معاون شهردار:

سرمایه گذاران برای مشاركت در پروژه های تهران ترس دارند، پولی‎شدن بزرگراه ها به كجا رسید؟

سرمایه گذاران برای مشاركت در پروژه های تهران ترس دارند، پولی‎شدن بزرگراه ها به كجا رسید؟ یاری كالا: معاون فنی و عمرانی شهردار تهران درباره ستاندن عوارض عبور از بزرگراه های شهری توضیح داد و گفت هم اكنون هم در بعضی مكانهای عمومی تهران، مدل ستاندن عوارض اجرا می شود، همچون برای ورود بعضی از بوستانهای تهران مانند باغ پرندگان، عوارض ورود از مردم گرفته می شود و تصمیم گیری درباره موارد مشابه همچون ستاندن عوارض عبور از بزرگراه ها در صلاحیت شورای شهر است.



به گزارش یاری كالا به نقل از خبر آنلاین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود درباره پروژه های اولویت دار شهرداری تهران و حضور بخش خصوصی در این پروژه ها توضیحاتی ارائه داد.
صفا صبوری، در پاسخ به پرسش خبرآنلاین درباره اینكه میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشاركت مردم در پروژه های تهران چقدر است، توضیح داد: بیشتر سرمایه گذاری حوزه سازمان مشاركتهای شهرداری تهران است. بعضی از پروژه هایی كه ما سرمایه گذار بخش خصوصی نیاز داریم، به سازمان مشاركتها، پیشنهاد می دهیم. متاسفانه در یكی دو سال اخیر، سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مشاركت در پروژه های شهری كم بوده است. دلیلش هم بیشتر مسایل تحریم ها و ترس از سرمایه گذاری است. همانطور كه ساخت و ساز كاهش یافته است، مردم وقتی فشارهای اقتصادی و جنگ اقتصادی آغاز می شود سرمایه گذارها می ترسند سرمایه گذاری كنند.
او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: زمان جنگ اقتصادی باید طی شود تا سرمایه گذارها رغبت پیدا كنند. خیلی سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی تهران گسترده نیست. بیشتر حوزه پروژه های ما توسعه شهری است و بیشتر پول می گیریم و می سازیم. پروژه های مشاركت بیشتر در ابنیه است، چون مدل عوارض گرفتن از بزرگراه های داخل شهری راه نیفتاده است و بخش خصوصی خیلی رغبت برای این مساله نشان نمی دهد.

اهم توضیحات معاون شهردار تهران به قرار زیر است:
-نزدیك به ۷۰ پروژه عمرانی در دست اقدام داریم كه بعضی از آنها سنواتی هستند و در دوره های كوتاه به انجام نمی رسند. این پروژه ها در سالهای گذشته و زمان تصدی شورای قبلی شروع شده اند و ما باید تمام نماییم یا ادامه دهیم و گروه بعدی تمام كند. حدودا تمام پروژه هایی كه مطالعه كردیم تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می رسد مگر پروژه های مشاركتی كه باید سرمایه گذار برای آنها پیدا شود.

-تعدادی پروژه را هم خودمان آغاز نموده ایم كه بعضی از آنها در دوره خودمان تمام می شود و برخی در ادوار بعدی به اتمام می رسد. امكان دارد یك پروژه در ۲۷ سال به اتمام برسد. از اول امسال ۴پروژه نیمه كاره تمام شده است. ۵ پروژه اصلی كه مردم خیلی می بینند و برایشان مهم می باشد، برای ما اولویت دارد و امیدوارم تا اختتام امسال آنها را تمام نماییم.

-پروژه های اولویت دار شهرداری تهران به این شرح است: پروژه زیرگذر گیشا تا آخر سال، پروژه زیرگذر خیابان استاد معین تا ۲۲ بهمن، فاز اول پروژه بزرگراه های شهید بروجردی و شهید رستگار تا آخر سال در صورتیكه رفع معارض شود به بهره برداری می رسد. همین طور مجموعه فرهنگی رازی در كنار برج تاریخی طغرل تهران كه حدود ۳۰ هزار متر مربع زیربنا دارد تا دهه فجر تمام می شود.

-اگر برای پروژه اتوبان شهید شوشتری، سرمایه گذار بخش خصوصی پیدا نكردیم، طرحی به شورای شهر می بریم كه با ستاندن عوارض از مردم، این پروژه را به اتمام برسانیم. باید بحث محیط زیستی این پروژه حل شود. این بزرگراه از محدوده پارك سرخه حصار رد می شود و سازمان محیط زیست گفته است قسمتی از این پروژه باید در عمق زیاد از زیر زمین رد شود تا به فضای محیط زیست لطمه نرساند. هنوز درباره مسیر این پروژه تصمیم گیری نشده است.

-پروژه اتوبان شهید رستگار رینگ كمربندی تهران را تكمیل می كند. به این صورت كه مردم برای عبور از تهران، مجبور به عبور از بزرگراه های بسیج و افسریه نشوند. اگر این پروژه تحویل شود، كسانی كه از غرب و جنوب تهران وارد تهران می شوند و نمی خواهند وارد شهر شده و قصد دارند به شرق كشور بروند، بدون ورود به تهران می توانند از اتوبان آزادگان به جاده خاوران بروند.

-پروژه اتصال اتوبان شهید صیاد به جنوب شهر با تونل و بزرگراه شهید متوسلیان، هنوز مصوب نشده است. الان پرسش اینجاست كه اصلا نیاز به این تونل وجود دارد یا نه. ما منتظر تصویب شورای شهر درباره این پروژه هستیم.

-مشكلی از نظر بودجه نداریم ولی امكان دارد مشكلاتی از جهت نقدینگی داشته باشیم. به خاطر بدهی های گذشته شهرداری تهران، امكان دارد همه بودجه پیش بینی شده محقق نشود. ۱۱۳۰ میلیارد تومان شورای شهر به صورت نقد و غیرنقدی برای حوزه معاونت فنی و عمرانی بودجه پیش بینی كرده اند.

-هم حالا ۱۰ پل را در تهران در مقابل زلزله، تقویت می نماییم ولی مردم این را نمی بینند چون ما زیر پل كار می نماییم و مردم روی پل عبور می كنند.

-مدل عوارض گذاشتن برای بزرگراه را هم می شود استفاده نمود. مانند بزرگراه پردیس كه مردم برای عبور از آن، عوارض می دهند. سیاستگذاری ستاندن عوارض از بزرگراه را شورای شهر تصویب می كند. امكان دارد ما پیشنهاد داخلی بدهیم، ولی برای ما فرقی نمی كند منبع نیازهای ما چطور تامین گردد. ما تصمیم گیر در سوژه ستاندن عوارض برای عبور از بزرگراه های شهری نیستیم. مدل ستاندن عوارض در تهران هنوز وجود دارد مانند باغ پرندگان كه مردم برای ورود به آن، عوارض می پردازند.

-قرار است فاز دوم دریاچه چیتگر با برآورد اولیه ۲ هزار میلیارد تومان با بوستان و مركز تفریحی بسیار بزرگ شروع شود. طرح پیشنهادی این فاز به مسابقه گذاشته شد و طرح نهایی برنده هم مشخص شد. امكان دارد این پروژه را ما آغاز نماییم و گروه بعدی آنرا به اتمام برسانند.

-پروژه اتوبان شهید رستگار چون به بزرگراه آزادگان متصل می شود، نیاز به پل دارد. ما بزرگراه آزادگان جدیدی به اندازه عرض همان اتوبان قبلی ساخته ایم و بزرگراه قدیمی را بسته ایم تا بتوانیم یك پل بسازیم. همین پروژه پل سازی یك اَبَرپروژه است.

-در حال حاضر ما با فشار خارج از عرف نمی توانیم كار نماییم چون بدهكاری زیادی داریم و باید پول طلبكاران قدیم را كه كار كرده اند بدهیم. قسمتی از بودجه های عمرانی صرف تسویه حساب طلبكاران قبلی می شود. ولی اصلا قبول ندارم حجم عملیات عمرانی الان به نسبت ۳۰ سال اخیر كم است. این كه شایعه می شود در تهران كار عمده عمرانی انجام نمی دهد، اصلا اینطور نیست. مثلا كارخانه سیمان ری در حال تبدیل به یك مجموعه خاص جهت استفاده عموم است كه مربوط به همین دوره مدیریتی است. مدیریت پارك پردیسان در همین دوره به شهرداری تهران واگذار شد.

-برای تكمیل پروژه ترمینال شرق، امسال پروژه ای در نظر نگرفته ایم. یك ساختمان از پروژه ترمینال شرق پیشرفت ۷۰ درصدی دارد. كاری نكنیم مردم فكر كنند این پروژه ۹۶ درصد آماده است، هیچ كدام از پله برقی ها و آسانسورها نصب نشده است. نزدیك به ۲۰ درصد هزینه این پروژه مربوط به پله برقی ها و آسانسورها است. ایستگاه پلیس، آتش نشانی و اورژانس هنوز پیش بینی و ساخته نشده است. قرار بوده ایستگاه مترو اشراق به آنجا وصل شود. این كار هنوز انجام نشده است. این كار یك ساختمان بسازیم و روی آن یك تابلو بزنیم ترمینال، آیا اینجا ترمینال می شود؟ مهمترین سوژه ترمینال، رسیدن مردم به آن است. خط اتوبوسرانی، مترو و تاكسیرانی هنوز آنجا وجود ندارد. بخشهایی از جنگل سرخه حصار تخریب شدند تا ترمینال جدید ساخته شده است. آیا این ترمینال به محیط زیست بیشتر لطمه می زند؟ تعداد زیادی سوال درباره این ترمینال موجود است. ما چه چیزی می دهیم و چه چیزی از دست می دهیم؟ نمی دانیم این پروژه اصلا می تواند ترافیك را جابجا كند؟ ترمینال شرق آماده برای بهره برداری نیست.


۴۷۲۳۱


منبع:

1398/07/09
22:59:11
5.0 / 5
4390
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , دام , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان