵ و و همینطور تحریم ها و مشكلات ناشی از آن، امكان تولید خودرو سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد. او همینطور گفته بود كه عدم تولید و توزیع بنزین یورو ۵ سبب شده خودرو های وارداتی با استاندارد یورو ۵ هم به علت استفاده از سوخت یورو ۴، گرفتار مشكلات عدیده شده و به صورت مكرر به تعمیرگاه ها رجوع كنند و چون وزارت نفت از آغاز سال آینده (۱۳۹۹)، امكان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۵ را ندارد، خودروسازان هم نمی توانند آلایندگی خودرو های سواری را به یورو ۵ ارتقا دهند.
با این وجود یك روز بعد دبیر كمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت كه بیشتر قطعات محصولات سایپا و ایران خودرو تولید داخل است و ارتقای استاندارد آنها ربطی به تحریم ها ندارد. همینطور طبق اظهارات او اگر خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۴ مصرف كند مشكلی ندارد، چون كه تفاوت سوخت یورو ۴ و یورو ۵ ناچیز است؛ بنابراین الزامی جهت استفاده از سوخت یورو ۵ در خودرو های یورو ۵ وجود ندارد.
هرچند كه سازمان ملی استاندارد ایران اواخر سال قبل اعلام نمود كه خداحافظی با خودرو های یورو ۴ در سال ۱۳۹۹ قطعی است، اما در چنین شرایطی تصمیم درباره تایید ادعای هر یك از این ذی نفعان دشوار به نظر می آید.
در این رابطه وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه خودرو های یورو ۵ می توانند از سوخت یورو ۴ استفاده كنند و در این حوزه مشكلی وجود ندارد، خاطرنشان كرد: با این وجود در چنین حالتی آلایندگی باز هم در حد یورو ۴ خواهد بود و كارایی لازم حاصل نمی گردد.
وی ادامه داد: با این وجود نمی توان همواره اظهار داشت كه خودروسازان منتظر ارتقای استاندارد سوخت باشند یا وزارت نفت صبر كند تا استاندارد خودرو ها ارتقا یابد. به عبارت دیگر نمی توان هر دو شرایط را همزمان ایجاد كرد و خودروسازان و وزارت نفت هر دو باید مسئولیت های خویش را در این حوزه انجام دهند و ارتقای استاندارد محصولات خویش را شروع كنند.




منبع:

1399/01/12
21:32:46
5.0 / 5
3059
تگهای خبر: استاندارد , تولید , خودرو , دام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان