حتی رئیس جمهور هم به ما عوارض ورود به طرح ترافیك می دهد

حتی رئیس جمهور هم به ما عوارض ورود به طرح ترافیك می دهد به گزارش یاری كالا معاون ترافیك و حمل و نقل شهرداری تهران یك ماه بعد از اجرای طرح جدید ترافیك در كافه خبر حاضر شد تا در پاسخ به سئوالات و كامنتهایی كه شهروندان تهرانی درباره طرح جدید ترافیك تهران كه كنترل محدوده آلودگی هوا به جای محدوده تردد بر مبنای پلاك زوج و فرد نام دارد، توضیح دهد.



امید سلیمی بنی: مشكلات و مسایل طرح جدید ترافیك، یك ماه بعد از اجرای آن با حضور محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در كافه خبر بررسی گردید.
زیربنای این نشست، اختصاصا درباره نظرات مردم در مورد طرح جدید ترافیك و اعتراضات شهروندان به سیاستهای جدید ترافیكی شهرداری تهران بود.
این نشست به سبب تعداد زیادی از كامنتهای قابل انتشار برگزار گردید كه نشان داده است مردم یك ماه بعد از اجرای طرح جدید ترافیك (كنترل محدوده آلودگی هوا) از شهرداری رضایت زیادی ندارند.
پورسیدآقایی معاون شهردار تهران در كافه خبر به این كامنت ها جواب داد.
كامنت های مردم را درباره اجرای طرح جدید ترافیك تهران خواندید؟
بله خیلی كامنت ها تند بود و وخامت زیادی داشت.
چیزی كه مردم به آن تاكید داشتند این بود كه اول مشكل در مهرماه ایجاد می شود. ۲۰ روز اول مهر كسانی كه بچه مدرسه ای دارند از حضور در محدوده آلودگی هوا استفاده می نمایند و بعد از آن باید هزینه بدهند. هم با فشار مالی پرداخت عوارض و هم با آلودگی هوا روبرو خواهیم بود. آیا این طرح، شلوغی مهرماه و مشكلات مالی مردم را دیده بود؟
سال قبل هجمه به طرح ترافیك ۱۰ برابر الان بود و فضا خیلی تندتر بود. برخی رسانه ها حمایت كردند و كمك كردند به رویه هایی كه مدنظر ماست. نخستین نكته اینجاست كه شما یك سال كار مطالعاتی و تیم دانشگاهی را چطور نفی می كنید؟ مردم چرا اینقدر به مسئولان بی اعتمادند و فكر می كنند طرح فكر نشده است؟ آیا در طرح ترافیك سال ۹۷ نتایج رضایتبخش بود یا نبود؟ آیا جز این است كه نتیجه مثبت نهایی حاصل شد با اینكه اولش هجمه بسیار زیاد بود؟ دو روز پیش یك روزنامه نتیجه كار تحقیقاتی تیم دانشگاه تربیت مدرس را منتشر نمود كه صحت عملكرد ما را نشان داده است و اینكه مردم به مرور رضایتشان از اجرای طرح ترافیك بیشتر شد و متوجه شدند طرح كارشناسی شده بود و نتایج خوبی داشت. مهمترین نتیجه این بود كه در محدوده طرح ترافیك هم ترافیك و هم آلودگی كمتر شد و هم مردم هزینه كمتر دادند. چه طرحی از این بهتر؟
در پرداخت پول كمتر از جانب مردم مطمئنید؟ آنالیزهای خودتان می گوید تا ۱۰ میلیون تومان استفاده از طرح ترافیك هزینه دارد كه نسبت به سال های گذشته، رقم بسیار بیشتری است؟
شما از ماكزیمم های پرداخت عوارض می گویید كه یك نفر هم به این رقم نرسید. اصلا چرا عوارض می گذاریم؟ عوارض می گذاریم كه مردم فكر كنند برای چه پول می دهند. پایه گذاشتن عوارض، تشویق مردم به مصرف كمتر است. نسبت به سال ۹۶ سال گذشته، شهرداری حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمد كمتری داشت و در نتیجه هزینه مردم كمتر شد و ترافیك هم كاهش پیدا كرد. یعنی مصرف كمتر شد. این طرح سبب شد خودبه خود عده ای محاسبه كردند با این پول می توانند كار دیگری كنند و كمتر در محدوده طرح حاضر شوند. درآمد ما كاهش پیدا كرد و آلودگی هم كم شد. این ها همه خیر است. طرح ترافیك جدید را همان تیمی طراحی كرد كه سال گذشته امتحانش را پس داد. آثار مثبتش را در همه دنیا نشان داده است.

یكی از تفاوت های مهم طرح ترافیك امسال با سال گذشته از دیدگاه مصرف كننده پرداخت عوارض است كه افزایش یافته. این افزایش به چه دلیلی است؟
امسال عوارض پرداختی نصف سال قبل است. در سال های گذشته هر كسی می خواست وارد طرح شود باید كل پول طرح ترافیك را می داد. یعنی اگر كسی می خواست هر روز وارد طرح شود باید ۳ روز مجانی می آمد و ۳ روز طرح می خرید كه به پول حالا ۱۲۳ هزار تومان در هفته می شد. الان در طرح جدید، گفتیم هفته ای ۱.۵ روز مجانی در محدوده آلودگی هوا تردد كنید؛ همان محدوده طرح زوج و فرد قبلی را می گویم. ۴.۵ روز باقیمانده را باید پول بدهد كه تعرفه اش امسال، نصف سال گذشته است. یعنی اگر سال گذشته روزی ۴۱ هزار تومان برای حضور در روز مخالف پلاك زوج و فرد باید می پرداخت، الان ما این را به ۷ تا ۲۰ هزار تومان رساندیم. یعنی ۷ هزار تومان برای حضور در ساعات غیرپیك و با داشتن معاینه فنی برتر و ۲۰ هزار تومان برای معاینه فنی معمولی و حضور در اوج ساعات پیك.
در سقف این عوارض، ۲۰ هزار تومان در ۴.۵ روز می شود یعنی ۹۰ هزار تومان در هر هفته. یعنی امسال ۹۰ هزار تومان در مقابل ۱۲۰ هزار تومان هزینه هفته ای سال پیش كاهش هزینه داشتیم. این كه ۲۰ روز مجانی اجازه می دهیم هم محاسبه شده است. برای كسانی كه موردی كار دارند، مریض دارند، خرید دارند، بازدید یا تفریح دارند، ۲۰ روز در یك فصل، مهلت مناسب و كافی است. یعنی طرح ترافیك برای اینها مجانی است. هدف گیری ما روی چه كسانی بود؟ كسانی كه هر روز وارد طرح می شوند و اصطلاحا الگوی ثابت تردد دارند. یعنی شغلشان طوری است كه هر روز با ماشین می آیند و هر روز برمی گردند. اینها را باید از خودرو دور نماییم و ببریم به سمت حمل و نقل عمومی. یعنی به آنها می گوییم بیا در مدل های دیگر مسافرت كن. مجموعه طرح ها به نفع عموم مردمی است كه موردی در مجموعه كنترل آلودگی هوا كار دارند و هزینه ای حدودا نمی پردازند و به ضرر آنهایی است كه هر روز می آید. با این كار می خواهیم تغییر رفتار بدهیم. یعنی عده ای خودروشان را بگذارند كنار و با وسیله دیگری بیایند. عده ای یك ماه اولشان را می خواستند استفاده نكنند. یك ماه اول تیر، كاهش زیادی در منطقه داشتیم و همه اذعان دارند ترافیك هم بشدت كم شده است.
البته بگذریم از این كه شرایط اقتصادی نابسامان است و تردد كم شده است!
نسبت به ماه گذشته چه تغییر اقتصادی ای داشتیم؟ شما می روید به فضای آن كه اقتصاد راكد شده، مردم نمی آیند بیرون؟ با خرداد ماه قبل حساب كنید می بینید تیرماه خلوت شده كه ربطی به مشكلات معیشتی مردم ندارد.
شما می گویید طرح جدید به نفع جیب كسانی است كه موردی كار دارند، ولی كامنتها می گوید مردم معتقدند شهرداری با اهداف مالی به دنبال كسب درآمد از راه فروش عوارض حضور در طرح ترافیك است و شما هم قبلا گفته اید انتظار دارید دریافتی از محل فروش عوارض بالاتر برود. چه پاسخی برای این مردم دارید؟
پاسخ اولم این است كه چه اشكالی دارد درآمد شهرداری بیشتر شود؟ مگر این شهر به جز با هزینه های مردم اداره می شود؟ شهرداری تهران به جز پولی كه از عوارض ملك، ساختمان، پسماند، خودرو و نظایر آن می گیرد، منبع درآمد دیگری دارد؟ شهرداری پول نفت و ردیف بودجه دولتی دارد؟ تمام هزینه این شهر و توسعه حمل و نقل عمومی بر اساس دریافت از مردم است. من نمی ترسم بگویم درآمد شهرداری بیشتر می شود. مهم این است دریافتی كجا خرج می شود. یك موقع می گویید شهرداری دنبال دریافتی بیشتر است كه حقوق بدهد یا خرج سفرهای غیرضروری كند. اگر شهرداری دنبال دریافتی بیشتر برای توسعه حمل و نقل عمومی باشد، اشكال دارد؟ نباید پول خرج این كارها كنیم؟
برای شهرداری كه حقوق ماهانه بالاتر از ۹۰۰ میلیارد تومان می دهد، پول طرح ترافیك كجای هزینه ها را می گیرد؟
این عدد حدود ۸۵۰ میلیارد با هزینه جمع آوری و نظافت است. اینها هزینه های اضطراری شهر است.
آقای میرلوحی رئیس كمیته اقتصادی شورای شهر این آمار را داد.
اینها هزینه ای است كه باید حتما آخر ماه پرداخت گردد. هزینه حقوق پرسنل و نگهداشت شهر و عموما نظافت است. این خرج باید صورت گیرد. اگر مقرر است اتوبوس و واگن مترو بخریم و كار اصلاح آلودگی هوا را انجام دهیم، باید از كجا بخریم؟ از كجا پول می آید؟ خدا می رساند؟ از آسمان می آید؟ پول نفت است؟ اولا نترسیم و نترسانیم مردم را و نگوییم شهرداری منویات مالی دارد. برای مردم این منویات را دارد. برای این است كه از كسی كه با خودرو شخصی می رود، پول بگیرد و خرج كسی كند كه با اتوبوس سفر می كند.
ولی چرا مترو خلوت تر شده؟
نه، كِی اینطور است؟

گردش مسافر آمار رسمی می گوید خلوت تر شده است؟
این آمار وجود ندارد. اشتباه كرده اید. آمار رسمی نداریم كه مترو خلوت تر شده است.
ولی قبول دارید كیفیت و تنوع حمل و نقل عمومی بالا نرفته؟
چطور مقرر است كیفیت بالا برود؟ دو راه داریم یكی پول بیشتری از راه بلیت فروشی بگیریم. راه دوم این است كه عوارض بر خودرو سواری وضع نماییم و خرج نماییم در توسعه و كیفیت حمل و نقل عمومی. كدام سیاست بهتر است؟ هزینه حمل و نقل عمومی را بالا ببریم یا از قشری كه حمل و نقل شخصی استفاده می نمایند بگیریم؟
یعنی از مرفه ترها پول بگیریم؟
نمی گویم مردمی كه خودرو شخصی سوار می شوند مرفه تر هستند. به دلایلی دلشان می خواهد هر روز با خودرو شخصی تردد كنند. ما می گوییم عیب ندارد، ولی اگر مقرر است هر روز با ماشین شخصی برود و بیاید و این عوارض با نظارت بازرس در توسعه كیفیت حمل و نقل عمومی خرج شود، سیاست بدی است؟ از یك سو كیفیت حمل و نقل عمومی بالا می رود. اگر ۱۰ سال این روش ادامه می یابد، خود به خود از سواری عوارض گرفتیم و خرج حمل و نقل عمومی كردیم. پس سال به سال كیفیت حمل و نقل عمومی رشد می كند. آن كسی كه می بیند خودرو عوارض دارد، با وسیله دیگری می رود و سطح استفاده از خودرو كم می شود. ترافیك و آلودگی هوا كاسته می شود، همه طرفش خیر است.
اینجا آن سئوال بنیادین پیش می آید كه ۲۰ روز برای همه مجانی است و بعد فقط پولدارها می توانند استفاده كنند. این بی توجهی به عدالت اجتماعی را دامن نمی زند؟
واقعیت درست صد درصد معكوس این حرف است. آدمی كه یك ماشین گران قیمت خیلی خوب دارد، این چه كار به طرح ترافیك دارد؟ داخل طرح گل و بلبل است؟ یا آن آدم چون پول دارد، می آید؟ آن كسی كه پول دارد می داند پولش را چطور خرج كند كه پولدار شده است. این چه حرفی است كه بگوییم اگر جایی مقرر است عوارض بگیریم پولدارها می آیند بی خودی عوارض می دهند. به فرض حرف شما، بد است از پولدارها پول بگیریم خرج كسی نماییم كه مترو سوار می شود؟
ولی قبول دارید رفاه سفر در خودرو بالاتر از اتوبوس و مترو است؟
مفهوم دیگر سئوال شما این است كه اگر پول گرفتن از خودرو ها مغایر عدالت اجتماعی است، همه را باید آزاد نماییم كه بدون پرداخت پول داخل محدوده بیایند. بنزین كه قیمت كمی دارد به عدالت اجتماعی نزدیك است یا دور؟ پایین بودن قیمت بنزین به نفع قشری است كه پولدارتر است یا محروم تر است؟
به نفع كسی است كه بیشتر مصرف می كند!
خیلی خوب، بر همین مبنا می گوییم عوارض گرفتن بهتر است از اینكه نگیریم. چرا مردم را بترسانیم كه پولدارها بیایند در محدوده طرح و ما كه نداریم نرویم. پس ترافیك و آلودگی هوا چه می شود؟ بچه ای كه به خاطر آلودگی هوا مریض می شود چه كسی بهتر درمان می كند؟ قشر مرفه یا غیرپولدار؟ اگر هوا را تمیز نماییم این به نفع قشر پایین تر جامعه است كه در این وانفسانی درمانی، كمتر مریض می شوند. خارج از این شعارها و ترس، می گوییم اگر عوارض برای خودرو های سواری وضع نماییم و درآمدش را خرج توسعه حمل و نقل عمومی نماییم و كیفیت را هم بالا ببریم و عوض این عوارض، سطح استفاده از حمل و نقل شخصی را كمتر نماییم تا مردم كمتر سوار خودرو شخصی شوند و ترافیك و آلودگی هم كم شود، این همه طرفش خیر است.
ساكنان محدوده طرح در كامنتهای خود می گویند ما چه گیری كردیم كه خانه مان داخل طرح است و با هزار مشكل مجبوریم اثبات نماییم خانه مان داخل طرح است؟
قبول دارم ۳۸ سال است این طرح وجود داشته و ساكنان ۳۸ سال است اسیر این قانون هستند. این قوانین كه مردمی ناخواسته به آنها گرفتار شده اند، مال دوره ما نیست. ما گفتیم واقعا به آنها ظلم شده است و ساكنان ناخواسته در این حلقه افتاده اند. ما به آنها گفتیم تا ساعت ۸.۵ بامداد اگر از طرح می خواهید بیرون بروید آزادید. ۵ عصر هم می خواهید برگردید، آزادید. اگر بین روز هم كار دارید، مانند همه ۲۰ روز آزادید و برای شما مجانی است. مابقی آن ۲۰ روز هم اگر اضافه خواستید وارد محدوده طرح شوید، نصف بقیه مردم عوارض بدهید. آیا این كمك به بقیه است؟
مشكلات اداری و اثبات این كه داخل محدوده طرح هستیم بخشی از مشكلات این مردم است. چه پاسخی به این مشكلات دارید؟
۱۴ سال است اینها عین بقیه باید طرح می خریدند. حالا می گویید چرا توجه به آنها نشده؟ هیچگاه به آنها امتیاز نداده بودند. ما دو امتیاز را دادیم. قبلش كه نبود. ساكنان هیچ فرقی با مردم دیگر در دوره قبلی نداشتند. این دوره به آنها حق دادیم هم ورود و خروج را آسان كردیم و بعد هم عوارض را برای آنها نصف كردیم.
مشكلات ورود به سامانه كه می گویند گاها ایراد فنی دارد و بعضی از شهرستان بلد نیستند وارد آن شوند حل شده است؟
این مشكلات كه امكانات كم است، ضوابط سختگیرانه است، اینها به مرور درست می شود. طرحهای ۳۸ ساله و ۱۴ ساله را با طرح ۳ ماهه مقایسه كردن، درست نیست. دو سال دیگر ببینید همه چیز عادی می شود. ثبت نام یك مرتبه است. سال دیگر كسی گله نمی كند ثبت نام سخت بود. ۲۰ سال دیگر این طرح ادامه یابد، كسی گله از ثبت نام و مدارك و مقررات ندارد. همه آشنا شده اند وبلدند. اجازه بدهید طرح جلو برود.
برخی می گویید طرح مركز شهر را خلوت كرده و محلات پیرامون طرح را شلوغ كرده و تردد در محورهایی مانند امام علی، نواب در شرق و غرب و همت در شمال بسیار سنگین شده است. پاسخ شما به آنها چیست؟
اینها باید عدد و رقم دهند.
مگر مردم ترافیك را نمی بینند و احساس نمی كنند؟
خب برای ما برعكس است. احساس ما این است كه شهر خلوت تر شده است. در دنیا چرا در مركز شهرها محدودیت می گدذارند؟ كسی نمی خواهد مركز شهر را خلوت كند. وقتی شما مقصد را محدود می كنید مردم از مبدا سفرها را كم می كنند. اگر تردد در بازار را محدود كنید، مردم نمی روند دور و بر خانه شان بچرخند. بازار كه می خواهند بروند، دیگر با خودرو شخصی نمی روند. وقتی محدودیت در مركز باشد، حركت با خودرو شخصی از مبدا خانه ها كاسته می شود. نه این كه ترافیك را جابجا كنید. راستش این فهم غیركارشناسی است كه فكر نماییم ترافیك محدوده به بیرون محدوده می ریزد. وقتی محدوده را كنترل می كنید تقاضای سفر در كل شهر كاسته می شود. آمار دوربین های ما هم می گوید آمار داخل طرح ترافیك ۱۳ درصد كاهش یافته و آمار شهر هم ۶ درصد كاهش ترافیك را نشان می داد. یعنی مردم با ماشین شخصی از خانه ها بیرون نمی آیند. آمارهای زیادی داریم تردد در محدوده طرح ترافیك از مقصد خلوت می شود. امروز جلسه ای با اتحادیه آژانسها داشتم. خوشحال بودند. می گفتند كسب ما دارد رونق می گیرد چون مردم می گویند با ماشین صرف نمی كند به محدوده طرح بروند. با آژانس یا حمل و نقل های عمومی دیگر می روند. نمودارها نشان داده است نسبت به خرداد قبل كاهش سفر داشتیم و هم نسبت به تیرماه سال قبل كه شما نگویید سفر مردم به خاطر مشكلات اقتصادی كم شد. این طرح در كاهش ترافیك موفق بوده است. البته قبول داریم نقایصی دارد. روزهای اول ثبت نام مردم خیلی فشار روی سایت آوردند. یكی دو روز سایت خوابید. باردیگر راه افتاد. امروز به صورت متوسط روزی ۲۰ هزار نفر ثبت نام داشتیم. ولی روز یك تیر ۸۰ هزار ثبت نام موفق داشتیم. یعنی بیشتر از ۲۰۰ هزار رجوع شده بود. الان به آرامشی رسیده ایم كه روزی ۲۰ هزار رجوع بی دردسر داریم. مشكلات را داشتیم و قبول داریم باید برطرف می كردیم. دفاتر خدمات اداری شلوغ شده بود، ساعتهای كار را زیاد كردیم، جمعه ها را اضافه كردیم. نمی گوییم طرح نقص ندارد، بلكه چهارچوب اصولی است. خوبی طرح این است به جای بند شدن به پلاك زوج و فرد خودرو كه شیر و خطی است كه كاملا تصادفی است، الان طرحی گذاشتیم كه كاملا در استانداردهای جهانی است. هیچ طرحی در هیچ جای دنیا پیشرفته تر از این نیست.

طرح LEZ كه در لندن ترافیك را می كاهد پیشرفته تر نیست؟
آنجا در لندن هم همین است. ضابطه اش ساعات تردد و نوع خودرو به لحاظ آلودگی است. ولی جایی ساعت به ساعت فرق می گذارند. ما می گوییم سه مقطع «پیك صبح، آف پیك و پیك بعدازظهر» داریم. ما معاینه فنی را بعنوان ضابطه گذاشتیم كه شامل معاینه عادی و برتر است، جایی می گویند خودرو معمولی یا هیبریدی ضابطه است. این یك ابزار سیاستگذاری است. اگر سیاستگذاران می خواهند ترافیك را باز كنند كافی است، تغییری در عوارض بدهند. مثلا عوارض را كم كنند تا مردم بیایند. یا این كه در نیمه دوم سال، آلوده تر است، عوارض را بالاتر ببرند.
این احتمال وجود دارد عوارض ورود به محدوده آلودگی هوا در نیمه دوم سال گرانتر شود؟
ما اختیار قانونی طبق مصوبه شورای شهر داریم كه اگر روزی آلودگی هوای تهران از حد مجاز بگذرد، اختیار افزایش عوارض ۵۰ درصدی را داشته باشیم. ولی سال قبل اصلا به این مرز نرسیدیم و از این قاعده استفاده نكردیم. انشالله امسال هم نرسیم. ولی می توان در سال آینده گفت نیمه اول سال با ضریب كمتر عوارض مردم وارد شوند و نیمه دوم سال با ضریب بالاتر بیایند. حتی می توانید روز تعیین كنید. روزهای هفته كه شلوغتر است، عوارض بیشتری بگیرید و روزهای خلوت تر، عوارض را كم كنید. مثلا شنبه ها ترافیك سبك تر و چهارشنبه در عوض خیلی سنگینتر است. الان نرفتیم این تغییرات را بدهیم چون طرح پیچیده تر می شد. الان یك ابزاری داریم كه از یك پلاك زوج و فرد ساده به یك طرح هوشمند تبدیل گشته است. شما می توانید در این هوشمندی اعمال سیاست كنید. مثلا بگویید شنبه ها یك طور عوارض بدهند و چهارشنبه كه خیلی شلوغ است، عوارض را بیشتر بدهید. می توانید ساعات پیك بامداد را كه الان ساعت ۶.۵ تا ۱۰ بامداد است را بردارید و ساعات ۸ تا ۹ را بعنوان پیك تعیین كنید. امسال آمدیم تخفیف معاینه فنی برتر را ۲۵ درصد تعیین كردیم. سال گذشته ۲۰ درصد بود. این یك ابزار تشویقی است كه مردم بروند معاینه فنی برتر بگیرند. این سیاست یك پالس به جامعه است كه بروید معاینه فنی برتر بگیرید. به آن حرف قبلی شما برگردم. آیا ما قصد درآمدزایی داریم؟ هدف ما بطور قطع درآمدزایی نیست. سیاست گذاری در كاهش ترافیك و آلودگی هواست ولی در جهت این سیاست، درآمد به دست می آید كه خرج توسعه حمل و نقل عمومی می شود. ما از درآمد بدمان نمی آید ولی نرفتیم مدل را طوری بچینیم كه درآمدزایی شود. اگر به دنبال پول درآوردن بودیم سیاست را به این سمت می بردیم كه مردم بیشتر بیایند تا بیشتر پول بگیریم. می توانستیم تخفیف معاینه فنی برتر را ندهیم. پول بیشتر گرفتن یعنی تخفیف ندادن. می توانستیم ساعاتی را به یك عده ای بفروشیم. یعنی پول بده و كل سال و هر وقت خواستی بیا.
مگر با آن ۶۰ هزار خودرو دولتی اینطور عمل نمی شود؟
نه خیر، اینطور نیست. خودرو بالاترین مقام كشور بر مبنای نوع معاینه فنی و ساعات و خروج، پول عوارض می دهد. برای ماشین شخص آقای رئیس جمهور، وزرای كابینه، نهاد ریاست جمهوری، در سیستم «تهران من» ثبت نام كرده اند و پول به حساب شهرداری ریخته اند و بر مبنای ساعات ورود و خروج از حساب آنها عوارض كسر می شود. تمام نمایندگان مجلس و قوه قضاییه هم اینطور هستند. مبنای پول درآوردن این بود كه به دولتی ها بگوییم ۱۰ میلیون از دستگاه دولتی بده و هر وقت خواستی برو و بیا. این كار را نكردیم. اتفاقا در همان دستگاه دولتی می گویند خیلی خوب شده است چون ما كنترل می توانیم نماییم چقدر می روند و می آیند و تردد كمتر شده است. الان تشویق شده اند معاینه فنی برتر بگیرند. یك روز دستگاه معاینه فنی پرتابل را به مجلس بردیم كه خودرو ها معاینه فنی برتر بگیرند. آنها هم می گویند ۲۵ درصد تخفیف می گیریم و برای بودجه مان بهتر است. این راهها برای سیاستگذاری است نه برای پول درآوردن.
۴۷۲۳۱

1398/05/08
22:25:50
5.0 / 5
4464
تگهای خبر: ابزار , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان