5 دلیل برای اثبات نقش طرح های ترافیكی در كاهش آلودگی هوای تهران

5 دلیل برای اثبات نقش طرح های ترافیكی در كاهش آلودگی هوای تهران یاری كالا: مشاور معاونت حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران پنج دلیل علمی اثبات كاهش آلودگی هوا به دنبال اجرای طرح های ترافیكی را تشریح نمود.


علی پیرحسین لو در گفت و گو با ایسنا، در مورد وضعیت هوای پایتخت پس از اجرای طرح های ترافیكی جدید با اشاره به اینكه حالا در ماه پایانی سال۹۷ قرار داریم و آلودگی هوای امسال در تهران با سال قبل قابل قیاس نیست اظهار داشت: تهران امسال، در مورد آلودگی هوا تجربه ای متفاوت تر داشته و آسمانی به مراتب صاف تر از شهرهایی همچون اصفهان، مشهد و تبریز را دیده و در هیچ روزی كار به تعطیلی نرسیده است.
وی با اشاره به اینكه كاهش آلودگی هوا یك دستاورد برای مدیریت شهری است كه با روبان، مراسم افتتاح و نمایش همراه نیست، اما مردم آنرا چشیده و نفس كشیده اند اظهار داشت: البته این حرف به معنای آن نیست كه تغییرات جوی را از مبنای این مقایسه می توان حذف نمود. اما ناگفته نماند كه كسانی بنا به عادت یا شاید عداوت، حاضر نیستند بپذیرند كه چیزی جز باد و باران هم بر هوای خوب تهران در ماه های گذشته تأثیر داشته است كه می توان با دلیلهای علمی با آنها در مورد كاهش آلودگی هوا صحبت كرد.
وی با اشاره اقداماتی كه در حوزه كنترل آلودگی هوا مؤثر بوده است به اجرای مرحله دوم طرح كاهش و كنترل فراگیر معاینه فنی خودروها، اجرای طرح ترافیك جدید و تعیین استاندارد جدید معاینه فنی برتر برای خودروهای با آلایندگی كمتر، ممنوعیت مطلق تردد اتوبوس های فاقد معاینه فنی در خطوط شركت واحد، بازدیدهای سرزده پی در پی از كامیون ها و اتوبوس های آلاینده، تشدید نظارت بر مراكز معاینه فنی و... اشاره نمود و اظهار داشت: به جهت اینكه كاهش آلودگی هوا را فراتر از باد و باران، بببینیم باید به یافته های علمی توجه گردد و براین اساس تحقیقی در شركت كنترل كیفیت هوای تهران انجام شده كه بر طبق آن غلظت ذرات معلق كوچك تر از ۲.۵میكرون، از ساعت۶ تا ۷ بامداد محاسبه شده كه نتایج نشان داده است كه در پاییز ۱۳۹۶ میزان افزایش بطور متوسط ۸ میكروگرم بر مترمكعب بوده كه در سال۱۳۹۷ به ۶.۵میكروگرم بر مترمكعب كاهش یافته است.
وی با اشاره به اینكه بر طبق بررسی های انجام شده ما باید ببینیم در شرایط ایستایی هوا با حذف عامل باد، مدت زمانی كه هوای تهران از وضعیت پاك یعنی شاخص زیر ۵۰ به وضعیت ناسالم برای گروه های حساس یعنی شاخص بالای ۱۰۰ رسیده، چقدر بوده است؟ اظهار داشت: در بررسی انجام شده، این عدد در سال۹۶ حدودا سه روز بوده كه در سال۹۷ به بیشتر از شش روز رسیده است. یعنی به زبان ساده تر با فرض اینكه بادی نوزد، زمان بیشتری طول كشیده تا آلودگی به هوای شهر بازگردد.
پیرحسین لو با اشاره به اینكه در بهمن امسال شش روز هوای پاك داشتیم و سال قبل فقط یك روز. اظهار داشت: تعداد روزهای سالم بهمن ماه هم سال قبل ۷روز بوده و امسال ۱۳روز. این در شرایطی است كه در بهمن سال قبل ۹روز بارانی بود و امسال تنها ۶روز باران باریده است.
وی با اشاره به اینكه بر اساس گزارش های مستند، آلاینده كربن سیاه كه مستقیما ناشی از وسایل نقلیه است، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل ۴۴درصد كاهش یافته است. اظهار داشت: این تغییر بزرگ را به هیچ عاملی جز تأثیر سختگیری بر معاینه فنی خودروها در طرح های شهرداری همچون طرح كاهش و طرح ترافیك نمی توان نسبت داد.
پیرحسین لو با اشاره به اینكه ساكنان تهران به خوبی می بینند كه هوای تهران در ساعات ابتدایی بامداد نسبت به سال گذشته، سالم تر شده است. اظهار داشت: مهم ترین عامل آلودگی ساعات ابتدایی بامداد در تهران، كامیون های فرسوده و به شدت آلاینده ای بودند كه تا سال قبل نیمه شب ها در تهران جولان می دادند و از پاییز امسال در طرح كاهش، تحت كنترل قرار گرفتند.



1397/12/10
20:25:16
5.0 / 5
24
تگهای خبر: استاندارد , خودرو , دام , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲


yarikala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت یاری كالا محفوظ است

یاری كالا

یاری گر شما در انتخاب کالای مدنظرتان